Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Parikymppisen raskaus ja sitten pikkulapsiaika on rasite koko ympäristölle. 20-24-vuotiaat äidit hoidattavat jatkuvasti lapsiaan muilla ja tarvitsevat koko ajan henkistä tukea, enemmän kuin vanhemmat äidit. Kypsymättömästä äidistä kärsii eniten kuitenkin lapsi. Eikö olisi parempi tehdä lapset edes vähän vanhempana, että tuen tarpeenne ei kuormittaisi ympäristöä?

Kommentit (12)

Vierailija

Minusta taas erittäin fiksua tehdä lapset 20-vuotiaana. Tällöin jaksaa pikkulapsiajan ilman suurempaa tukiverkostoa, toisin kuin 40-vuotiaat ensisynnyttäjät.

Tällöin on itse vasta 40v kun lapsi lähtee pois kotoa. Voiko ideaalimpaa tilannetta olla.

Vierailija

Sain lapseni 23-vuotiaana, isovanhemmat molemmilta puolilta ovat aktiivisesti mukana omasta halustaan. Lisäksi lapsella on elossa kaikki isoisovanhemmat eli minun ja mieheni isovanhemmat. Olemme 99% hoitaneet hänet itse. Hyvä valinta oli tehdä lapsi nuorena. :) Ja ihanaa, että on sukua ympärillä ja lapsella paljon sosiaalisia verkostoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minä en ainakaan rasittanut lainkaan ympäristöäni nuorena saaduilla lapsillani. Omat vanhempani asuvat 2500 km päässä, sieltä ei hoitoapua voinut saada. Miehen vanhemmat eivät hyväksyneet minua, joten ei sieltäkään. Hoitopaikkoja ei koskaan tarvittu keltään sukulaisilta, eikä muutenkaan ennen kuin sitten kun lähdin yliopistoon opiskelemaan, jolloin tarvittiin osapäivähoitoa.

Emme myöskään tarvinneet taloudellista tukea yhteiskunnalta emmekä sukulaisilta, koska mies oli hyvätuloinen. 

En koe myöskään olleeni 19-vuotiaana, kun esikoiseni sain, mitenkään kypsymätön. Ihan sama rauhallinen vakaa ihminen olin silloin kuin nyt kolmevitosenakin.

Vierailija

Itse sain ensimmäisen lapseni 21-vuotiaana ja toisen 23. Ensimmäinen oli vahinko ja toinen sitten ihan suunniteltu. Esikoinen taisi olla ensimmäisten kahden vuoden aikana 3 kertaa isovanhemmilla max. 3 tuntia kerrallaan kun olimme elokuvissa. Kuopus ei tainnut olla kertaakaan ennen kuin meni 1-vuotiaana päiväkotiin. Molemmat ovat muuten olleet todella iloisia ja uteliaita lapsia, ei yhtään tunnu että olisivat jotenkin kärsineet.

Minä olen oppinut ajattelemaan että olikin ihan hyvä näin päin. Toisen lapsen jälkeen opiskelemaan ja sitten sai toden teolla keskittyä työn tekoon ja uraan eikä enää siinä vaiheessa tullut lastenteko keskeyttämään työtä.

Vierailija

Minun mielestä nimenomaan fiksua tehdä lapset nuorena ja hedelmällisenä, vanhenpana kuin ei vaan välttämättä jaksa tai ei ole enään helppo raskautua. Ja kyllä tiedän yhtä lailla 36vuotiaita jotka lykkäävät lapset hoitoon koska haluavat vähän viikonloppusin pitämään hauskaa.

Vierailija

Hehee taas tällaisia paska provoja.. PArempi olisi, ettei näihin kirjoittelisi mitään. Itse sain esikoiseni kun olin 23-vuotias juuri valmistunut maisteriksi ja koulutusta vastaavaa vakityötä olin ennättänyt tehdä noin 6 kk. Oli oma rivitalo ja pelit ja vehkeet ja täysin hyvät puitteet tarjota lapselle turvallinen koti. Välillä joutuu noita innokkaita isovnahempia hätyyttelemään kun ovat niin innokkaita lastemme kanssa viettämään aikaa. Tietysti jos isovanhemmat olisivat jo 70 vuotiaita, niin silloinhan asetaelma olisi päinvastoin, eli joituisi aina kerran vuodessa ruinaamaan, että ottakaa yöksi hoitoon, kun pitää päästä vaimon kanssa keikalle...

Niin ja vamoni oli 21 vee kun esikoinen syntyi. Nyt on 3 lasta omakotitalo ja kaikki ihan mukavasti.

P.S parasta olisi tehdä lapset kun on saavuttanut eläkeiän, silloin olisi varmasti aikaa kunnolla paneutua lasten kasvatukseen :D:D:D:D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti nuoret! Nelikymppiset EIVÄT OLE vanhoja ja raihnaisia kuten te kuvittelette!

No kyllä mina ainakin tunnen itseni paljon raihnaisemmaksi 40-vuotiaana mitä 20 vuotiaana. Onhan se ihan biologiallakin selitettävissä. Ja en ikimaailmassa haluaisi nyt vauvaa tähän elämäntilanteeseen. Lapsi muutti pois kotoa vuosi sitten, nyt on elämä edessä uudelleen aikuisena. Ollaan vielä terveitä ja jaksetaan mennä ja kulkea.

Vierailija

Nuorena jaksaa paremmin. Vanhat äidit näyttävät hoidattavan lapsiaan enemmän muilla, viikot pk:ssa ja viikonloput vanhemmillaan. Kun saa lapsen nuorena, pääsee nauttimaan omasta elämästä uudestaan vielä alkaen nelikymppisenä, mahtavaa! Lapsi on myös todennäköisemmin terve, kun munasolut ovat paremmassa kunnossa.

Oletko ap nainen vai mies? Toivottavasti sulla ei ole lapsia.

Vierailija

No ei mun äiti ainakaan ehtinyt minun lastani hoitamaan kun lapsi oli vauva. Hän oli itse työelämässä tiiviisti, ei todellakaan ollut aikaa lastenhoitoon. Itse pärjäsin parin tunnin yöunilla, kroppa kesti myös fyysisesti. Nyt kun olen 43-vuotias, niin kroppa on jo pelkästään näyttöpäätetyöstä niin jumissa, että tähän kun vielä raskauden tuomat fyysiset vaivat ottaisi päälle, vauvan kantamiset ja huonot yöunet. En pärjää enää lyhyillä unilla,pakko nukkua 7-8h/yö.

Vierailija

Mitä nuorempana ne lapset tekee sen paremmin jaksaa itse ja jaksaa myös se tukiverkosto koska sinä ja tukiverkosto olette nuorempia kuin jos tekisit lapset 40nä.

Yhteiskunta jossa nähdään hyveenä tehdä lapsia mahdollisimman vanhana on henkisesti sairas.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat