Vierailija

Omin sanoin selittäen unihalvaus on vähän kuin unissakävelemisen vastakohta: unissakävelijällä kroppa on "hereillä" mutta mieli tavallaan unessa, unihalvauksessa puolestaan kroppa on "unessa" ja mieli hereillä. Unihalvauksen aikana ihminen saattaa nähdä hallusinaatioita - tavallaan kaikki painajaisten olennot muuttuvatkin todellisiksi vaikkapa siinä omassa huoneessasi.

Olen nähnyt unihalvauksia ihan pienestä asti, joskin ne ovat vähentyneet huomattavasti nyt aikuisena. Tässä muutamia:

Makasin sängylläni, "heräsin" ja huomasin etten voi liikkua. Vastapäätäni seisoo hahmo valkoisessa puvussa, kädessään kävelykeppi ja päässä vanhanaikainen hattu. Kasvoja tuolla hahmolla ei ollut. Iskee ihan kamala kuolemanpelko. Hahmo ei kuitenkaan tehnyt mitään.

Tässä toisessa "heräsin", ja tajusin heti, että unihalvaushan se on alkamassa. Koitin liikuttaa jotain ruumiinosaani, mutta eihän se onnistunut. Samassa vieressäni olikin jo joku kamala ihmistä muistuttava olento. Se sähisi ja siirtyi istumaan päälleni yrittäen purra minua.

Kertokaa omia kokemuksianne?
ja ennen kuin joku tulee huutamaan hullua: ei, en ole hullu. unihalvaus on yleinen ilmiö, eikä kerro mitään kokijansa mielenterveydestä.

Kommentit (14)

Vierailija

Oon kokenut unihalvauksen kerran, olisinko ollut kuudennella luokalla.

Yhtäkkiä vaan heräsin enkä voinut liikkua, tajusin aikalailla heti mistä on kyse ja suljin silmät ihan itku kurkussa. Kuulin natinaa ja kuiskauksia ja tuntu niinku joku ois tullut makaamaan mun viereen sängylle. Ei onneksi kestänyt kamalan kauaa mutta traumathan siitä jäi herkän lapsen mieleen :D Oon niin pelkuri että toivon todellakin ettei tapahtu enää koskaan.

Vierailija

Huh... kiitos, olipa lohdullista lukea tämä juuri tänään. En ole ennen kuullutkaan moisesta. Koin viime yönä elämäni ensimmäisen tuollaisen kokemuksen, unihalvauksen. Luulin jo, että olen tullut hulluksi. Kattolamppu heilui ihan vimmatusti ja sen ympärillä tanssi joku valkoinen henki. Tosi creepyä jotenkin. Mutta onneksi se ei ollutkaan siis totta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huh... kiitos, olipa lohdullista lukea tämä juuri tänään. En ole ennen kuullutkaan moisesta. Koin viime yönä elämäni ensimmäisen tuollaisen kokemuksen, unihalvauksen. Luulin jo, että olen tullut hulluksi. Kattolamppu heilui ihan vimmatusti ja sen ympärillä tanssi joku valkoinen henki. Tosi creepyä jotenkin. Mutta onneksi se ei ollutkaan siis totta :D

Voit kuvitella miten huojentunut minä olin noin 13-vuotiaana, kun kuulin unihalvauksesta. Kerkesin lähes koko lapsuuteni luulla olevani jollain tavalla sekaisin.

Ap

Vierailija

Yhdessä vaiheessa näitä oli paljon. Ensimmäisissä unihalvauksissa olin ovella ja näin miehen lähtevän kulkemaan ovea kohti, jota en tietenkään saanut lukkoon.

Tämän jälkeen aloin nähdä niitä klassisia, jossa mustiin pukeutunut tunkeilija oli jo tullut sisälle ja alkoi kuristaa tai seisoi vuoteen vieressä. Yritin huutaa, liikkua ja herättää miestä, mutta en voinut liikahtaa ja suusta tuli vain pihinää. Vihaan unihalvauksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yhdessä vaiheessa näitä oli paljon. Ensimmäisissä unihalvauksissa olin ovella ja näin miehen lähtevän kulkemaan ovea kohti, jota en tietenkään saanut lukkoon.

Tämän jälkeen aloin nähdä niitä klassisia, jossa mustiin pukeutunut tunkeilija oli jo tullut sisälle ja alkoi kuristaa tai seisoi vuoteen vieressä. Yritin huutaa, liikkua ja herättää miestä, mutta en voinut liikahtaa ja suusta tuli vain pihinää. Vihaan unihalvauksia.

Niin herättää siis omaa miestä, olin jo naimisissa. Inhottavinta omissa unissani on se todenmukaisuus, kaikki on täysin realistista, aivan kuin tapahtuisi oikeasti.

Vierailija

Mä olen päiväunilla (aikuisiällä) saanut unihalvauksia jonkin verran ja myös nähnyt selkounia, joissa olen lentänyt ja sekstaillut yms.
Unihalvaukset ovat olleet pelottaviakin, koska välillä on mennyt jonkinaikaa, että olen saanut itseni hereille ja joskus olen luullut jo olleeni hereillä, kun tapahtuukin jotain ja tajuan, että olenkin vielä unessa ja pakko saada itsensä herätettyä. Yleensä unihalvauksessa olen nähnyt hahmoja ja kuullut ääniä, joskus tuntenut, että joku painaisi rintaa/selkää.
Selkouneen jos vaivun se saattaa unessakin ihan naurattaa, koska pystyn jonkinverran hallitsemaan unta. Saatan lentää tai sekstailla useammankin kanssa unen aikana. Joskus olen myös saalistanut miestä, mutta unessa ei tullut yhtäkään vastaan ja harmitti jo valmiiksi, että kohta pitää herätä ja jää märät unet väliin. :D Joskus taas näin unta, että miehellä oli löysä, jota en saanut pystyyn, joten jäi saamatta. :D

Vierailija

Oliskohan reilut 5 vuotta sitten koin elämäni ensimmäisen - ja toivottavasti viimeisen - unihalvauksen. Karmea, järkyttävä kokemus! Olin yksin kotona, lapset olivat isällään. Mukamas heräsin siihen, että mun peittoa liikutellaan, ikään kuin nostetaan ylöspäin pois mun päältä. Katsoin lastenhuoneen suuntaan ja TIESIN että siellä joku on joku, mutta tietenkään mitään ei näkynyt. Koetin huutaa ja liikkua, mutta yksikään raajoistani ei toiminut, olin ikäänkuin halvaantunut. Olin vankina siinä omassa sängyssä ja samassa asunnossa oli joku muu...

Ahdistuksen tunne oli jotakin käsittämätöntä, paljon pahempi kuin minkään painajaisunen jälkeen - ja olen nähnyt todella ahdistaviakin painajaisia mm. osan lapsuusajan painajaisista muista yhä näin 4-kymppisenäkin...

Joskus myöhemmin minulle selvisi, että kyseessä oli unihalvaus, en ollut ennen moisesta kuullutkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hei mullakin on kerran ollut kattolamppuhenki unessa! Silloin kuulin kuiskailua ja polttavaa tunnetta.

T: 6

Vierailija

En tiedä onko tämä unihalvaus vai joku muu häiriö, mutta pari kertaa oon tuntenut, että mua kuristetaan. En varsinaisesti ollut hereillä, en nähnyt mitään, mutta tunsin, että henki ei kulje. En voinut tehdä mitään, että kuristus loppuisi, ennen kuin se itsestään loppui.

Vierailija

Saan unihalvauksia vain päiväunilla... yleensä kuulen vierasta kieltä ja joku hahmo seisoo vieressä tai joskus myös koskee.

Miltäköhän unihalvaus näyttää ulospäin? Olen aina ollut yksin sen kokiessani eli en ole voinut kysyä keneltäkään huomasiko minusta että näen painajaista tms.

Vierailija

Mulla oli tapahtumapaikkana pienen pieni työsuhdeasunto, yksiö jossa minä ja kaksi henkilöä nukuttiin siis samassa huoneessa. Olin silloin korkeassa kuumeessa ja koin elämäni ensimmäisen unihalvauksen. Huoneen nurkassa oli "kuolleen" näköinen nainen, pitkä märkä musta tukka ja harmaat likaiset kasvot ja erittäin pelottava katse kuolleissa silmissään. Säikähdin ihan helvetisti ja laitoin silmät kiinni - kun avasin ne jälleen oli hahmo tullut aina vähän lähemmäs. Yritin huutaa ja liikuttaa raajojani mutta eihän sieltä ääntäkään tullut enkä kyennyt liikkumaan. Olin aivan kauhuissani. Viimeisen kerran kun avasin silmäni oli tuo hahmo viiden sentin päässä kasvoistani ja painoi rintaani todella ahdistavasti..

Vierailija

Mulla oli joskus teininä unihalvaus, tosi pelottavaa. On niinkuin hereillä, mut ei pysty liikkuu. Semmonen uhkaava tunnelma koko ajan ja se paine rinnassa..huh. Onneksi ei enään näitä, mut nyt 10-vuotta ollu säpsähtelyä hereille. Siis normaali säpsähtely X1000. Hyppään sängystä seisomaan ja sydän hakkaa. Sit mietin et en kuollutkaan. Tunne et oikeesti kuolen...lääkärit on ravattu. Mitään ei selvinnyt. Uniklinikalle suositeltiin.

Vierailija

Nukahdin kerran sohvalle olkkariin, ja koin tällaisen unihalvauksen. Makasin sohvalla, avasin silmäni ja ainoa valo oli digiboxista kajastava sininen valo. Meillä on olkkarissa kamiina, ja sen vieressä seisoi todella pitkä mies. Se oli kokonaan musta, ei erottanut kasvoja eikä mitä sillä oli päällään. Se vain seisoi siinä ja minä yritin huutaa miestäni apuun ja rimpuilla, mutta ääntäkään ei lähtenyt eikä raajat liikkuneet. Lopulta olin saanut jotain ääntä pidettyä, kun mies heräsi ja tuli katsomaan. Samassa se hahmo hävisi ja pystyin liikkumaan ja puhumaan. Mies kertoi kuulleensa jonkinlaista vinkumista ja tuli katsomaan.

Toinen juttu mikä sattui useampi vuosi sitten, en tiedä voiko tätä laskea unihalvaukseksi vai miksi, mutta jaan tämän nyt kuitenkin kanssanne kun se oli niin pelottavaa. Nukuin sängyssä miehen vieressä, kun yhtäkkiä joku tai jokin vetäisi minut lattialle. Heräsin- tai niin luulin, nostin pääni tyynystä ja huokaisin, laskin pään takaisin tyynylle kun minut vedettiin uudelleen lattialle, tällä kertaa kohti makuuhuoneen ovea ja siitä käytävää pitkin kylpyhuoneeseen. Tarrasin kiinni kylppärin ovien karmeista ja kiljuin miestäni apuun. Ehdin nähdä kun mies nousi istumaan, katsoi tyhjää makuupaikkaani ja kääntyi katsomaan minua sinne lattianrajaan missä roikuin, ja sitten otteeni irtosi ja minut vedettiin pimeään kylppäriin- ja silloin heräsin oikeasti.
Olin niin järkyttynyt unesta, etten uskaltanut enää nukahtaa koko yönä. Pelkäsin myös kylppäriämme jos siellä ei ollut valoja. Pelottavan unesta teki sen, että kaikki oli niinkuin oikeasti on, ja se, että luulin jo heränneeni kerran ja olevani hereillä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat