Vierailija

Olen päättänyt alkaa absolutistiksi.

Alkoholi on merkittävä kansantaloudellinen ja kansanterveydellinen ongelma, sekä useiden pahoinpitelyjen, raiskauksien, murhien ja ilkeiden sanojen taustatekijä. Alkoholi aiheuttaa syöpää, sydän- ja verisuonisairauksia, maksakirroosia, FAS-syndroomaa, ..., ja etenkin paljon inhimillistä kärsimystä. Etenkin alkoholistien lasten kärsimys surettaa.

Miten te muut absolutistit olette toimineet alkoholilla maustettujen leivonnaisten ja ruokien kanssa? Punaviinikastike jäänee pois? Syöttekö liköörikonvehteja? Da Capo -suklaapatukassa on ainakin rommia, entä muissa karkeissa? Syöttekö vähän vanhoja hedelmiä, ja missä menee raja että esimerkiksi päärynään tulee alkoholia? Miten sima, kotikalja?

Absolutistihan tarkoittaa ehdotonta, ja olen täysin valmis ehdottomuuteen tässä tärkeässä asiassa. Rakastan tiramisua, mutta vakaumuksen vuoksi on joskus kärsittävä.

Kommentit (20)

Vierailija

Voiko absolutisti nostaa maljaa kuohuviinilasilla, mutta jättää juomatta tai vain ottaa yhden pienen kulauksen muodon vuoksi? Yleensähän kuohuviinin lisäksi on alkoholiton vaihtoehto, mutta mietin periaatetta.

Vierailija

No hui kauheeta jos absolutisti syö tiramisua. Eihän tommosessa ole mitään järkeä. Vastaisin samalla tavalla kuin jotkut vegaaneille: pidä vakaumuksesi, mutta etkö voi kylässä syödä sitä mitä tarjotaan? Oikeasti naurettavaa alkaa nirsoilemaan vain siksi kun on itse keksinyt itselleen jotain rajoitteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olen raitis, mutta en absolutisti, joten syön punaviinikastiketta ja tiramisua ja otan alkoholillisen ehtoollisviinin. Jos alkoholi olisi noiden ruokien nauttimisen motiivini, pitäytyisin niistä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No hui kauheeta jos absolutisti syö tiramisua. Eihän tommosessa ole mitään järkeä. Vastaisin samalla tavalla kuin jotkut vegaaneille: pidä vakaumuksesi, mutta etkö voi kylässä syödä sitä mitä tarjotaan? Oikeasti naurettavaa alkaa nirsoilemaan vain siksi kun on itse keksinyt itselleen jotain rajoitteita.

Vastaan samalla tavalla kuin jotkut vegaanit: Kuka kärsii siitä jos joku toinen ei syö jotain?

Vierailija

Kerro vielä miten sinun absolutismisi liittyy alkoholin (liika)käytön ongelmiin? Et sinä siitä tiramisusta kirroosia saa, eikä alkoholistien lapsiparkoja auta se, että jätät (alkoholittoman) punaviinikastikkeen syömättä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä miten sinun absolutismisi liittyy alkoholin (liika)käytön ongelmiin? Et sinä siitä tiramisusta kirroosia saa, eikä alkoholistien lapsiparkoja auta se, että jätät (alkoholittoman) punaviinikastikkeen syömättä.

Miten voi syödä ja juoda jotain jota vastustaa, jonka pelkkä ajatus yököttää?
Miten voi muuttaa kulttuuria ja esimerkiksi leivontatapoja jos joustaa vähän? Jousta, ensin tuossa, sitten tässä - missä menee raja?
Kyllähän ihminen elää varsin hyvin ilman alkoholia. Miksi sitä pitäisi nauttia?

Vierailija

No niin. Provohan tämä on, mutta absolutisti vastaa silti.

Jos tiedän, että jossakin on käytetty alkoholia, en syö sitä. Piste. Punaviinikastiketta kyllä syön, koska ei siinä enää mitään alkoholia ole. Samoin poronkäristyksen teen olueen. Alkumaljoja  nostelen, mutta en juo edes kulaustakaan, jos niissä on alkoholia. Aina on alkoholiton löytynyt, eipä silti.

Mekkalaa en absolutismistani pidä. Olen 45-vuotias, joten tässä iässä voi ihan hyvin jättää syömättä tai juomatta alkoholillisia tuotteita - harva jaksaa näin vanhan ämmän ottamisista tai ottamatta jättämisistä pulttia vetää. Yleensä jengi ei edes huomaa. Olen ollut 10 vuotta samassa työpaikassa ja veikkaisin, että 20 % näistä tietää, etten käytä ikinä alkoholia. Ketään ei oikeasti kiinnosta. Urakehitykseni ei ole kärsinyt siitä, etten syö liköörikarkkeja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Samantien voisit vaatia, että kaikkien tulee maistaa kuohuviiniä, kun "ei yhdestä kulauksesta saa maksakirroosia, ja et sinä sillä pidättäytymisellä yhtään alkoholistin lasta auta, kun et ole lapsi, oikea alkoholisti etkä edes raskaana".
Miten syötyä alkoholia tai ruoan laittoa varten ostettua alkoholia tulee nauttia, mutta nestemäistä alkoholista saa kieltäytyä täysin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vastaan samalla tavalla kuin jotkut vegaanit: Kuka kärsii siitä jos joku toinen ei syö jotain?

Arvasin että tää on vaan vittuilua vegaaneille. No kuule ihan vapaasti go crazy with it, sun tipattomuutesi ei tuu olee mulle ongelma, kun tuut kylään, koska en tee siitä ongelmaa. :)

jfieostieatiap

Miellän itseni absolutistiksi kun en sitä alkoholia sen nestemäisissä muodoissa nauti ollenkaan, mutta syön kyllä esim. Da Capo -suklaapatukoita ihan mielelläni. :D Hieman kuulostaa yliampuvalta nyt tämä näkemys ettei sitä alkoa saisi missään olla pisaraakaan edes makuna/aromina...tokin kukin tyylillään.

Ja tuo alun propaganda-puhe on hieman tekopyhää ja turhaa. Ei kellään absolutistilla ole oikeutta syyllistää muiden alkoholinkäyttöä, eiköhän jokainen joka kurkustaan sitä alkoa alas kumoa tiedä riskit ja mahdolliset seuraukset? Siinä missä minä saan olla juomatta niin saavat muut juoda minun puolestani ihan rauhassa, toki alkoholismi ja liikakäyttö ylipäätään ovat asia erikseen mutta turha silti alkaa jeesustelemaan että olenpas parempi ihminen kuin tuo joka on kännissä joka viikonloppu...

Vierailija

Minä en juo alkoholia, mutta ruuassa se ei ole mikään ongelma. Liköörikonvehteja olen inhonnut aina.

Niin ja raitis ei maista kuohuviiniä edes muodon vuoksi, oli raittiuden syyt mitkä tahansa. Fiksuissa juhlissa on alkoholiton vaihtoehto eikä asiasta tehdä numeroa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Arvasin että tää on vaan vittuilua vegaaneille. No kuule ihan vapaasti go crazy with it, sun tipattomuutesi ei tuu olee mulle ongelma, kun tuut kylään, koska en tee siitä ongelmaa. :)

Niin ei tämä nyt paljoa juhlien järjestäjiä rasita, toisin kuin esimerkiksi mainitsemasi veganismi. Hanavettä on yleensä saatavilla. Ei tarvitse e-koodejakaan tiirailla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten voi muuttaa kulttuuria ja esimerkiksi leivontatapoja jos joustaa vähän? Jousta, ensin tuossa, sitten tässä - missä menee raja?

Jos yököttää, ei voikaan syödä/juoda. Mutta joku tiramisu, se marsala-viini on vain mausteena siinä. Ja kai tiedät, että elimistössä syntyy luontaisesti jonkin verran alkoholia. Siis ihan normaalissa ruoansulatuksessa. Sitenkin tuo totaalinen absolutismi on aika pelleilyä koska sellaista totaalista etanolitonta olotilaa ei olekaan.

Täysin OK tietysti olla juomatta vaikka kuoharia, mutta että alkaa vinkumaan absolutismista jonkun hemmetin tiramisun takia menee överiksi. Löysää vähän sitä vannetta pääsi ympärillä niin helpottaa kaikkien elämää.

Niin, miksi alkoholia pitäisi nauttia. Eihän sitä mikään pakko olekaan, mutta tiramisussa se maistuu hyvältä. Oletettavasti syöt itsekin jotain herkkuja/nautintoaineita. Siis jotain sellaista, joka ei ole välttämätöntä, mutta on hyvää. Tiramisussa se alkoholi on yksi sellainen makuaine.

Vierailija

jfieostieatiap kirjoitti:
Miellän itseni absolutistiksi kun en sitä alkoholia sen nestemäisissä muodoissa nauti ollenkaan, mutta syön kyllä esim. Da Capo -suklaapatukoita ihan mielelläni. :D Hieman kuulostaa yliampuvalta nyt tämä näkemys ettei sitä alkoa saisi missään olla pisaraakaan edes makuna/aromina...tokin kukin tyylillään.

Ja tuo alun propaganda-puhe on hieman tekopyhää ja turhaa. Ei kellään absolutistilla ole oikeutta syyllistää muiden alkoholinkäyttöä, eiköhän jokainen joka kurkustaan sitä alkoa alas kumoa tiedä riskit ja mahdolliset seuraukset? Siinä missä minä saan olla juomatta niin saavat muut juoda minun puolestani ihan rauhassa, toki alkoholismi ja liikakäyttö ylipäätään ovat asia erikseen mutta turha silti alkaa jeesustelemaan että olenpas parempi ihminen kuin tuo joka on kännissä joka viikonloppu...

Da Capo -suklaapatukka näkyy puhalluskokeessa. Ei siis tietenkään ylitä mitään rattijuopumusrajaa, mutta näkyy silti. Ei näkemys välttämättä ole yliampuva.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos yököttää, ei voikaan syödä/juoda. Mutta joku tiramisu, se marsala-viini on vain mausteena siinä. Ja kai tiedät, että elimistössä syntyy luontaisesti jonkin verran alkoholia. Siis ihan normaalissa ruoansulatuksessa. Sitenkin tuo totaalinen absolutismi on aika pelleilyä koska sellaista totaalista etanolitonta olotilaa ei olekaan.

Täysin OK tietysti olla juomatta vaikka kuoharia, mutta että alkaa vinkumaan absolutismista jonkun hemmetin tiramisun takia menee överiksi. Löysää vähän sitä vannetta pääsi ympärillä niin helpottaa kaikkien elämää.

Niin, miksi alkoholia pitäisi nauttia. Eihän sitä mikään pakko olekaan, mutta tiramisussa se maistuu hyvältä. Oletettavasti syöt itsekin jotain herkkuja/nautintoaineita. Siis jotain sellaista, joka ei ole välttämätöntä, mutta on hyvää. Tiramisussa se alkoholi on yksi sellainen makuaine.

Mutta jos ei halua tukea alkoholiteollisuutta? Joku on ostanut sen alkoholin sitä tiramisua varten, ja ei halua tukea tätä toimintaa.
Tiramisua ilmankin elää. Vai onko siinä jotain ravinteita, joita ei saa muualta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Samoin voisit sanoa veganismia pelleilyksi, sillä täysi vegaanius, täysi eläinperäisyyden poisto, on mahdotonta.

Vierailija

En juo alkoholia vartavasten. En osta kotiini, en käytä ruuanlaitossa. Alkoholittoman maljan yleensä pyydän, mutta jos ei ole, kostutan huuliani kuoharilla. Mutta jos joku toinen on tehnyt tiramisun tai laittanut kastikkeeseen tai juustokeittoon viiniä, syön ilman muuta. Alkoholisti ei voisi, mutta itse en ole noin ehdoton niin on elämä helpompaa.

emäntä

Sadoissa juhlissa työssä olleena: aina on tarjolla myös alkoholiton onnittelumalja-joskus vaan ei ehdi hakea kun jo kilistellään. Neuvo: kohota onnittelumalja muiden mukana mutta älä juo siitä. Mutta älä anna muiden odottaa että sinulle ehditään hakea holiton mala.

Kaikki eivät syö kakkua.  Eikä sitä kukaan ihmettele! Kun vieras ilmoittaa hyvissä ajoin ennen juhlia ettei käytä alkoholia missään muodossa-alkoholiton vaihtoehto on aina tarjolla.

Olen aina sanonut että kukaan suomalainen ei tiettävästi ole kuollut janoon eikä nälkään...yhden illan voi olla hyvällä mielellä vaikka kaikkea tarjottavaa ei voisikaan maistaa.

Vierailija

Kannattaa syödä ja juoda just niin kuin itsestä tuntuu oikealta. Turha täällä on alkaa nauramaankaan valinnoillesi, jos haluat jättää DaCapot ja tiramisut syömättä. Mutta mitään etikettiä tässä ei ole, joten en usko että saat täältä mitään vastausta muilta siihen, mitä sinun pitäisi syödä tai jättää syömättä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat