Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen huvikseni kokeillut valkosipulin kasvattamista ihan kaupan sipuleista kesäisin, sekä mökillä maassa että partsilla ruukussa. Valkosipulit kyllä itää ja versoo nopeasti, mutta sitten jossain vaiheessa se vihreä verso aina kellastuu ja näivettyy. Viikonloppuna siirsin kokeiluluontoisesti tämän kevään kokelaat ruukusta maahan mökille, vaikka verso oli näivettynyt. Yllätyksekseni valkosipulien juuret vaikuttivat olevan hyvinkin elinvoimaisia vaikka versot ei. Mietinkin että onko mahdollista että sipulit tuosta vielä kasvaa vaikkei versoa ole, vai tarvitseeko valkosipulit (ja sipulit yleensä) sen varren kasvaakseen?
Ja toki jos joku osaa neuvoa mitä teen väärin otan vinkkejä mieluusti vastaan. Kasvattelen niitä ihan perus-mullassa ja pyrin siihen etteivät ne pääse kuivumaan, eikä ole märässä maassa myöskään.
Tänä syksynä aion sitten ekaa kertaa myös kokeilla talvivalkosipuleilla.

Kommentit (4)

Vierailija

En tiedä, mutta itse olen ymmärtänyt että kun se varsi kellastuu (tuleentuu? tuuleentuu? jotain sellaista) niin sitten sipuli olisi valmis nostettavaksi. Nyt kun se näivettyy näin aikaisin ja sipuli on pieni, niin luulisin että kasvatus ei ole onnistunut. Mutta en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Talvivwrsiota olen kokeillut....hyviä sipuleita tulee, vaikka varret kuolee!

Oletko antanut niiden olla sitten maassa (kauankin) varsien kuolemisen jälkeen? -ap

Vierailija

Aika paljon löytyy Googlesta asiaa valkosipulin kasvatuksesta, mutta ne on kaikki onnistumistarinoita, tai "näin onnistut". No ainakin moni juttu sanoo että lannoittaa ja kalkita pitää paljon, ehkä siinä menee vikaan. Tavallinen puutarhamulta ei ole tarpeeksi ravinteikasta?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat