Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kertokaahan vähän kokemuksianne. Mulla siis ei ole tullut menkkoja lähes vuoteen ja siksi hakeuduin lääkäriin (kun siis tiedän etten ole raskaana). Alkuunsa lääkäri uskoi pitkään kierron puuttumisen johtuvan pahasta anemiastani mutta nyt hän määräsi mut gynelle kun rautakuurista huolimatta ei alkanut. Gyne totes toi PCOS:n :( Mulla ei ole toiveissa juuri nyt raskautua mutta tulevaisuudessa kyllä. Oletteko te kohtalon toverit saaneet lapsia tämän diagnoosin jälkeen? Ton tiedon jälkeen, että en ovuloi, en oikein enää kuullut mitään mitä se lääkäri puhui joten oon vähän pihalla tästä. Vähän oon viikonloppuna lueskellut netistää aiheesta. Ymmärtääkseni siis luomuraskautuminenkin on mahdollista mutta todennäköisesti tarvitaan piikkejä?
Ja onko tää siis sellanen minkä kanssa synnytään vai voiko se kehittyä myöhemmin? Mulla nimittäin on jo yksi lapsi joka sai alkunsa ihan luomusti.
Entä joudunko nyt sitten syömään tota keltarauhashormonia koko lopun elämäni? Tai vaihdevuosiin asti? Entä voiko tästä parantua? Siis voiko ne ylimääräiset rakkulat lähteä? Mä menin ihan jumiin enkä tajunnut kysyä näitä mitään siltä lääkäriltä. Mulla on kyllä varattu soittoaika muutaman viikon päähän ja kyselen sitten silloin mutta tahtoisin tietää nyt ja heti..
Kertokaa siis ihan yleisesti kokemuksistanne :)

Kommentit (17)

Vierailija

Mulla huomattiin pco kun alettiin miehen kanssa yrittämään vauvaa ja kierrot alkoivat venymään 37-70 päivään enkä bongannut ovulaatiota ovistikuilla (näytti koko ajan plussaa). Lääkärissä siis huomattiin etten ollenkaan ovuloi ja aloitimme heti lapsettomuushoidot joita jatkoimme puolen vuoden ajan ovulaation induktiolla. Sitten vihdoin tärppäsi ja syyskuussa meille syntyy pieni tyttö. :)

Pcosta mulla ei ollut muita oireita kuin ovuloimattomuus, ei siis ylipainoa tai muuta siihen viittaavaa

Vierailija

Niin ja olen 21v. Tuli siis aika järkytyksenä tuo hoitoihin joutuminen näin nuorena. Onneksi oltiin kuitenkin onnekkaita ja vihdoin tulin raskaaksi. :)

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulla todettiin polykystiset munasarjat kun kuukautiset oli jo vuosia (alkamisesta saakka) tulleet vain 3-4 kertaa vuodessa. Aloitin Diane novan syömisen ja vuoden jälkeen rakkulat olivat kadonneet. Ainakin teoriassa raskautumisen pitäisi tapahtua melko normaalisti pillereiden lopettamisen jälkeen, ennenkuin rakkulat alkavat hiljalleen palailla. Toki ovulaatiota voidaan auttaa hormoneillakin.

Omakohtaista kokemusta lasten yrittämisestä minulla ei ole mutta äidilläni oli vähän samaa ongelmaa aikoinaan ja lääkäri varoitti että lapset voivat olla työn takana. Kolme lasta tuli kuitenkin ihan luomuna.

Vierailija

Onneksi olkoon! Mä olen saman ikäinen kun sinä :) Varmaan oli aika järkyttävä paikka, mustakin tuntuu tosi karulta ettei vois saada luomusti :( Mulla on siis yhdet menkat tulleet viime heiväkuun jälkeen, joskus tammikuussa. Lääkäri oli sitä mieltä että todennäköisesti oon silloin ovuloinnut eli sitä edelleen tapahtuis mutta harvoin. Siinä mielessä luomuraskautuminenkin edelleen mahdollinen :) Tuntuu vaan ihan uskomattomalta tää kun tosiaan mulla on jo lapsi, niin en koskaan ajatellut että mulla edes voisi olla mitään ongelmia hedelmällisyydessä. 

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon! Mä olen saman ikäinen kun sinä :) Varmaan oli aika järkyttävä paikka, mustakin tuntuu tosi karulta ettei vois saada luomusti :( Mulla on siis yhdet menkat tulleet viime heiväkuun jälkeen, joskus tammikuussa. Lääkäri oli sitä mieltä että todennäköisesti oon silloin ovuloinnut eli sitä edelleen tapahtuis mutta harvoin. Siinä mielessä luomuraskautuminenkin edelleen mahdollinen :) Tuntuu vaan ihan uskomattomalta tää kun tosiaan mulla on jo lapsi, niin en koskaan ajatellut että mulla edes voisi olla mitään ongelmia hedelmällisyydessä. 

-ap

Tämä siis ekalle kommentoijalle :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin polykystiset munasarjat kun kuukautiset oli jo vuosia (alkamisesta saakka) tulleet vain 3-4 kertaa vuodessa. Aloitin Diane novan syömisen ja vuoden jälkeen rakkulat olivat kadonneet. Ainakin teoriassa raskautumisen pitäisi tapahtua melko normaalisti pillereiden lopettamisen jälkeen, ennenkuin rakkulat alkavat hiljalleen palailla. Toki ovulaatiota voidaan auttaa hormoneillakin.

Omakohtaista kokemusta lasten yrittämisestä minulla ei ole mutta äidilläni oli vähän samaa ongelmaa aikoinaan ja lääkäri varoitti että lapset voivat olla työn takana. Kolme lasta tuli kuitenkin ihan luomuna.

Okei, wautsi hienoa kuulla! MItä toi lääke on? Mulla on nyt Terolut, joka on siis keltarauhashormoni. Mikäli ymmärsin lääkärin puheet oikein niin toi vaan tekee menkat jotta se kohdun limakalvo vuotaisi pois eikä vaan paksuntuisi ja paksuntuisi ja antaisi näin hyvää pohjaa solumuunnoksille. Ei pitäisi ymmärtääkseni vaikuttaa rakkuloihin.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Okei, wautsi hienoa kuulla! MItä toi lääke on? Mulla on nyt Terolut, joka on siis keltarauhashormoni. Mikäli ymmärsin lääkärin puheet oikein niin toi vaan tekee menkat jotta se kohdun limakalvo vuotaisi pois eikä vaan paksuntuisi ja paksuntuisi ja antaisi näin hyvää pohjaa solumuunnoksille. Ei pitäisi ymmärtääkseni vaikuttaa rakkuloihin.

-ap

Diane nova on ehkäisypillerimerkki, laittaa munasarjat lepoon ja rakkulat katoaa samalla. Itselläni oli hormonitasapaino muutenkin vähän vinksallaan (hiuksia lähti, aknea yms) niin heti tarjottiin noita pillereitä.

Vierailija

Mulla on ollut ja neljä lasta olen saanut luomusti. Tosin taisin saada ennen kuin paheni siinä kolmenkympin tienoilla. Pco parani itsestään siinä neljänkympin korvilla ja kuukautiset muuttuivat säännöllisiksi kuten pco syndroomaa sairastaville usein käy tai eihän se mikään varsinainen sairaus ole mutta harmillinen juttu kuitenkin,

Vierailija

Mulla aiheutti lapsettomuutta. Koeputkihoidoilla onnistuttiin saamaan lapsi. Tosin odotettiin liian pitkään, yli kolmekymppiseksi. Lapset kannattaa hankkia ajoissa jos on PCO!

Vierailija

Olin ajatellut haluavani lapsia kolmikymppisenä, mutta PCOS-diagnoosin saaminen 21-vuotiaana muutti tilanteen. Huolellisen harkinnan ja selvittelyn jälkeen päätimme alkaa yrittää raskautta, kun olin 24-vuotias, ja puoli vuotta myöhemmin olin raskaana. Mulla ei myöskään ole muita oireita kuin todella epäsäännölliset menkat. Nyt tosin vuosi raskauden jälkeen kierto on todella säännöllinen.

Vierailija

Mulla on sama vaiva. Kuukautisen noin kolme - viisi kertaa vuodessa, karvaa pukkaa kun miehellä, vartalo on tyyppiä omena jos yhtään lihon ja muuta mukavaa..

Lapsia on kuitenkin siunaantunut luomusti kaksi. Mun kuukautiset tulee yleensä talvella pari kertaa säännöllisesti ja siihen saumaan on raskaudet alkanut.

Nyt on ehkäisynä kuparikierukka, joka toimii tän kanssa tosi hyvin kun vaikka vuodot on sen kanssa runsaat niin nehän tulee tosi harvoin. Hormoneita en halua syödä kun näin tiedän missä mennään. Jos oireet pahenee niin mun pitää yleensä tiputtaa painoa pari kiloa. Heti jos se nousee lähemmäs painoindeksin ylärajaa niin homma pahenee.

Vierailija

Minulla on PCO tyyppiset munasarjat, todettu alle parikymppisenä, pysyvä ominaisuus siis. Kierrot vaihtelivat 40-90 välillä. Kaksi luomusti saatua lasta, 34 ja 38 vuotiaina. Molempien alkuun saattamiseen meni noin puolitoista vuotta, ilman mitään hormonaalista tai lääketieteellistä apua.

Vierailija

Kaksi lasta, ensimmäistä piti yrittää reilun vuoden, lopuksi 2 kk clomifenin käytön jälkeen onnistui. Toinen 6 v myöhemmin luomusti ja sitten olenkin ehkäissyt.

Vierailija

Onpa lohdullista lukea että te muut ootte saaneet luomusti lapsia diagnoosista huolimatta. Ei siis kannata vielä itsekkään heittää pyyhettä kehään :) Mulla on siis vuoden aikana noussut paino tosi reippaasti ja sitä koitan nyt pudottaa. Karvaa pukkaa kans reisiin ja ala-vatsaan :( Estrogeeniä lukemani mukaan jotkut syö kans? Kokemuksia siitä?

-ap

Vierailija

Paha akne, vaikeat ja epäsäännölliset menkat. Diane novaa (aknen takia vuosia ennen diagnoosia) syötyäni menkat palasivat (3 eri kertaa käyttänyt) 6-10 kk käytön lopettamisen jälkeen. Kun joku sanoi, että diane nova rauhoittaa tilanteen, mulla se taas sekoitti pakan täysin. Että vaikea ennustaa miten kelläkin asiat vaikuttaa... Harmi kyllä. Yksi varhainen keskenmeno. Yksi lapsi luomusti. Lääkäri suositteli lastentekoa mieluiten ennen 30 v. Ainokaiseni sain 29-vuotiaana, enkä onneksi haaveilemaan useammasta lapsesta. Nyt menkat sekä akne kurissa mirena-kierukalla.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat