Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70- ja 80-luvun alkupuolella syntyneet, matkustivatko

Vierailija
21.05.2016 |

Teidän vanhempanne usein kaksin? Missä olitte sillä aikaa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietysti tuo alku piti olla 70-luvulla

Vierailija
2/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -85. Eivät matkustaneet usein, kuten ei matkustettu perheenäkään juuri muualle kuin ruotsinlaivalle ja mökille. Muistelin, että vanhemmat tekivät tasavuosihääpäivinä (10, 15, 20 jne) kahdestaan jonkun risteilyn, ei kai muita reissuja. Minä ja sisarukseni oltiin silloin isovanhemmilla, tai jos reissu oli arkena, niin mummo tuli kotiin hoitamaan meitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vanhemmat teki muutaman viikon ulkomaan matkan, kun oltiin veljen kanssa yläasteella. Me oltiin kotona kaksistaan, käytiin koulussa ja taidettiin elää pelkällä leivällä ne viikot. Lapset eivät saaneet käyttää sähköhellaa, kun äiti pelkäsi, että me ei muisteta kuitenkaan sammuttaa sitä.

Sitten, kun omat lapset alkoivat kasvaa ja suunnteltiin reissuja, niin tajusin, että meillä ei koskaan edes keskusteltu, lähtisikö lapset matkalle mukaan. Minulle oli selvää, että totta kai lapset tulevat mukaan, kysyin myös lapsilta, minne he haluaisivat mennä.

Vierailija
4/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat erosivat kun oli pieni. Molemmat tekivät sen jälkeen harvakseltaan ulkomaanmatkoja, mutta minä en ollut niillä koskaan mukana. Olin silloin toisen vanhemman luona tai mulla oli joku naapuri tms. hoitajana.

Vierailija
5/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät, olivat eronneet, kun olin 2v. Mutta elinpiirissämme sellaista olisi muuten voinut tapahtuakin ja varaakin olisi ollut. Mutta siis, eivät matkustaneet.

-72

Vierailija
6/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät koskaan. Ei varmaan ollut rahaa.

Vierailija
7/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 81 ja vanhemmat teki yhden parin viikon lomamatkan 87/88 kahdestaan, oltiin silloin mummolassa siskon kanssa. Pääasiassa lomailtiin koko perheen kesken. Sitten kun me lapset oltiin teini-iässä eikä enää haluttu reissata vanhempien kanssa, ne kävi kahdestaan lomilla ja oltiin sillä aikaa keskenämme kotona.

Vierailija
8/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät matkustaneet. Kaikki rahat meni asumiseen (okt).

Vierailija
9/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -78. Vanhemmat eivät käyneet koskaan kaksin missään. Perheenä käytiin huvipuistoissa ja joskus laivalla. Kaksi kertaa olen ollut lapsena etelässä. Eli eivät reissanneet silloin, eivätkä kyllä tee sitä nykyäänkään eläkkeellä ollessaan.

Vierailija
10/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät matkustaneet. Ovat erooneet jo -70 luvun loppupuolella. Äitini ei ole ikinä käynyt ulkomailla. Mummolassa olin kyllä "aina", äidillä oli parempaa tekemistä kun olla meidän lasten kanssa.

Vierailija
11/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perheenä reissattiin Neuvostoliitossa. Kaksin vanhempani lähtivät reissuun vasta kun olin jo aikuinen.

Vierailija
12/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät matkustaneet ikinä emmekä koskaan olleet hoidossa missään edes yhtä iltaa. Meitä oli neljä. Rahaa tosi vähän, emme saaneet hienoja vaatteita tai harrastaa mitään. Äiti otti häpeillen vastaan muilta saatuja vaatteita. Kirppiksiä ei tuolloin ollut, käytettyjen vaatteiden kierrättäminen oli häpeä. Jos koulussa hoksattiin, että kuljit jonkun muun vaatteissa, siitä pilkattiin.

Tämä Etelä-Suomessa ja synnyin 1970

Vierailija
13/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät matkustaneet silloin eivätkä matkusta vieläkään.

Ei matkustettu kyllä perheenäkään eikä matkustanut kukaan muukaan kotikylällä. En muista lapsuudestani kuin yhden ihmisen, joka kävi ulkomailla, kaikkien muiden matkat oli n. 200 kilometrin säteellä kotoa. Koulun, seurakunnan yms. kanssa käytiin sitten jossain huvipuistoissa, Puuhamaassa yms, perheiden kanssa ei niissäkään.

Vierailija
14/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni yhden kerran. Me sisarukset olimme isovanhempien kanssa heidän mökillään ja serkut olivat siellä myös. Olimme muutenkin melkein joka vuosi yhden kesälomaviikon tuolla mökillä, joten sillä ei varsinaisesti ollut väliä, missä vanhemmat olivat samaan aikaan. Hyvä, että saivat vuodessa yhden viikon omaa aikaa.

Oli kiva saada tuliaisia, enkä ajatellut, että minun olisi pitänyt päästä mukaan. Tämä siis 70-luvulla.

Vierailija
15/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Synt 1970.

Vierailija
16/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät pahemmin matkustelleet. Muista että vanhemmat kävivät joskus jonku matkan Neuvostoliitossa, varmaan Pietarissa. 70-luvulla oli tapana että kun maksettiin asuntolainaa, niin rahaa ei käytetty mihinkään muuhun.

Vierailija
17/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt -71 ja kyllä vanhempani matkustivat ihan säännöllisesti ulkomaille kaksin. Olin veljeni kanssa mummolassa silloin. Ensimmäistä kertaan mukaan matkalle pääsin 15-vuotiaana.

Vierailija
18/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä oli paljon työmatkoja, USA:ssa ja ympäri Eurooppaa. Äiti oli joskus mukana. Silloin lastenhoitajamme asui meidän lasten kanssa, arki ei juuri muuttunut.

Kesälomilla kiersimme koko perhe Eurooppaa, teltta Saabin takaboksissa.

Olen syntynyt 1975.

Vierailija
19/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät matkustaneet usein. Yleensä koko perheen voimin - tai ainakin minä vanhempien mukana.

Ainakin kerran olin isosiskon kanssa viikon kun vanhemmat olivat Marmariksessa. Sisko oli 19, minä 7.

Aika paljon matkustelimme lapsuudessani 1980-luvulla. Kävimme mm. USA:ssa, ja teimme ainakin pitkiä, tavanomaisia autolomia Keski-Eurooppaan. Seuraavalla vuosikymmenellä ei sitten matkusteltukaan, kun lama iski. Olen syntynyt 1981.

Vierailija
20/20 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustivat, olin silloin mummolassa. Matkustimme koko perhe yhdessä kesäisin, olimme aina koko kesän ulkomailla. Sen lisäksi vanhempani kävivät joskus kahdestaan matkoilla, jopa eri mantereella (eli olivat hieman pidempään, ei mitään viikonloppureissuja tms). Olin mielelläni mummolassa. 

(synt. 70-luvun loppupuolella)