Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Nyt puhutaan oikeasti köyhistä, ei siten, miten me usein ajattelemme köyhyyden täällä. Pisti hiljaiseksi lukea jenkkien kokemuksia. Miten köyhyys tarkoittaa sitä, ettei äidillä ole antaa ja laittaa lämmintä ruokaa lapsilleen viikkoihin. Miten luksusta on se jos saa nukkua lämpimässä, kun talo on jääkylmä eikä ole varaa ostaa kaasua tai sähköä. Miten kipeä hammas revitään suusta, kun ei ole vakuutusta jolla kattaa hammashuoltoa. Kuinka kyhmyjä on poistettu itse samasta syystä, ei ole varaa lääkäriin. Ei ole varaa suihkuun, koska ei ole rahaa veteen. Miten korkeakouluopiskelija dyykkaa saadakseen edes jotain syötävää ja kävelee kouluun 10 kilometriä päivässä toiveena päästä joskus köyhyydestä eroon opiskelemalla. Miten äidin takki leikellään paloiksi, jotta lapsi saa edes jotain lämmintä päällensä. Kuinka äiti ei syö moneen päivään, jotta lapset saavat edes jotain. Miten luksusta on syntymäpäivä, jolloin sai jakaa dollarin hampurilaisen sisaren kanssa. Miten ilmainen ruoka-apu sisältää pilaantunutta ruokaa. Sellaista on köyhyys nykyajan Amerikassa.

Ja silti, ei valittamista. Surua kyllä, alakuloa kyllä ja muistoja, jotka saavat kyyneleet silmiin edelleenkin, mutta luettuani koko ketjullisen satoja tarinoita ko. keskustelupalstalla, nousi esille myös toinen eroavaisuus: he eivät siltikään valita vaan jakavat toisilleen vinkkejä miten pärjätä jos joku muu joutuu samaan tilanteeseen.

Pysäyttävää. Lue jos haluat. https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/2sbi17/what_do_insanely_poor...

• ylös 20
  • alas 2

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Vielä pari silmiinpistävää juttua tuolta.. Monet tarinoista kertovat nälästä, liasta ja kylmyydestä, mutta niiden rinnalla on paljon tarinoita siitä, miten opiskelijat pärjäävät. Hobo -keitto on monelle ainoa ateria koko päivänä, eli hampurilaisravintolasta saatu kupillinen kuumaaa vettä, jonne laittavat ilmaista ketsuppia, suolaa ja pippuria. Siihen sekoitetaan halvinta nuudelia jos sellaista on. Aina ei ole. Moni joutuu aliravittuna myymään omaa vertaan veripankkiin. Apua ei ole saatavilla kuten meillä. Opiskelu on oma valinta ja silti nuo nuoret tekevät kaikkensa, että saisi edes opiskella ja usein heille "plasma center was essentially the only thing standing between me and malnutrition/homelessness."
Köyhyys on aina yksilökohtaista, mutta hitto vie me suomalaiset valitetaan joka asiasta, vaikka meillä pääsääntöisesti asiat ovat suunnilleen parhaalla mahdollisessa mallilla maailmassa - hädässäkin. Täällä itketään kun ei ole varaa laittaa rahaa huvipuistoreissuun.

• ylös 46
  • alas 7
Vierailija

Suomessa köyhyys on suhteellista, noissa kuvauksissa absoluuttista, kuin kehitysmaissa. 

Olen samaa mieltä, meillä on asiat hyvin verrattuna melkein mihin tahansa maahan. Meillä köyhyyden pahin seuraus on henkinen lama, joka jumittaa ihmisen pyrkimykset parempaan elämään.

• ylös 53
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No Suomessahan ei köyhiä olekaan, köyhäksi kun ei voi laskea ihmistä jonka oma valinta on polttaa tt-tuki kaikkeen hömppään, ja sitten seistä ruokajonossa häpeämässä ja ulisemassa kuinka yhteiskunta on kova.

• ylös 32
  • alas 28
Vierailija

Liian rankalta kuullostaa. Tiedän köyhiä maita, joissa on sentään ruokaa kaikille tarpeeksi. Valtio pitää tiettyjen elintarvikkeiden hinnat alhalla ja kun tavallinen perhe laittaa ruokaa, niin vie loput kotikatunsa kerjäläisille. Kerjäläisetkin saavat läämmintä ruokaa!

• ylös 16
  • alas 2
Vierailija

No ei minullakaan ole tällä hetkellä varaa ostaa itselleni elintärkeitä lääkkeitä. Sossussa ollut hakemus jo yli 3 vko. Koko ajan keksivät vaan uusia asioita joista pyytää lisäselvityksiä. Tänäänkin soitin esin etuuskäsittelijälle, joka käski soittaa ohjaajalle, joka käski uudelleen soittaa etuuskäsittelijälle. Tilillä 2 euroa, maha kurnii ja sitä saakelin päätöstä ei saada tehtyä.

Olen ollut köyhyyteni vuoksi myös asunnotonkin.

Terveisin opiskelija jolla ei ole sukua joka voisi auttaa.

• ylös 40
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomessa köyhyys on suhteellista, noissa kuvauksissa absoluuttista, kuin kehitysmaissa. 

Olen samaa mieltä, meillä on asiat hyvin verrattuna melkein mihin tahansa maahan. Meillä köyhyyden pahin seuraus on henkinen lama, joka jumittaa ihmisen pyrkimykset parempaan elämään.

Jännää juuri tuo, että miten se todellinen kurjuus pistää selviytymään ja pyrkimään ulos tilanteesta. Hakemaan ratkaisuja. Miten he eivät jumitu tilanteessa, jossa asiat ovat todella huonosti ja puhutaan selviämisestä hengissä. Luulisi, että sellaisessa tilanteessa sitä vasta lamaantuukin henkisesti, mutta ei. Ja nämä ovat ihan tavallisia ihmisiä kuitenkin. Perheen isä on jättänyt perheen, perhe joutuu työttömäksi, vain muutamassa tapauksessa vanhemmat ovat ns. ongelmaisia.

Vierailija

Kyllä helsingistäkin löytyy asunnottomia. Ja jos olet asunnoton, niin miten haet tukia asuntoon, kun sinulla pitäisi olla ensin se asunto johon niitä tukia hakea. Ja asuntoa ei saa, jos ei ole rahaa takuuvuokraan. Loputon kierre josta on vaikea päästä pois.

• ylös 22
  • alas 7
Vierailija

Se on jatkuvaa taloudesta stressaamista. Ja se vie voimia kaikelta muulta. Helposti ajatuu ajatuksissaan toivottomaan nurkkaan, masentuu ja lamaantuu. Sieltä ei välttämättä pääse pois ilman ulkopuolista apua. Ja stressi ja masennus edesauttaa helposti huonojen päätösten teossa, jolloin talous saattaa pahentua entisestään.

Sellaista se köyhyys on. Vielä kun suomessakin ymmärrettäisiin, että täällä saa apua ja jeesiä elämään, eikä tarvitse vain kärsiä. Ihan vaikka terveydenhoitajalle keskustelu saattaa riittää siihen sykäykseen, että ehkä elämästä selviää sittenkin ja saa sen selkärangan.

Nimim. Kokemusta on

• ylös 13
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ei minullakaan ole tällä hetkellä varaa ostaa itselleni elintärkeitä lääkkeitä. Sossussa ollut hakemus jo yli 3 vko. Koko ajan keksivät vaan uusia asioita joista pyytää lisäselvityksiä. Tänäänkin soitin esin etuuskäsittelijälle, joka käski soittaa ohjaajalle, joka käski uudelleen soittaa etuuskäsittelijälle. Tilillä 2 euroa, maha kurnii ja sitä saakelin päätöstä ei saada tehtyä.

Voisitko pyytää apua kirkolta tai ystävältä jos sinulla on joku läheinen ystävä? Voit myös pyytää sosiaalitoimesta hätäapua, jolloin käsittelyaika on lyhyempi, mutta toki ne dokkarit pitää olla. Tuolla tarinoissa oli monta, jotka kertoivat miten he eivät kehdanneet pyytää apua, koska häpesivät tilannettaan niin ja miten heidän ystävänsä sitten myöhemmin olivat kauhuissaan saadessaan tietää, miten asiat olivat olleet.

Luuin myös muutaman tarinan perheistä ja ihmisistä, jotka joutuivat vuosia ostamaan eläimille tarkoitettuja lääkkeitä, kuten antibiootteja, koska ne olivat ainoita mihin oli varaa.

Toivottavasti saat apua pian. 3 viikkoa on pitkä aika odottaa, mutta kuitenkin puhutaan viikoista. Älä lannistu :) Onneksi apua Suomessa saa muualtakin kuin sossusta :)

Vierailija

Pitäisikö Suomesta nyt sitten poistaa koko sosiaalitukijärjestelmä koska täällä ei ole asiat tarpeeksi huonosti? Kyllä tuo järjestelmä on tehty estämään juuri esimerkin kaltaista absoluuttista köyhyyttä. Se takia Suomessa ei tuollaista köyhyyttä esiinny koska järjestelmä toimii edes jotenkin. Se että ollaanko asiasta kiitollisia on eri asia ja siihen taas vaikuttaa tämä nykyajan minäkeskeisyys ja kaikkimulleheti-asenne. Auttaako tälläinen valistus ja syyllistäminen asenteisiin? Luultavasti ei. Ei myöskään pitäisi yleistää että sosiaaliapua saavat olisivat pääsääntöisesti epäkiitollisia ja ahneita yhteiskunnan vapaamatkustajia. Väitän että suurin osa eläisi ennemmin itse tienaamillaan ansiolla hyvätuloista elämää kuin menisi hattu kourassa joka kuukausi sossun luukulle kerjäämään loppuelämänsä ajan.

• ylös 44
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä helsingistäkin löytyy asunnottomia. Ja jos olet asunnoton, niin miten haet tukia asuntoon, kun sinulla pitäisi olla ensin se asunto johon niitä tukia hakea. Ja asuntoa ei saa, jos ei ole rahaa takuuvuokraan. Loputon kierre josta on vaikea päästä pois.

Asumistukea ei tosiaan voi saada ilman asuntoa, mutta muita tukia voi. On muuten ihmeellistä, että meillä on kuitenkin on "vain" joitain tuhansia asunnottomia koko maassa ja heistä yli puolet Helsingissä, että miten tätä asiaa ei saada vaikkapa kansalaisapuna hoidettua? Sodan jälkeen kansalaiset itse auttoivat toisiaan. Nyt me tavataan ajatella, että asia ei kuulu meille, valtion pitäisi hoitaa. Me tavallaan unohdetaan, että me olemme se valtio ja lähimmäisenapu voisi usein olla se jokin, millä muutetaan asioita. Mutta emmehän me oikeen lotkauteta korvaa muiden ongelmille. Tykätään kyllä puhua asioista (negatiiviseen sävyyn) ja listata asioita siten, miten ne ovat mahdollisimman hankalia ja ihan mahdottomia, mutta mikä voimaa meissä ihmississä olisi jos vain valitsisimme auttaa toisiamme. Se on sääli, ettei sitä oikeastaan enään näe.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jännää juuri tuo, että miten se todellinen kurjuus pistää selviytymään ja pyrkimään ulos tilanteesta. Hakemaan ratkaisuja. Miten he eivät jumitu tilanteessa, jossa asiat ovat todella huonosti ja puhutaan selviämisestä hengissä.

Ne jotka ovat lamaantuneet ja antaneet periksi, ovat varmaan kuolleita tai siltojen alla ilman nettiyhteyttä. Eli kyllä heitäkin varmasti on.

Toisaalta, yritteliäisyys kuuluu Jenkkien kulttuuriin. Ja heillä on tämä myytti amerikkalaisesta unelmasta, joka antaa varmaan voimia toivottomiinkin tilanteisiin. 

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Voisitko pyytää apua kirkolta tai ystävältä jos sinulla on joku läheinen ystävä? Voit myös pyytää sosiaalitoimesta hätäapua, jolloin käsittelyaika on lyhyempi, mutta toki ne dokkarit pitää olla. Tuolla tarinoissa oli monta, jotka kertoivat miten he eivät kehdanneet pyytää apua, koska häpesivät tilannettaan niin ja miten heidän ystävänsä sitten myöhemmin olivat kauhuissaan saadessaan tietää, miten asiat olivat olleet.

Luuin myös muutaman tarinan perheistä ja ihmisistä, jotka joutuivat vuosia ostamaan eläimille tarkoitettuja lääkkeitä, kuten antibiootteja, koska ne olivat ainoita mihin oli varaa.

Toivottavasti saat apua pian. 3 viikkoa on pitkä aika odottaa, mutta kuitenkin puhutaan viikoista. Älä lannistu :) Onneksi apua Suomessa saa muualtakin kuin sossusta :)

En tiedä auttaako kirkko, minä kun en kuulu mihinkään uskontokuntaan. En uskalla kertoa tilanteestani kenellekään, häpeän tätä köyhyyttä niin paljon. Olen köyhä, koska minulla on vaikea krooninen sairaus joka haittaa opiskelua, työntekoa ja kaikkea elämää. Sairauteni yritetään saada parempaan hallintaan, mutta julkinen terveydenhuolto on hidas ja lähete jumittaa taas jossain...

Nimenomaan sitä hätäapua tänään yritin sossusta saada, mutta ei onnistu kun koko ajan pompotetaan vaan. Heillä on myös tiedossa ettei minulla ole tililläni rahaa lainkaan, olen kyllä uusimmat tilitiedot sinne toimittanut jo aikapäiviä sitten. En ihan oikeasti ymmärrä mikä kestää. Minulla on aika usein itsetuhoisia ajatuksia tilanteeni vuoksi. Olen valinnut hyvän opiskelupaikan ja tehnyt todella paljon töitä päästäkseni sisään, mutta nyt kaikki taas on pilalla sairauteni vuoksi. Pelkään etten pysty nousemaan täältä köyhyydestä koskaan. Olen oman elämäni sivustaseuraaja.

• ylös 20
  • alas 1
Vierailija

Pitääkö muka kunnan vuokra-asuntoonkin olla nykyään takuuvuokra? Minä ainakin sain sellaisen -90-luvun alussa ihan ilman pennin penniä.

Itse olin silloin työtön ja asuin vanhemmillani, kunnes sain tuon ekan asunnon. Maksoin työttömyyskorvauksesta (joka oli silloin 1800 markkaa) vuokran, joka oli 1500 markkaa. Ruokaan ja sähköön jäi 300 markkaa. Sähkö on pakollinen, enkä voinut kotoa apua pyytää, kun isäkin oli työtön. Opiskeluasunnossa ruokaan ja sähköön oli mennyt 600 markkaa kuukaudessa (sis. koiran), mutta muuten asuminen oli ollut ilmaista (mummolla). Sinnittelin syömällä puuroa ja paljasta makaronia, ja joskus koiralle paistamaani jauhelihaa koiranruoka-altaista. Haisi ihan hirveälle, mutta maha taisi olla silloin terästä. Muutaman kuukauden päästä menin sossuun ja sain toimeentulotukea ja asumistukea. Tunsin itseni ihan rikkaaksi, kun ei tarvinnut syödä koiranmurkinoita, vaan hernekeittoa. Meni pari kuukautta, ja pääsin töihin. Se oli ihme, kun oli varaa ostaa kinkkupaketti leivän päälle ja jätskiä pakkaseen.

En tiedä, mikä on toimeentuloasiakkaiden nykytilanne. Mutta alasti ja ilman lämpöä ei ole tarvinnut olla, ja ruokaakin sain, kun tuen sain. Kyllä Suomessa on köyhiä, mutta ei yhteiskunta nyt ihan niin heitteille ihmistä jätä, kuin monissa muissa maissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö Suomesta nyt sitten poistaa koko sosiaalitukijärjestelmä koska täällä ei ole asiat tarpeeksi huonosti? Kyllä tuo järjestelmä on tehty estämään juuri esimerkin kaltaista absoluuttista köyhyyttä. Se takia Suomessa ei tuollaista köyhyyttä esiinny koska järjestelmä toimii edes jotenkin. Se että ollaanko asiasta kiitollisia on eri asia ja siihen taas vaikuttaa tämä nykyajan minäkeskeisyys ja kaikkimulleheti-asenne. Auttaako tälläinen valistus ja syyllistäminen asenteisiin? Luultavasti ei. Ei myöskään pitäisi yleistää että sosiaaliapua saavat olisivat pääsääntöisesti epäkiitollisia ja ahneita yhteiskunnan vapaamatkustajia. Väitän että suurin osa eläisi ennemmin itse tienaamillaan ansiolla hyvätuloista elämää kuin menisi hattu kourassa joka kuukausi sossun luukulle kerjäämään loppuelämänsä ajan.

Ei tietenkään, vaan olla kiitollisia siitä, että me olemme pystyneet luomaan järjestelmän, joka pystyy estämään absoluuttista köyhyyttä. Me ollaan kiittämättömiä ja me valitetaan sen sijaan, että auttaisimme toisiamme ja arvostaisimme asioita. Ei sellainen ketään auta. Meillä on asiat hiton paljon paremmin kuin pääsääntöisesti missään muualla. Se ei tarkoita, etteikö meilläkin olisi ongelmia ja parannettavaa, mutta valittamalla asiat eivät muutu. Pitäisi tehdä jotain sekä omien että toisten asioiden eteen. Auttaa heitä, jotka tarvitsevat apua. Auttaa pyytämättä ja ilman, että se toteutetaan ainoastaan valtion toimesta. Eikö?

• ylös 11
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En tiedä auttaako kirkko, minä kun en kuulu mihinkään uskontokuntaan. En uskalla kertoa tilanteestani kenellekään, häpeän tätä köyhyyttä niin paljon. Olen köyhä, koska minulla on vaikea krooninen sairaus joka haittaa opiskelua, työntekoa ja kaikkea elämää. Sairauteni yritetään saada parempaan hallintaan, mutta julkinen terveydenhuolto on hidas ja lähete jumittaa taas jossain...

Nimenomaan sitä hätäapua tänään yritin sossusta saada, mutta ei onnistu kun koko ajan pompotetaan vaan. Heillä on myös tiedossa ettei minulla ole tililläni rahaa lainkaan, olen kyllä uusimmat tilitiedot sinne toimittanut jo aikapäiviä sitten. En ihan oikeasti ymmärrä mikä kestää. Minulla on aika usein itsetuhoisia ajatuksia tilanteeni vuoksi. Olen valinnut hyvän opiskelupaikan ja tehnyt todella paljon töitä päästäkseni sisään, mutta nyt kaikki taas on pilalla sairauteni vuoksi. Pelkään etten pysty nousemaan täältä köyhyydestä koskaan. Olen oman elämäni sivustaseuraaja.

Uskallatko kertoa missä päin asut? Jos katsoisin onko siellä jotain apua saatavilla sossun ulkopuolella. Tuo köyhyyden häpeä on tosi kurjaa :( Jos sulla on joku läheinen ystävä, niin rohkenisitko kertoa hänelle? Jos vaikka ajattelet asiaa niin päin, että jos ystäväsi olisi samassa tilanteessa, niin varmaan haluaisit sen tietää ja olisit aivan lohduton jos myöhemmin saisit tietää missä hädässä ystävä on ollut uskaltamatta kertoa asiasta.

-ap

Vierailija

Se on köyhyyttä kun ystävän tulot 200-300e kuukaudessa ja tekee 8-12 tuntisia päiviä. Tämä eu:n sisällä. Ei mahdollisuutta muuttaa pois kotoa (huoneen vuokra lähtee 300 eurosta) ei mitään mahdollisuutta suunnitella tulevaisuutta tai hankkia perhettä.

Vierailija

todella ärsyttävä asenne se, että koska Jenkeissä köyhillä on vielä kurjempaa kuin meillä, niin meidän köyhien pitäisi olla kiitollisia asemastaan...

vähän kuin työläisenkin pitää olla kiitollinen, ettei työolot ole (vielä) kuin Kiinan tehtaissa....

Että jollei mua nyt rikkaat tapa ahneudessaan ihan nälkään, vaan saan joskus aina lämpimän aterian, niin mun pitää olla niille kiitollinen? No voi kiitos, kiitos, tullaan ja nuollaan teidän kengät tästä armosta

:(

Toi jenkkien touhu on täysin epäinhimillistä, mutta sitähän tänne kok+kesk rintama toivoo ja puuhaa kiihtyvällä tahdilla. Ihmisarvo & luontoarvot, niitä ei ole.on vain €€€€€€. € :tä ei voi kuitenkaan syödä eikä hautaansa saa, joten kosahtaa se kuitenkin omaan nilkkaan myös, vähintään omien lapsien nilkkaan. 

• ylös 18
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sossusta saa kyllä takuuvuokraankin rahaa. Selvisi kun omia asioitani selvittelin. Ei niin että toistaiseksi tarvetta olisi ollut.

Sivut