Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eli mitä kannattaa tilata, jos haluaa alkoholitonta? Kesä lähestyy ja samoin terassikelit, mutta en haluaisi kuitenkaan litkiä aina alkoholia, olen niin kyllästynyt siihen ja eihän siitä ole loppujen lopuksi kuin haittaa... Toisaalta tuntuu tyhmältä jättäytyä tällaista baarissa istuskeluista pois vain sen takia, etten halua juoda. Mitä muuta voin tilata kuin kokiksen?

• ylös 8
  • alas 5

Sivut

Kommentit (26)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimmista drinksuista ole virgin-versiokin olemassa.

Tämä. Pyydät suosikki drinkkisi ilman alkoholia.

Vierailija

Asiansa osaava baarimikko osaa tehdä hyviä drinkkejä myös alkoholittomana. Kannattaa vaan kysyä, olisiko joku hyvä ehdottaa. Monia alkoholillisia saa myös hieman muunneltuina alkoholittomina.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Kysy tarjoilijalta. Fiksuissa paikoissa on aina myös alkoholittomia drinkkejä. Itse tilaan aika usein Virgin Bellinin, jossa on persikkanektria ja soodavettä/sitruunalimsaa/pommacia.

Vierailija

Ja toinen kysymys: mitä kannattaa sanoa kavereille syyksi ettei juo? Tuntuu että ''en halua juoda'' ei riitä vaan täytyisi olla jokin parempi selitys :/ Kysyin kerran kaverilta että haittaako jos juon limua, kun oltiin matkalla terassille, ja sanoi ettei haittaa, mutta huomasin olemuksesta että kyllä se kuitenkin taisi hiukan haitata. En ymmärrä mistä on kyse, sillä muiden juomisella ei pitäisi olla mitään väliä, mutta kai se laskee sitten muidenkin fiilistä jos joku on selvin päin. 

Vierailija

Monessa (ainakin paremmassa) paikassa osaa baarimikko improvisoida, jos kysyy, että voitko tehdä jonkun alkoholittoman drinkin. Saattaa kysyä, että haluatko makeaa tai kirpeää esim, ja sitten sekoittelevat jotain. Olen monet hyvät juomiset saanut näin.

Vierailija

Miksi sinne baariin pitää mennä jos ei juo? Vai käytkö vain iskemässä uuden panon? Muita syitä baareissa käymiseen ei ole.

• ylös 1
  • alas 27
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja toinen kysymys: mitä kannattaa sanoa kavereille syyksi ettei juo? Tuntuu että ''en halua juoda'' ei riitä vaan täytyisi olla jokin parempi selitys :/ Kysyin kerran kaverilta että haittaako jos juon limua, kun oltiin matkalla terassille, ja sanoi ettei haittaa, mutta huomasin olemuksesta että kyllä se kuitenkin taisi hiukan haitata. En ymmärrä mistä on kyse, sillä muiden juomisella ei pitäisi olla mitään väliä, mutta kai se laskee sitten muidenkin fiilistä jos joku on selvin päin. 

Eikö perus "ei huvita juoda" riitä? Toki sitten voi vedota vaikka turvotuksen poistoon, laihdutukseen tai seuraavan päivän tärkeyteen.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne baariin pitää mennä jos ei juo? Vai käytkö vain iskemässä uuden panon? Muita syitä baareissa käymiseen ei ole.

Ystäviä tapaamaan, juttelemaan, sosialisoimaan, joskus tanssimaan. En harrasta irtosuhteita. 

Olen melko nuori (20 v), ja usein opiskelijat haluavat tavata juuri baarissa. Tähän joku varmasti toteaa, että hanki uudet kaverit, mutta kyllä sellainen menisi vaikeaksi - täytyisi jättää lähes kaikki nykyiset kaverit. Valtaosa siellä baarissa kuitenkin käy, enkä halua jättäytyä porukoista pois vain tämän takia. Baarissa on myös pidetty esimerkiksi ainejärjestötoimintaan liittyviä kokouksia ihan ylempienkin tahojen järjestäminä. 

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

En tiedä yhtään mikä siinä on, mut kyllä on perseestä lähteä baariin kaverin kanssa joka ei juo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia kavereita, jos sinun pitää erikseen kysyä kaverilta, että haittaako, saati sitten että kaverisi ilmeestä näkee, että haittaa. Itse olen monet kerrat istunut kavereiden kanssa, välillä lasissa alkoholia, välillä holitonta siideriä, välillä limsaa yms. ei ole kukaan heistä mitään kysynyt, ellei joskus uteliaisuuttaan "mikä siideri sulla on lasissa?" (tykkään maistella eri siidereitä) "otin vaan ton alkoholittoman" "Aha ok" ja sitten juttu jatkuu jostain, mistä höpöteltiin muutenkin.

Mutta ainahan voi perustella esim. laihduttamisella tai sillä, että on vaikka kokeeksi ajatellut vähentää, ja katsoa onko sillä vaikutusta oloon tms. jos nyt jotain syitä on keksittävä. Mutta ainakin isommalla porukalla jos ei halua huomiota herättää sen kummemmin, niin voi tilata sen alkoholittoman siiderin. Moni varmaan olettaa sen olevan holillinen eikä kysele.

Vierailija

Ja tosiaan se todellinen syy on päällimmäisenä huoli omasta terveydestä. Toki muitakin syitä on: en vain jaksa enää heilua aamuyöhön saakka jossain ja stressata siitä pääseekö edes kotiin, rahaa kuluu jne. En nykyään enää juo kovinkaan usein, ehkä kerran kuukaudessa keskimäärin, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mutta silloin kun juon, se menee yleensä varsin kovaan humalaan saakka, muistiin tulee aukkoja ja aamulla saa hävetä mitä on taas noloillut. Tätä en koe kovin hyväksi asiaksi ja mielelläni vähentäisin tai lopettaisin alkoholinkäytön kokonaan. Koen kuitenkin suurta painetta opiskelukavereiden taholta, vaikka aina kaikkialla toitotetaankin että ei ole pakko juoda. Jos jokainen ympärillä juo, on todella vaikeaa pitää päänsä, vaikka alunperin ajatuksena olisi olla selvänä. Ne jotka eivät juo ollenkaan, ovat jääneet aikalailla ulkopuolisiksi (itse tosin olen tutustunut tällaisiinkin opiskelijoihin yliopistolla ja ovat ihania). Tällä alkoholiasialla on aivan liian suuri vaikutus kaikkeen.

ap

Vierailija

Kerran yritin juoda vähemmän ja hitaammin, join siis kuitenkin mutta en samanlaista vauhtia kuin yleensä. Jo tällöin kolme henkilöä kysyivät että mikset juo (vaikka oli juoma kädessä!). Sitten toinen yleinen piirre on juottaminen. Jos ei itse hae juomista ja juo, niin joku kaveri ottaa sen roolin ja alkaa juottaa. Paine on oikeasti kova :( Ymmärrän, että täytyy itse vain sanoa tiukasti, mutta se on vaikeaa. Ei kuitenkaan halua tuottaa pettymystä muille.

ap 

Vierailija

Ja kiitos vinkeistä! :) Tuo alkoholiton siideri oli hyvä idea. Etenkin jos on joku perus omenasiideri kyseessä, niin silloin tuskin kukaan tulee kyselemään että voinko maistaa. Täytyy tosiaan kysellä baarimikoilta suosituksia.

ap

Vierailija

Miksi sun pitäis kellekään kertoa, mitä lasissa on? Annat kaverin tilata ensin, jäät itse muka miettimään ja tilaat holittoman siiderin tai drinkin kaverin mentyä. Ginger alekin on hyvää ja näyttää ihan sidukalta. Tai sitten ei tarvi aina mennä kaverin kaa samaa matkaa tiskille - meet eka vaikka vessaan, uuden lasin voi hakea eri tahtiin kuin muu seura. Musta tuli aika mestari tässä, ärsytti nimittäin kun kaverit luuli että olen raskaana, kun aloin juoda alkoholittomia. No en ole enkä aio ruvetakaan, mutta laihdutan enkä halua pilata dieettiä viinalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitäis kellekään kertoa, mitä lasissa on? Annat kaverin tilata ensin, jäät itse muka miettimään ja tilaat holittoman siiderin tai drinkin kaverin mentyä. Ginger alekin on hyvää ja näyttää ihan sidukalta. Tai sitten ei tarvi aina mennä kaverin kaa samaa matkaa tiskille - meet eka vaikka vessaan, uuden lasin voi hakea eri tahtiin kuin muu seura. Musta tuli aika mestari tässä, ärsytti nimittäin kun kaverit luuli että olen raskaana, kun aloin juoda alkoholittomia. No en ole enkä aio ruvetakaan, mutta laihdutan enkä halua pilata dieettiä viinalla.

En minä muuten kertoisikaan, mutta todella usein joku kysyy että mitä tilasit. Monesti joku haluaa myös maistaa... Ja joo tuo tilaaminenkin täytyisi osata hoitaa jotenkin ovelasti, en edes ajatellut että kaverithan voi kuulla tilauksen. Voi voi, miksi tämä on niin vaikeaa!

ap

Sivut