Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisille lukisitte Harry Pottereita?

Vierailija
19.05.2016 |

Olen lukenut 9- ja 7-vuotiaille ensimmäiset kaksi kirjaa, mutta aloin miettimään pitäisikö loppujen kanssa odottaa vähän. Kolmannen kirjan kohdalla taisivat mennä vähän synkempään suuntaan ja taitavat olla suunnattukin vähän vanhemmille. Eikös näissä ollut se juju, että kukin kirja on suunnattu Harryn ikäisille lapsille? Eli ensimmäistenkin kanssa olisi pitänyt olla ikää 11 ja 12...

Ekoista kirjoista pojat tykkäsivät kovasti, eivätkä saaneet mitään pelkoja tms. kirjojen sisällöstä, vaikka toisessa kirjassa oli jo vähän rankempaa settiä (orjuus, basiliski, Harry melkein kuoli yms.)

Star Wars taas jouduttiin laittamaan nuoremman osalta hyllylle vielä pariksi vuodeksi, kun leikit meni niin levottomiksi ja väkivaltaisiksi.

Kovasti pojat kyselevät, että milloin luettaisiin seuraava kirja. Vaikea noita on varmaan alkaa kovin kauaksi aikaa kieltämäänkään, kun lukevat ne kohta varmaan itse jos ei äiti ole lukemassa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljännessä kirjassa on 11-vuotiaalle rankkoja kohtia. Sen ikäisenä itselläni oli eräs ikävän surullinen kohta .

Vierailija
2/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja... Voit kyllä lukea ne kirjat. Jos joku alkaa pelottaa niin siitä voi lapsen kanssa puhua ja lopettaa lukemisen sitten, vai aiotko pitää kuoleman salaisuutena? Totuushan on se ettei basiliskeja ole olemassa ja kuolema sun muut vastaavat aiheet kirjassa ovat tätä maailmaa ja surullisia asioita, mutta lapselle voi myös selittää sen ettei niitä tarvitse pelätä, ei ole mitenkään ajankohtainen asia heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 ja 9 vuotiaat lukee itse Pottereita? Missä universumissa? :D

Ainiin, mutta av-mammojen pershedelmäthän on jo syntyessään neroja ja huippulahjakkuuksia.

Vierailija
4/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin, mutta av-mammojen pershedelmäthän on jo syntyessään neroja ja huippulahjakkuuksia.

Öh? Itse olin 7-vuotias kun ensimmäinen Potteri ilmestyi ja luin sen kyllä ihan itse. Miksi tuon ikäiset eivät voisi lukea romaaneja? Kuvakirjojako sujuvasti lukevien jätkien pitäisi lukea?

-ei ap-

Vierailija
5/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä 9-vuotias voi ihan hyvin lukea Pottereita, miksi ei voisi? 7v. ei välttämättä osaa vielä lukea niin hyvin, mutta kyllä keskiverto 9v. saa jo kirjan pysymään kädessä?

Vierailija
6/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rowling on itse todennut, että hyvä suositusikäraja noille kirjoille on juuri Harryn ikäiset lapset. Tuo kirjasarjahan on suunniteltu niin, että se kasvaa 90-luvun taitteessa syntyneiden lasten kanssa, joten kirjat ovat sisällöltään toinen toistaan synkempiä ja viimeisimmät soveltuvat parhaiten teini-ikäisille.

Potter-leffathan on tosi kesyjä kirjoihin verrattuna, joten niistä en ottaisi osviittaa.

Vierailija
7/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukisi pottereita minkään ikäiselle. Ovat sitten mahdollisesti valmiita lukemaan kirjat kun jaksavat itse lukea kirjat (ellei nyt ole joku superlapsi joka lukee iisisti 500+ sivua jo 5 vuotiaana, näitähän tietenkin aaveemammoilla on lukuisia).

Vierailija
8/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue vaan! Ainahan voi jättää kesken ja keskustella jos tulee pelottavia juttuja kirjassa vastaan. Potterit on niin upeasti kirjoitettu ja tarina niin loppuun asti hiottu, että voin taata, että lapsesi oppivat ja viihtyvät kirjojen parissa loppuun asti <3

PS. Kun he osaavat englantia, kannattaa suositella heille kirjojen lukemista englanniksi; se jos mikä vahvistaa kielen osaamista. Olin itse 14-vuotias kun  sarjan kuudes osa ilmestyi ja luin sen suoraan englanniksi, koska a) en jaksanut odottaa kirjan suomentamista ja b) olin sitä ennen harjoitellut lukemalla kirjat 1-5 englanniksi (vaikeimmat kohdat selvitin suomennettujen kirjojen ja sanakirjan avulla), ja koska tajusin että pystyn siihen, niin uskalsin tarttua kuudenteen kirjaan ilman olemassaolevaa suomennosta. Kirjassa oli muutama kielellisesti vaikea kohta, vaikka olenkin aina ollut hyvä englannissa (viimeiset kirjathan ovat täynnä politiikkaa ja muita "vaikeita" aiheita), mutta kontekstin ja sanakirjan avulla selätin ne helposti ja kielellinen itsetuntoni kasvoi kun tajusin että ymmärrän "vaikeaakin" kieltä. Ah mikä nostalgia iski, pitää varmaan aloittaa sarjan lukeminen uudestaan.. :)

Vierailija
9/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että nykylapsilla/teineillä takkuaa pahasti ainekirjoittaminen ja varsinkin esseet. Ei kirjoittaminen onnistu jos ei osaa/jaksa/pysty edes lukemaan.

Vierailija
10/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että nykylapsilla/teineillä takkuaa pahasti ainekirjoittaminen ja varsinkin esseet. Ei kirjoittaminen onnistu jos ei osaa/jaksa/pysty edes lukemaan.

Tämä on muuten ihan totta!

Poikaystävälläni on hirveän negatiivinen asenne lukemista kohtaan, ei ole kuulemma koskaan oikein lukenut mitään (on kyllä muutoin ihan sivistynyt ja musiikillisesti lahjakas, joten ei ole ihan juntti kuitenkaan)

Nyt AMK on hänelle tosi vaikeaa, kun ei kykene mitään pidempiä ja pohdiskelevia tekstejä kirjoittamaan. Turhautuu ja valittaa, että miksi ei pysty kirjoittamaan mitään ja miksi on näin huono.

Olen koittanut sanoa, että lukeminen helpottaisi tuota kirjallista puoltakin, mutta kun ei! Ei kiinnostunut edes Game of Thrones kirjoista, vaikka sarjasta pitää.

Huoh. Eli kannattaa tosiaan totuttaa lapsia lukemiseen, eikä tehdä siitä mitään peikkoa.

Vierailija
11/11 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on, kun joskus ihmiset oikein ylpeilee sillä, että "koskaan en oo kirjaa lukenut enkä lue!". Ihme junttihommaa, whaat :D

Kannustaisin lapsia lukemaan ihan mitä tahansa, mikä kiinnostaa itseä. Lapsi ei ole tyhmä ja osaa kyllä vaihtaa kirjaa, jos ei kiinnosta. Voi sitten kannustaa keskustelemaan, jos tulee vastaan jotain pelottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi