Olen 25v ja tänään sanottiin tädiksi
Olen 25v kahden pienen lapsen äiti, ja tänään kaupassa joku nainen puhui minusta tätinä. Tuli heti sellainen olo että näytänkö mä vanhemmalta ja rupsahtaneelta.. Eikö 25v oo nuoria naisia!!!luulenko olevani paremman näköinen kuin olen..
Kommentit (28)
mua sanottii tädiks ku olin 11v.....
Kyllä muakin on sanottu tädiksi ja olen 22v. Bussissa joku äiti sanoi lapsellensa, että päästä täti ohitse. En pitänyt mitenkään kummallisena, ihan normaalia sanoa lapselle noin. Nuoren näköinen olen kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy tästä lähin puhua sitten vaan ihmisestä, ettei nämä neidit, rouvat, tytöt ja mummot nyt ihan mieltään pahoita.
"Väistäppä että tuo ihminen pääsee ohi..."
"Tuo ihminen tuossa jolla ei (ehkä) ole pippeliä"
Tuo "Väistäpä että tuo ihminen pääsee ohi" on mielestäni sekä aikuisten kesken korrektia ja kohteliasta ja lapsellekin ihan ymmärrettävää kieltä.Arvostan sitä paljon kohteliaampana kuin mitään 'setä ja täti'- tyyppistä lässyttelyä, joka paikassa lapselleen.
Ei kukaan lapsi luonnostaan kaipaa jotain kaikkien mahdollisten kaupungilla vastaantulevien ventovieraiden ihmisten itsestäänselvää sedittelyä tai tädittelyä ,eikä sellaisen tavan opettamisesta lapselle ole hänelle hyötyä. Sellainen luottamus kaikkiin aikuisiin ilmanmuuta kiltteinä setinä ja täteinä, voi olla lapselle jopa haitaksi.
Ei muuten pidä ihmetellä, miksi moni mies pitää 'sedäksi' nimittelyä vähemmän mairittelevana 'tittelinä', jota ei ehkä ollenkaan haluaisi kantaa. Puhetta ja juttua 'setämiehistä' kun on ollut täälläkin paljon ja sävy on aina silloin ollut hyvin negatiivinen pelkästään.
Paljon enemmän siis kuin puhetta mistään 'tätinaisista',mikä jo kuulostaisikin enemmän vain käyttäjänsä itsensä,ehkä hieman jälkeenjääneeksi yksilöksi paljastavalta kielenkäytöltä kuin toimisi onnistuneesti eli ymmärretysti kenenkään naisen leimaamiseksi alaikäisten seksuaaliseksi hyväksikäyttäjäksi.
Toisaalta kyllä ihmetyttää se,että jos kerran on ja tunnetaan joku sellainen käsite kuin 'setämies',niin eikö silloin vastaavasti pitäisi olla olemassa myös käsite 'tätinainen' ?
Tuskinpa monikaan nainen sitä kuitenkaan haluaisi,jos sellainen nimitys (= siis: nimittely) otettaisiin käyttöön . Setä ja täti nimitysten käytöstä (lapsillekaan puhuttaessa )muuten kuin sukulaisnimityksinä,tulisikin luopua.Se on sitäpaitsi heille täysin opetettua vain. Tuttuja aikuisia lapset osaavat kyllä nimittää etunimillään ja mikäli haluavat (sen etunimen lisäksi) myös 'sedäksi' tai 'tädiksi' nimittää,niin se on sitten jo tapauskohtainen, eri asia.
Voihan siis esim. kummilapsen antaa seditellä tai täditellä sitä kummiaan.Eli poikkeus vahvistaa säännön.
Vierailija kirjoitti:
[..]Alan käyttämään joko "tuo ihminen, tuo, hän tai toi tossa" niin ei kukaan vain saa taas jotain uutta turhaa aihetta mistä suuttua.
Voisi pelata vielä enemmän varman päälle ja käyttää nimityksiä "nisäkäs" ja "kädellinen".
En ole koskaan ymmärtänyt, mihin juuri täti/setä -sanaa tarvitaan, kun puhutaan lapselle?
Ette varmasti sano kenellekään muulle, että "katsos, kuinka kivan näköinen takki tuolla tädillä on"? Miksi lapselle pitää puhua jotain omaa kieltä. Siinä kohden, kun lapsi ymmärtää puhetta, ymmärtää hän varmasti myös termit nainen/mies.
En ole koskaan käyttänyt ja täyspäisiä nuoria on tullut lapsistani. Passiivillakin pärjää usemmiten: "väistä vähän, että tästä pääsee ohi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[..]Alan käyttämään joko "tuo ihminen, tuo, hän tai toi tossa" niin ei kukaan vain saa taas jotain uutta turhaa aihetta mistä suuttua.
Voisi pelata vielä enemmän varman päälle ja käyttää nimityksiä "nisäkäs" ja "kädellinen".
Voisi pysyä asiassa,eikä sotkea tähän nyt eläinmaailmaa ja sen luonnontieteellisiä luokitteluja.
Mua sanottiin 15-vuotiaana ensi kerran tädiksi... Oli itsetunnolle vähän kolaus.
Myyjää ei saa täditellä mutta myöskin pelkkä myyjä on todella niinq töykeetä. Vaikka et siis tietäisi nimeä etkä sitä kauempaa edes näkisi.
Kahden lapsen äitiä et saa täditellä kun selkeästi kyseessä on viriili nuori neito! Mulle ainakin se että on jo lapsia kertoo ettei ikä nyt varmaan ainakaan ykkösellä ala, ja jos kyseessä on teini-äiti niin luultavasti häntäkin puhuttelisin ennemmin tätinä enkä tyttönä.
Tytöttely nyt on viimeinen virhe, paitsi jos sitten reippaasti yli 30-vuotiasta tytöttelet joka kikattelee ja heiluttaa hiuksiaan tyttömäisesti koska hän nyt vaan on niin nuorennäköinen että ihan tytöksi sanotaan.
Alan käyttämään joko "tuo ihminen, tuo, hän tai toi tossa" niin ei kukaan vain saa taas jotain uutta turhaa aihetta mistä suuttua.