Naistenklinikka vai Kätilöpisto?
Kumman valitsisit synnytyssairaalaksi?
Itselläni on heinäkuussa esikoisen laskettu aika. Kaikki on ainakin tähän asti mennyt ihan normaalin kaavan mukaan raskaudessani, joten näillä näkymin saan itse valita sairaalan missä synnytän. Kumpaankin sairaalaan on aikalailla sama matka kotoani.
Olen sen verran nuori ja ensimmäinen ystäväpiiristämme raskaana, joten hirveen paljon en ole saanut vinkkejä kavereilta synnytyssairaalan valinnasta.
Työpaikallani kuitenkin on eräs kohtukuolematapaus, josta äiti syyttää Naistenklinikan epäammattimaisia lääkäreitä ja hoitovirhettä ja yksi mies on työpaikallani, jonka vaimo synnytti Kätilöpistolla ja hän haukkui myös lääkäreitä mutta heillä kuitenkin synnytys meni siinä mielessä hyvin että kukaan ei kuollut tai muuten suuremmin vahingoittunut.
Kertokaa te viisammaat vinkkejä tämän valinnan tekoon.Kyselin neuvolasta, josko synnytyssairaaloihin saisi käydä paikan päällä tutustumassa mutta kuulemma säästösyistä ei saa enää.
Kiitos kaikille vastauksista! Mielenkiinnolla luin jokaisen.
Naistenklinikka näytti saavan hiukan enemmän ääniä tämän perusteella mutta toisaalta just se, että kun ei ainakaan vielä ole mitään riskisynnyttämiseen liittyvää ilmennyt mun kohdalla niin tuntuu et se kätilöopisto olisi sopivampi itselleni. Mutta jos raskaus menee kovin yliaikaiseksi ja muutenkin alkaa stressaamaan niin ehkä sitten kokeilisin soittaa naistenklinikalle eka.
Mulle kyllä neuvolasta vakuuteltiin, että eivät usko, että joutuisin Helsingin ulkopuolelle synnyttämään. Tilanne tulis olemaan aika hankala, koska meillä ei ole edes autoa käytettävissä :D
Mutta jos nyt sattuisi niin erikoisesti käymään, etten saisi synnyttää naistenklinikalla tai kättärillä niin en siitäkään kauhistuisi. Samanlaisia lääkäreitä, kätilöitä ja hoitajia näyttää olevan kuitenkin jokaisessa sairaalassa :) Olen ennen asunut ulkomailla, en nyt kehitysmaassa mutta sellaisessa maassa missä synnyttämiset hoidettiin paljon vanhanaikaisemmalla tavalla kuin Suomessa, keskoshoito oli aika olematonta ja no siellä en olisi halunnut kauheen mieluusti synnyttää. Sen takia tuntuukin nyt ihan lottovoitolta synnyttää Suomessa. Totta kai uutiset siitä kuinka 24-vuotias kuoli sektioon kätilöopistolla kauhistuttaa mut pitää muistaa että se on vain marginaalitapaus.
/ap