Naistenklinikka vai Kätilöpisto?
Kumman valitsisit synnytyssairaalaksi?
Itselläni on heinäkuussa esikoisen laskettu aika. Kaikki on ainakin tähän asti mennyt ihan normaalin kaavan mukaan raskaudessani, joten näillä näkymin saan itse valita sairaalan missä synnytän. Kumpaankin sairaalaan on aikalailla sama matka kotoani.
Olen sen verran nuori ja ensimmäinen ystäväpiiristämme raskaana, joten hirveen paljon en ole saanut vinkkejä kavereilta synnytyssairaalan valinnasta.
Työpaikallani kuitenkin on eräs kohtukuolematapaus, josta äiti syyttää Naistenklinikan epäammattimaisia lääkäreitä ja hoitovirhettä ja yksi mies on työpaikallani, jonka vaimo synnytti Kätilöpistolla ja hän haukkui myös lääkäreitä mutta heillä kuitenkin synnytys meni siinä mielessä hyvin että kukaan ei kuollut tai muuten suuremmin vahingoittunut.
Kertokaa te viisammaat vinkkejä tämän valinnan tekoon.Kyselin neuvolasta, josko synnytyssairaaloihin saisi käydä paikan päällä tutustumassa mutta kuulemma säästösyistä ei saa enää.
Kommentit (41)
Naistenklinikka. Kättärillä olen ollut raskauden keskeytyksessä ja kamala epäammattimainen henkilökunta!
Naistenklinikalla olen ollut haluamassani sektiossa, hyvin tyytyväinen olin. Moni tuttava taas synnyttänyt jorvissa ja kehunut sitä... eli onko jorvi täysin poissuljettu vaihtoehto? No onhan se tietysti joo varmaan jos noi 2 edellämainittua on lähempänä.. :D
Näillä tiedoilla ja kokemuksilla Naistenklinikka.
Itse synnytin siellä ja kaveri Kätilöopistolla. Kätilöopistolaiset eivät meinanneet uskoa ollenkaan, että kaveri synnyttää ja lopulta se sai tulla paikalle ihan viime tipassa ja synnytti siihen ovensuuhun.
Itse kävin kerran naistentautipuolen tutkimuksissa Kätilöopistolla ja se jäi mielen kauhukokemuksena. TOSI epäystävällistä hoitohenkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Naistenklinikalla olen ollut haluamassani sektiossa, hyvin tyytyväinen olin. Moni tuttava taas synnyttänyt jorvissa ja kehunut sitä... eli onko jorvi täysin poissuljettu vaihtoehto? No onhan se tietysti joo varmaan jos noi 2 edellämainittua on lähempänä.. :D
Mulle on sattunut Jorvissa ihanimmat lääkärit ikinä ja joudun siellä usein ravaamaan. Missään en ole törmännyt niin empaattisiin ja ystävällisiin gynekologeihin kuin tuolla. Jorvin lapsivuodeosastosta ei ole kokemusta mutta naistentautien osasto K3 on täynnä kamalia hoitajia/kätilöitä. On sielläkin toki muutama mukavakin persoona mutta suurin osa on aivan kamalia.
Naistenklinikalla taas olivat sekä hoitajat että lääkärit mukavia ja Kätilöopistolla vain hoitajat. Tuolla mulla oli joku venäläinen tai virolainen todella tylyn ja kiireisen oloinen lääkäri.
hiekkis kirjoitti:
Nyt järki käteen. Samat kätilöt ja erityisesti samat lääkärit kiertää Naistenklinikan ja Kätilöopiston väliä. Eli kätilö joka oli vuosi sitten Naikkarilla voi olla nyt Kättärillä ja lekuri joka oli viikko sitten Kättärillä on ensi viikon Naikkarilla. Mutta jos kaikki hoitohenkilökunta on niin hirveitä ja riippuu sairaalasta saako hyvää hoitoa niin tsemppiä vaan, ei ehkä kannata synnyttää :D Tämä synnytyshapatus ja hoitohenkilökunnan haukkuminen on mennyt musta ihan älyttömäksi monessa suhteessa.
Kannattaa valmistautua siihen synnytykseen itse, valmentautua, lukea kirjoja, miettiä mitä toivoo, mutta REALISTISESTI. Toisen kokemus ei kerro mitään siitä miten sinä itse koet jonkun asian. Näin se vaan on .... Hyvää hoitoa saa kaikista pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloista.
Ei todellakaan ole tuollaista työnkiertoa. Nyt tosin Kättärillä on Nkl:n henkilökuntaa "remonttievakossa", mutta ei se työpiste tuohon malliin vaihdu.
Vierailija kirjoitti:
hiekkis kirjoitti:
Nyt järki käteen. Samat kätilöt ja erityisesti samat lääkärit kiertää Naistenklinikan ja Kätilöopiston väliä. Eli kätilö joka oli vuosi sitten Naikkarilla voi olla nyt Kättärillä ja lekuri joka oli viikko sitten Kättärillä on ensi viikon Naikkarilla. Mutta jos kaikki hoitohenkilökunta on niin hirveitä ja riippuu sairaalasta saako hyvää hoitoa niin tsemppiä vaan, ei ehkä kannata synnyttää :D Tämä synnytyshapatus ja hoitohenkilökunnan haukkuminen on mennyt musta ihan älyttömäksi monessa suhteessa.
Kannattaa valmistautua siihen synnytykseen itse, valmentautua, lukea kirjoja, miettiä mitä toivoo, mutta REALISTISESTI. Toisen kokemus ei kerro mitään siitä miten sinä itse koet jonkun asian. Näin se vaan on .... Hyvää hoitoa saa kaikista pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloista.Ei todellakaan ole tuollaista työnkiertoa. Nyt tosin Kättärillä on Nkl:n henkilökuntaa "remonttievakossa", mutta ei se työpiste tuohon malliin vaihdu.
Aijjaa :D kummassa paikassa SINÄ olet töissä :D
Ei ole kiveen kirjoitettu, että pääsee haluamaansa sairaalaan synnyttämään. Aina voi sattua ruuhkaa ja sulut päälle, jolloin ohjataan muualle.
Mun vaihtoehdot olisi Hus:n sairaaloista NKL tai Jorvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hiekkis kirjoitti:
Kannattaa valmistautua siihen synnytykseen itse, valmentautua, lukea kirjoja, miettiä mitä toivoo, mutta REALISTISESTI. Toisen kokemus ei kerro mitään siitä miten sinä itse koet jonkun asian. Näin se vaan on .... Hyvää hoitoa saa kaikista pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloista.Ei todellakaan ole tuollaista työnkiertoa. Nyt tosin Kättärillä on Nkl:n henkilökuntaa "remonttievakossa", mutta ei se työpiste tuohon malliin vaihdu.
Nkl:lla. :)
Ei se oo paikasta kiinni vaan siitä ketkä sattuu olemaan työvuorossa sinun aikanasi. Turha stressata paikkaa, riskiraskaudessa naikkarille mutta muuten ei väliä.
Ei kannata uskoa keskustelupalstoja sen kummemmin, tampereen tyksiä oli parjattu ihan hirveesti joka paikassa ja aika hurjalla pelolla sinne menin synnyttämään, noh... synnytys meni äärettömän hyvin ja kätilöt aivan ihania! en olis parempaa voinu toivoa!
Mulle jorvi on ''tuttu ja turvallinen''. Minä itse ja omat sisarukset ollaan synnytty siellä, meidän perheellisten lapset on syntyny siellä ja yksi tuttava kätilö siellä töissä (ei tosin meidän synnytyksissä ollut). Lisäksi läheiseni syöpä hoidettu osittain siellä (syöpäklinikkaa tietenkään unohtamatta), läheisen jalka hoidettu siellä täysin terveeksi.......Olen todella tyytyväinen jorviin muussakin kuin synnytyksissä! En kuitenkaan lähde haukkumaan mitään muutakaan sairaalaa, ei ole kokemusta kättäristä ollenkaan, naistenklinikalla olen vain käynyt gynellä, siellä oli tosi ihana lääkäri ja kätilö, mutta eipä siinä kuitenkaan kokonaisuudessaan saanut mitään kuvaa kyseisestä sairaalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hiekkis kirjoitti:
Mielenkiintoista koska sit varmaankin tunnetaan :)
remonttikierto on pääsäntöisesti ollut noin 1-3 vuotta, Kätilöopiston sisällä sisäistä kiertoa on VIELÄ enemmän kuin Naikkarin ja muiden sairaaloiden välillä mutta sitäkin on, että kätilöiden sijoitukset muuttuu, lisäksi sopimuksia päättyy ihmisillä ja saa töitä toisesta paikasta ja ihmisiä siirtyy osastolta toiselle aika paljonkin synnytys -ja lapsivuodepuolella. Ei se ole sen erikoisempi juttu. Ja lääkärit vaihtaa sijoitusta todella usein remontista riippumatta. Eli vuosi sitten tavattu kätilö voi olla vastassa toisessa sairaalassa, kuten sanoin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hiekkis kirjoitti:
Mielenkiintoista koska sit varmaankin tunnetaan :)
remonttikierto on pääsäntöisesti ollut noin 1-3 vuotta, Kätilöopiston sisällä sisäistä kiertoa on VIELÄ enemmän kuin Naikkarin ja muiden sairaaloiden välillä mutta sitäkin on, että kätilöiden sijoitukset muuttuu, lisäksi sopimuksia päättyy ihmisillä ja saa töitä toisesta paikasta ja ihmisiä siirtyy osastolta toiselle aika paljonkin synnytys -ja lapsivuodepuolella. Ei se ole sen erikoisempi juttu. Ja lääkärit vaihtaa sijoitusta todella usein remontista riippumatta. Eli vuosi sitten tavattu kätilö voi olla vastassa toisessa sairaalassa, kuten sanoin :)
Remonttikierto on eri asiansa. Muuten sitä normaalia työnkiertoa ei tuossa mainitsemassasi tiheätahtisessa muodossa ole.
Muistutan vielä että HUS:n alueella voi synnyttää jo lueteltujen Naistenklinikan, Kätilöopiston ja Jorvin lisäksi myös Lohjalla, Porvoossa ja Hyvinkäällä. Naistenklinikka tosiaan oli remontin takia varattu vain riskisynnyttäjille ja ainakin vielä on virallisesti tuo ohje voimassa.
En osaa ottaa kantaa Kätilöopiston ja Naistenklinikan välisiin eroihin, kokemusta ei ole kummastakaan.
Kerroinkin tämän hetkisestä tilanteesta kätilöiden osalta ja kyllä lääkäreiden sijoituspaikat vaihtuvat listan sisällä tiheästikin. Tarkoitus oli tuoda esiin se, että jos jonkun henkilökunnan on jossakin sairaalassa kokenut ikäväksi vuosi, kaksi, viisi tai 10 vuotta sitten, niin se sama paskanaama voi tulla vastaan toisessakin sairaalassa.
Sairaaloiden parjaus taitaa olla kausiluontoista. Ei ole pitkää aikaa siitä kun Naistenklinikka haukuttiin lyttyyn joka toisessa paikassa.
Tällähetkellä valinnan mahdollisuus pieni. Sulkutilanteita jokapäivä ja sitä on mentävä sinne minne mahtuu, myös Hyvinkää ja Lohja ovat listalla jos kaikki pääkaupunkiseudun sairaalat täynnä
Ja mitä henkilökuntaan tulee, se kiertää jatkuvasti kolmea sairaalaa joten menet sinne minne mahdut
Ite synnytin Naistenklinikalla parisen vuotta sitten riskiraskauden päätteeksi oltuani jo viikkoja siellä osastolla. Henkilökemioista se on kyllä kiinni paljonkin, mikä fiilis jää. Tapasin niiden viikkojen aikana vissiin kaikki lääkärit jotka siellä silloin edes oli töissä. Mua eniten hoitanut lääkäri omahoitaja synnytyksen jälkeen oli oikein mukavia. Osa ihmisistä oli ärsyttäviä, osa koomisia, osa ihan neutraaleja. Eipä niistä niin jaksanut välittää, kun tiesi, että toi ihminen on ihan sattumanvaraisesti mua päätynyt hoitamaan ja on tossa sen oman vuoronsa ja se siitä. Lisäksi olin varmaan sinänsä mielenkiintoinen tapaus, koska mulla oli suht harvinainen komplikaatio jota piti vahdata synnytyksen jälkeenkin ja toisaalta olin jo täysin laitostunut siten omatoiminen usean viikon sairaalassaolon jälkeen.
Tämä on off topic , mutta Jorvi on huono. Tiedän naisen jolle tehtiin keisarinleikkaus Naistenklinikalla tai Kätilöopistolla. Seuraava synnytys oli Jorvissa joka ei antanut keisarinleikkausta ja ongelmia olikin sitten synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Tällähetkellä valinnan mahdollisuus pieni. Sulkutilanteita jokapäivä ja sitä on mentävä sinne minne mahtuu, myös Hyvinkää ja Lohja ovat listalla jos kaikki pääkaupunkiseudun sairaalat täynnä
Ja mitä henkilökuntaan tulee, se kiertää jatkuvasti kolmea sairaalaa joten menet sinne minne mahdut
20 vuotta yhdessä pk-seudulla sijaitsevassa Hus:n sairaalassa kätilön työtä takana ja tällaiseen työnkiertoon en ole vielä tähän päivään mennessä törmännyt. Eri osastoilla kyllä on luonnollisestikin tullut työtä tehtyä mutta sairaala on pysynyt samana. Ei meillä lääkäritkään kierrä eri sairaaloissa. Työnkiertoa tapahtuu kyllä, mutta normaaliin työnkuvaan se ei ainakaan meillä kuulu.
Kannattaa valmistautua siihen synnytykseen itse, valmentautua, lukea kirjoja, miettiä mitä toivoo, mutta REALISTISESTI. Toisen kokemus ei kerro mitään siitä miten sinä itse koet jonkun asian. Näin se vaan on .... Hyvää hoitoa saa kaikista pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloista.