Mies 29v + 2v miettii; tanssimisen haasteet
Olen pähkäillyt että yksilötanssit ovat aika korkean kynnyksen lajeja aloittaa. Paritansseissa kaiketi yleensä hiotaan pitkään paria suht rauhallista askelkuviota mutta jo aloittelijatason yksilötansseissa vaaditaan pitkien ja monimutkaisten koreografioiden omaksumista ja niissä pitää mennä koko ajan pää kolmantena jalkana johonkin suuntaan tai jää matkasta. Itse en pidä tästä kiireen tunteesta erilaisilla tanssitunneilla, vaikka jollakin tavalla ymmärrän että se voi tuntua luonnolliseltakin joistakin ihmisistä. Jos taas verrataan esim.erilaisiin nyrkkeilylajeihin niin niissä sitä yhtä suht yksinkertaista lyöntiä tai potkua hiotaan vuosi toisensa jälkeen kaikessa rauhassa, kun taas alkeistason tai avoimen tason tanssitunnilla opettajat heittelevät vieraskielisiä termejä, joista maallikoilla ei ole mitään hajua ja koko ajan vaihdetaan liikettä.
Ja aika monesti kurssilla ne opiskelijat ovatkin sitten tanssinopettajaksi opiskelevia tai jo hyvin pitkään harrastaneita ihmisiä, joilla on erityislahjakkuutta lajiin. Niin sanottuja tavallisia ihmisiä on suhteellisen vähän ja tämä on todettavissa jo alkeiskursseilla eli ne houkuttelevat veteraanitanssijoita, jotka haluavat vain syventää jonkun tietyn vähemmälle huomiolle jääneen lajin osaamista.
Yksilötanssi on lähes yksistään naisten harrastus. Poikkeuksena ehkä jotkut katutanssit. En tiedä johtuuko tämä osittain siitä että peruskoulujen liikunnanopetuksessa tytöt saavat jonkinlaisen tanssitaustan mutta pojat eivät.
Että semmoisia ovat ajatukseni tanssin haasteista.
Kommentit (11)
Se on varmaan jokin kulttuurillinen juttu sitten. Suomessa naiset haluavat jäyhän ja sopivasti bodatun jääkiekkoilijan. Etelän maissa hoikan tanssijan.
Tanssia ei joka tapauksessa pitäisi mielestäni mitenkään korostaa kummankaan sukupuolen liikunnassa, koska tanssi on myös taidemuoto eikä puhdasta liikuntaa kuten vaikka jalkapallo.
Kyllä minä luulen että tytöiltä ja varsinkin naisilta tanssia harrastava mies saa ja saisi ihailua. Valitettavan vähän miehet vain haluavat lajia kokeilla siitä huolimatta... peruskoulussa ehkä osin sen takia.
Kyllä sä olisit voinut jatkaa siinä flamencossa. Ihan olit ok ja tanssit siin mis muutkin - hyvin joissain asioissa ja huonosti joissain kuten kaikki me. Ongelma oli ehkä siinä, että kuten yleensä liikuntatunneilla me kaikki keskityimme ihan omaan suoritukseen eikä erikseen ihailtu sinua... vaikka olitkin ainoo mies. Toisaalta, voitko mitenkään ymmärtää, että me ollaan tanssimassa vaan itsemme takia, eikä varsinaisesti etsimässä ihailtavaa miestä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä luulen että tytöiltä ja varsinkin naisilta tanssia harrastava mies saa ja saisi ihailua. Valitettavan vähän miehet vain haluavat lajia kokeilla siitä huolimatta... peruskoulussa ehkä osin sen takia.
Eihän ne peruskoulun lapset ja nuoret tuntisisällöstä itse päätä tai ainakaan minun aikanani päättänyt. Täälläkin on valitettu että tunnilla oli vain tanssia yms. ja pojilla mielenkiintoisempia lajeja.
Tanssi vaatii mieheltä aika paljon rohkeutta, koska paritanssissa mies on vastuussa naisen 'nautinnosta' kuten sängyssäkin eli miehen pitää olla se ohjaava voima.
Yksilötansseissa taas on paljon näitä lapsena aloittaneita naisia, joita ei tunnille meno pelata, koska tanssi on se heidän bravuurinsa ja vaikka ei olisikaan, he ovat vain yksi nainen muiden joukossa. Mies jää helposti silmätikuksi. Miesten rohkeus tavallaan kostautuu tässä, koska karaistunut tanssijanainen ei välttämättä ymmärrä että joku voi olla niin rohkea että tulee ilman kokemusta tunnille, jossa jää varmasti silmätikuksi negatiivisella tavalla eli ei pysy mukana. Naiset eivät mielellään ota tuollaisia riskejä ja saattavat sitten ajatella että mies on huono kaikessa, kun harrastaa sellaista juttua mihin ei ole luontaista taipumusta. Eli ihailu ja seksuaalinen viehätys jää tapahtumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä olisit voinut jatkaa siinä flamencossa. Ihan olit ok ja tanssit siin mis muutkin - hyvin joissain asioissa ja huonosti joissain kuten kaikki me. Ongelma oli ehkä siinä, että kuten yleensä liikuntatunneilla me kaikki keskityimme ihan omaan suoritukseen eikä erikseen ihailtu sinua... vaikka olitkin ainoo mies. Toisaalta, voitko mitenkään ymmärtää, että me ollaan tanssimassa vaan itsemme takia, eikä varsinaisesti etsimässä ihailtavaa miestä?
Taidat nyt viedä keskustelun sivuraiteille, koska ei tässä varsinaisesti tuollaisista asioista ollut kysymys, vaan ihan tanssista yleensä ja mitä vaikeuksia ja haasteita siihen liittyy. Aloituksessa mainitsin tuon sukupuolijutun vain yhdessä lyhyessä kappaleessa.
Varmaan joillakin muilla on samanlaisia ajatuksia kuin minulla mutta heitä ei ole vielä kuultu.
Eli sinun aikana koulussa opetettiin lajeja joihin kukaan ei osallistunut kuin korkeintaan pakosta... enkä oikein usko että se olisi kovin positiivisesti vaikuttanut lajin myöhempään harrastukseen.
Jos haluat harrastuksen jossa kytätä naisia niin Sinun kannattaisi aloittaa ratsastus!!!!!!
Y kirjoitti:
Jos haluat harrastuksen jossa kytätä naisia niin Sinun kannattaisi aloittaa ratsastus!!!!!!
En mitään harrastusta sentään puhtaasti tuosta syystä aloittaisi ja taaskaan tämä ei ihan suoraan liittynyt aloitukseen. Ratsastusta voisi kyllä joskus kokeilla yhden kurssin verran, vaikka en pidä hevosista.
Ei ne naiset mee tunnille kokemaan seksuaalista viehätystä sua kohtaan vaan harrastamaan tanssia. Eikö sen pitäis olla sinunkin tarkoitus. Vai?
Mielestäni se että pojat eivät saa peruskoulussa juurikaan tanssin opetusta ei ole syy vaan seuraus. Tanssia harrastavaa poikaa katsottaisiin pitkää eikä se ole omiaan lisäämään innostusta osallistua tanssin opetukseen.