Häät ja hiilineutraali ruokavalio?
Moi! En ole täällä palstalla paljon käynyt mutta mitä olen palstaa lukenut, niin varmasti osaatte auttaa mua tai siis meitä tässä asiassa.
Ollaan menossa siis nyt kesällä naimisiin ja hääkutsut on lähtenyt ja niihin alkaa tulla vastauksia ja ruokavaliotoiveita. Laitettiin siis vaan kutsuun, että rsvp + ruokavaliotoive.
No yksi kutsuttu ilmoitti ruokavalio: hiilineutraali.
Ollaan pohdittu poikakaverin kanssa päät puhki mitä tää vois tarkoittaa. Ei lihaa? Ei kasvihuonetomaattia? Ei eksoottisia hedelmiä? Voiko hiilineutraali syödä esim kuivattuja sieniä? Pastaa?
Tehdään ihan DIY pohjalta kaverihäät (paitsi vihkiminen kirkossa) eli äidit ja tädit tekee kakut ja salaatit ja isä grillaa. Mekin tehdän aikapaljon itse. Mitä hiilineutraalia voitaisiin tehdä?
Kommentit (25)
No silloin ainakin hiilihydraateista kannattaa jättää ne hiilet pois ja syödä pelkät hydraatit ja maailma pelastuu.
Muutama näkkäri johonkin sivuun ja sillä hyvä.
Tarkoittanee, että haluavat lähiruokaa. Arvaan näin.
Kysy vieraalta tarkennusta tai kato tästä:
Veikkaan kasvispainotteista, lähellä tuotettua ruokaa, satokausiajattelua, vähän prosessoituja elintarvikkeita jne.
Tarkistaisin vielä tuon kommentin kirjoittajalta. Voi nimittäin olla ihan vitsikin, koska olette asiaa kysyneet aika koomisella tavalla... Oliko tarkoituksenanne kenties selvittää ihmisten erityisruokavalioita?
Ihanaa tuo juhlien järjestäminen nykyään, kun jokaisella vieraalla on oma erityis-uniikkilumihiutale-annoksensa edessään.
Tarjoa lasi vettä. Lisäravintoa hän saa auringosta, kun levittää enkelinsiipensä sitä kohti.
Ei oo todellista. Naurettavaa touhua:) Pitääkö se ruoka vielä kuljettaa kottikärryillä hääpaikalle?
Tee niille vuohenputkista, nokkosista, koivunlehdistä ja horsmista salaatti. Kuusenkerkkäsimat juomaksi.
Ehdittekö muuta tehdäkään kuin suunnitella jokaiselle vieraalle oman menun ja valmistella sen päivää varten? Miten aterioiden jakaminen hoituu? Nimikoidut annokset pöytiin tarjoiltuina
Itse sanoisin että lähiruokaa, ruokaa joka aiheuttaa mahdollisimman pienet co2-päästot tehtäessä/kasvattaessa/kuljettaessa. Ruotsissa joillakin hamppariketjuilla on menussa esillä kuinka monta grammaa co2 tulee kun tehdään yksi sellainen ateria
Eli nytten vain itse kasvattamaan salaatit että on näille jotakin tarjottavaa ;) pyöräilette vielä hakemaan siemenet jne niin ei tule autostakaan päästöjä ;)
Joo, aivan vitun törkeää koittaa miettiä maailmaa muutenkin kuin oman navan kannalta!!! Ei ole. Ihme pilkkaamista. Ehkei aivan loppuun asti mietittyä vieraaltakaan tuo toive, mutta ei nyt minkään vittuilun arvoinen kuitenkaan. En osaa ap:ta neuvoa, mutta kivasti suhtaudut sinä asiaan! Mukavia häitä teille :)
Varmaan kannattaa tarjota jotain muuta kuin Brasiliasta rahdattua nautaa, ties mistä kaukaa tuotuja eksoottisia hedelmiä ja kasvihuonetomaatteja.
Ihmetyttää tosin, miksi asiaa on edes hääkutsussa kysytty.
Sano niille vieraille, että kompensoi ruuan hiilijalanjäljen tulemalla häihin ilman moottorivoimaa, vaikka polkupyörällä. Sitten se on neutraalia.
Ei varmaan voi grillata hiiligrillillä
Niin ollaanko me tehty jotain hassusti? Ajateltiin selvittää etukäteen, mitä kaikki syö ja sitten tehdään ruuat sen mukaan. Kuten sanoin nää on ihan relat kaverihäät, noin 25 henkeä tulossa, kun meillä on pienet suvut. Tähän mennessä:
- 2 lakto-ovo-vege
- 3 vegaani
- 3 halal (poikakaverin siskon perhe)
- 2 kala ei liha
- 1 ei punainen liha (minun kummitäti)
- 1 ei kala
- 1 gluteeniton
- 2 laktoositon
-1 maidoton
- 1pähkinätön
Ja sitten tämä hiilineutraali.
Kuusi on vastannut että kaikki käy. Koitetaan tehdä niin, että kaikki saa jotain syötävää. Tehdään varmaan buffet, toivottavasti ulkona tarkenee! Ap
Johan on lista. Vuokratkaa soppatykki ja tehkää hernekeittoo.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan voi grillata hiiligrillillä
Ydinvoima sähkögrilli on ehdottomasti hiilineutraalein vaihtoehto, tai suurennuslasi ja auringonvalo voi olla vielä neutraalimpi.
Hih, pyysitte ruokavaliotoivetta? Meinaatteko yrittää jokaisen osalta toimittaa, kun jo tiedätte, että grillaatte ja tarjoatte salaatteja...