Mikä on jarrusatula?
Musta tuntuu että mua koijataan kun auto on huollossa ja ne sanoo että jarrusatula pitää vaihtaa. Vähän kuulostaa oudolle osalle, mutta onko autossa tosiaan jarrusatula ja maksaako sen vaihto oikeasti lähes 300 euroa?? Onko se pakko vaihtaa vai onko se sellaisia osia joilla koijataan tyhmiltä rahat huollossa? Ei mun autossa ollut mitään jarruvikaa kun vein huoltoon.
Kommentit (36)
https://www.motonet.fi/fi/varaosa/jarrusatula
Sitähän me emme voi tietää että oliko se aiheelista vaihtaa. Mitä sanoivat olevan siinä vikana?
Et ole välttmättä itse huomannut vaikka yhden renkaan jarru ollisi kokonaan kaput, mutta turvallisuuteen se kyllä vaikuttaa kun täytyy oikeasti saada auto nopesti pysähtymään ja katsastuksesta ei ainakaan pääse läpi jos jarrut ei toimi.
Osat sinänsä eivät välttämättä ole sikakalliita, mutta korjaamon työtunnit ovat.
AP: Tuo ei sano mulle yhtään mitään. Eli on oikea osa, mutta onko tuo sitten pakko vaihtaa vai ei? Musta tuntuu koko ajan että mua huijataan.
Eihän normaaliajossa jarrujen tehosta käytetäkään kuin pientä osaa. Se on sitten tositilanne, missä ne puutteet huomataan. Eli jos huollossa sanotaan jarrujen tarvitsevan korjausta, kannattaa uskoa.
Monta autoa minullakin on ollut, mutta tähän saakka ei ole koskaan tarvinnut jarrusatulaa vaihtaa.
Jarrupalat ovat sen sijaan kuluvia osia.
Jarrusatula on osa jarruista (doh :) ) eli se osa jossa jarrupalat on kiinni. Jarrupalat liikkuvat jarrusatulassa olevia liukupintoja pitkin jarrutettaessa. Joskus jarrusatula eli nämä liukupinnat kuluvat siten että palat eivät enää liiku tasaisesti vaan jäävät helposti jumittamaan jolloin jarrutkin voivat olla osittain päällä ja kuumenevat. Tällöin jarrusatula pitää vaihtaa jotta jarrut eivät kuumene ja toimivat oikein silloin kun niiden pitää toimia.
Jarrusatula voi joutua vaihtoon ainakin vanhassa autossa korroosion takia, jos liukutapit ei enää liiku kunnolla tai sylinterit enää pelaa.
Eli olet ajellut joskus jarrupalat loppuun ja kun ei ole ollut jarrupalaa, jarrusatula on kulunut? Tuskin sitä helpolla kolhaisee mihinkään, ellet itse kokeillut jarruremonttia renkaita vaihtaessa.
Kyllä se on aika tärkeä osa, voi olla hankalaa saada jarruja oikeaan asemaan, se pitää ne oikeassa paikassa. Kannattaa vaihtaa rumpujarrulliseen autoon, jos et halua jarrusatuloista maksaa noin paljoa.
Mulla on jarruraidat kalsareissani, joten varmaan ne satulat on pikkareissa.
Älä päästä niitä rasvakouria kouriin sun pöksyjäs!
Vierailija kirjoitti:
Jarrusatula on osa jarruista (doh :) ) eli se osa jossa jarrupalat on kiinni. Jarrupalat liikkuvat jarrusatulassa olevia liukupintoja pitkin jarrutettaessa. Joskus jarrusatula eli nämä liukupinnat kuluvat siten että palat eivät enää liiku tasaisesti vaan jäävät helposti jumittamaan jolloin jarrutkin voivat olla osittain päällä ja kuumenevat. Tällöin jarrusatula pitää vaihtaa jotta jarrut eivät kuumene ja toimivat oikein silloin kun niiden pitää toimia.
Haista paska.
Jos palat eivät liiku kunnolla, niin silloin herkistetään ja voidellaan jarrusatuloiden liukupinnat.
Pyydä näyttämään mikä vanhassa oli vikana... "ihan vaan mielenkiinnosta".
Voi olla että huijataankin, mistä sitä tietää. Autokorjaajat ovat samanlaisia moraalittomia paskiaisi kuin rakennusmiehet.
Voivat vaihtaa koko jarrusatulan, vaikka riittäisi että siihen vaihdetaan sylinteri tai tiiviste tai ehkä pelkkä puhdistuskin riitätisi.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ajellut joskus jarrupalat loppuun ja kun ei ole ollut jarrupalaa, jarrusatula on kulunut? Tuskin sitä helpolla kolhaisee mihinkään, ellet itse kokeillut jarruremonttia renkaita vaihtaessa.
Kyllä se on aika tärkeä osa, voi olla hankalaa saada jarruja oikeaan asemaan, se pitää ne oikeassa paikassa. Kannattaa vaihtaa rumpujarrulliseen autoon, jos et halua jarrusatuloista maksaa noin paljoa.
Silloinkin kuluu jarrulevy, ei jarrusatula. Rumpujarrullista autoa ei saa kuin museosta.
Kyllä nyt yritetään kusettaa ihan kybällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarrusatula on osa jarruista (doh :) ) eli se osa jossa jarrupalat on kiinni. Jarrupalat liikkuvat jarrusatulassa olevia liukupintoja pitkin jarrutettaessa. Joskus jarrusatula eli nämä liukupinnat kuluvat siten että palat eivät enää liiku tasaisesti vaan jäävät helposti jumittamaan jolloin jarrutkin voivat olla osittain päällä ja kuumenevat. Tällöin jarrusatula pitää vaihtaa jotta jarrut eivät kuumene ja toimivat oikein silloin kun niiden pitää toimia.
Haista paska.
Jos palat eivät liiku kunnolla, niin silloin herkistetään ja voidellaan jarrusatuloiden liukupinnat.
Joissakin autoissa nämä ovat kulutustavaraa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarrusatula on osa jarruista (doh :) ) eli se osa jossa jarrupalat on kiinni. Jarrupalat liikkuvat jarrusatulassa olevia liukupintoja pitkin jarrutettaessa. Joskus jarrusatula eli nämä liukupinnat kuluvat siten että palat eivät enää liiku tasaisesti vaan jäävät helposti jumittamaan jolloin jarrutkin voivat olla osittain päällä ja kuumenevat. Tällöin jarrusatula pitää vaihtaa jotta jarrut eivät kuumene ja toimivat oikein silloin kun niiden pitää toimia.
Haista paska.
Jos palat eivät liiku kunnolla, niin silloin herkistetään ja voidellaan jarrusatuloiden liukupinnat.
Joissakin autoissa nämä ovat kulutustavaraa...
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarrusatula on osa jarruista (doh :) ) eli se osa jossa jarrupalat on kiinni. Jarrupalat liikkuvat jarrusatulassa olevia liukupintoja pitkin jarrutettaessa. Joskus jarrusatula eli nämä liukupinnat kuluvat siten että palat eivät enää liiku tasaisesti vaan jäävät helposti jumittamaan jolloin jarrutkin voivat olla osittain päällä ja kuumenevat. Tällöin jarrusatula pitää vaihtaa jotta jarrut eivät kuumene ja toimivat oikein silloin kun niiden pitää toimia.
Haista paska.
Jos palat eivät liiku kunnolla, niin silloin herkistetään ja voidellaan jarrusatuloiden liukupinnat.
Millähän mahdat herkistellä suoraksi koneistetun liukupinnan joka on kulunut pykälille?
Putsaaminen on eri juttu. Silti jättäisin voitelut väliin, ainakin vaseliinilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ajellut joskus jarrupalat loppuun ja kun ei ole ollut jarrupalaa, jarrusatula on kulunut? Tuskin sitä helpolla kolhaisee mihinkään, ellet itse kokeillut jarruremonttia renkaita vaihtaessa.
Kyllä se on aika tärkeä osa, voi olla hankalaa saada jarruja oikeaan asemaan, se pitää ne oikeassa paikassa. Kannattaa vaihtaa rumpujarrulliseen autoon, jos et halua jarrusatuloista maksaa noin paljoa.
Silloinkin kuluu jarrulevy, ei jarrusatula. Rumpujarrullista autoa ei saa kuin museosta.
Kyllä nyt yritetään kusettaa ihan kybällä.
Mitä sinä selität kusetuksesta?
Jarrusatula puristuu jarrulevyjä vastaan jarruttaessa. Aina kulutuspinnat on jarrupalat ja jarrulevyt. Jarrusatulassa on jarrupalat sitä varten, että jarrusatulan kallis ja mekaanisesti tärkeä runko eivät kuluisi.
Jarrusatula on englanniksi caliper, joka tarkoittaa myös työntömittaa. Nimi kuvaa sitä puristavaa tarkkaa liikettä.
Rumpujarrullisia autoja löytyy edelleen. Katso vain sinne pienempitehoiseen kokoluokkaan.
Ja tuosta ehkä näkee jarrusatulan mekaniikan paremmin kuin keskiverrosta kuvasta, kun ne on yleensä aika umpinaisia. Lisää kuvia löytyy englanninkielisellä hakusanalla break caliper.
http://gurrauto.com/brake-caliper-service/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarrusatula on osa jarruista (doh :) ) eli se osa jossa jarrupalat on kiinni. Jarrupalat liikkuvat jarrusatulassa olevia liukupintoja pitkin jarrutettaessa. Joskus jarrusatula eli nämä liukupinnat kuluvat siten että palat eivät enää liiku tasaisesti vaan jäävät helposti jumittamaan jolloin jarrutkin voivat olla osittain päällä ja kuumenevat. Tällöin jarrusatula pitää vaihtaa jotta jarrut eivät kuumene ja toimivat oikein silloin kun niiden pitää toimia.
Haista paska.
Jos palat eivät liiku kunnolla, niin silloin herkistetään ja voidellaan jarrusatuloiden liukupinnat.
Mitä tarkoitat herkistämisellä? Puhdistusta, jotain oikaisua vai joku muu epätekninen toimenpide?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat herkistämisellä? Puhdistusta, jotain oikaisua vai joku muu epätekninen toimenpide?
Palikat irti, putsataan kaikki kertynyt törky, vaihdetaan kuluneet osat, voidellaan valmistajan suosittamalla aineellae, pistetään kasaan.
Mutta tietysti jos osat on ruostuneet tai kulahtaneet, uusittavahan ne on.
Vierailija kirjoitti:
Rumpujarrullista autoa ei saa kuin museosta.
Kyllä niitä on pienissä autoissa takana vieläkin. Edessä tuskin enää löytyy mistään.
Haista sinä paska paskapää paskan haistattaja homo
Jospa vilkaisisit vaikka http://www.autowiki.fi/index.php/Jarrusatula