Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hormonikierukka

23.02.2006 |

ei nyt oikein tänne kuulu, mutta millaisia kokemuksia teillä on hormonikierukasta?lääkäri suositteli kovasti kuukautisetkin saattaa kuulema jäädä pois? ja helsinkiläiset :saako sen ekan kierukan ilmaiseksi täällä, jotain sen suuntaista kuulin

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosin tauotta. En solkenaan, mutta ilman pikkuhousunsuojaa ei pärjännyt. Nyt laitosta on kulunut viisi kuukautta ja rytmi on tasaantumaan päin. Ainakin toistaiseksi tulee kuukautiset, mutta ei ole enää välivuotoja. Eikä mitään suurempia kipuja. Vantaalla ei ainakaan saanut ilmaiseksi.

Vierailija
2/4 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on ihan hyvät kokemukset hormonikierukasta, se ehti olla n. 1,5 vuotta ennenkuin otatin sen pois raskaustoiveissa.

kierukka laitettiin minulle keskimmäisen synnytyksen jälkitarkastuksessa jolloin menkat ei olleet vielä alkaneet. pääsinkin tosi helpolla vuotojen suhteen, tiputtelua oli ekan kuukauden ja sitten EI MITÄÄN :) saa nähdä miten tällä kertaa käy, muutettiin toisen tk:n alueelle eikä täällä suostuttu laittamaan h-kierukkaa jälkkärissä vaan piti odotella menkkoja saapuvaksi.

menkkojen poisjäämisen lisäksi plussaa oli

+todella helppo ja huoleton, ehkäisyn pystyi unohtamaan

+todella luotettava, kertaakaan en edes ajatellut että olisin raskaana

+edullinen kun kertahankita oli tehty

miinusta oli

-alkuvaiheen alavatsakivut, etenkin ekan puolen vuoden aikana oli menkkamaisia kipuja ajoittain ja muutama kunnon supistuskohtaus jolloin melkein lähdin jo päivystykseen

-yhdyntäkipuja tietyissä asennoissa joissa penis ylettyi syvälle kohdunpohjaan asti

-alkuvaiheessa poistolanka tökki miestä yhdynnässä -> lyhennettiin jonka jälkeen kierukan poistaminen oli tosi hankalaa kun langanpää oli noussut kohdunsuunkanavaan asti

-FINNEJÄ etenkin leukaperissä

käytännössä suurin miinus oli nuo finnit, alavatsakipuja ei enää juurikaan ollut loppuaikoina ja yhdyntäkipujakin pystyi välttämään kun vältti niitä muutamaa asentoa... kovasti pohdin kuitenkin taas ehkäisyä ja päädyin lopulta laittamaan hormonikierukan uudestaan, ehkäisyn luotettavuus ja helppous painoi paljon asiassa.

ja helsinkiläisenä osaan vastata tuohon ilmaiskysymykseen ja vastaus on EI. ekan kierukan sain tk-lääkärin reseptillä kela-korvattavana runsaiden menkkojen vuoksi. nykyisin tk-lääkärit eivät kuulemma enää saa kirjoittaa hormonikierukoita kela-korvattavina vaan siitä täytyy maksaa täysi hinta (150e ja risat) jos meinaa asennuttaa sen e-neuvolassa. yksityiset gynet saa edelleen kirjoittaa kela-korvauksen kanssa mutta itse asennus taas maksaa hunajaa joten lopputuloksena on joka tapauksessa kalliimpi kierukka kuin julkisella sektorilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihan lupaavalta vaikuttaa. Jatkuvaa tiputtelua tosin ainakin toistaiseksi ja ekoina päivinä laiton jälkeen oli " menkkajomotusta" . Sopivuutta ei kai voi todeta kuin kokeilemalla, joten elän toivossa...kavereilta olen kuullut hyviä kokemuksia. Helsingissä on mahdollisuus saada hormonikierukka maksutta opetuspotilaana, kysy lisää omalta terveydenhoitajaltasi tai soita suoraan Laakson terveysaseman ajanvaraukseen (tosin tämän kevään ajat saattavat olla jo täynnä, kun laittavat vaan kerran viikossa, mutta kannattaa kysyä). Kandi siis laittaa kierukan ja ohjaava opettaja tietenkin on kokoajan vieressä ja tsekkaa että kaikki menee niinkuin pitää. Omasta mielestäni tosi positiivinen kokemus. Meidän tk:ssa ei myöskään suostuttu laittamaan kierukkaa ennen menkkojen alkua, mutta tällä systeemillä onnistui.

Vierailija
4/4 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin hormoonikierukka 3 kk sitten. Vauva syntyi syyskuun alussa. Pari ekaa kk oli tiputteluvuotoa, mutta nyt ei ole oikeestaan mitään vaivoja, eli hyvin näyttää sopivan. Menkoista en osaa vielä sanoa kun imetän vielä. Ja KYLLÄ Helsinkiläinen saa ensimmäisen hormoonikierukan ilmaseksi ei tartte olla mikään opetus tms juttu. Viime vuonna kuulemma on tullut voimaan sellanen käytäntö et eka on ilmanen! Ainakin näin mulle terveyskeskuksessa sanottiin..kierukka laitettiin siis siellä.

t.2xmyy