Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ilmeisesti masentunut, miten pitää toimia (lääkäri)

Vierailija
16.05.2016 |

Olen jo useamman vuoden kärsinyt tästä, välillä on ihan hyviä kausia.
Nyt on mennyt todella pahaksi, pari viikkoa olen lähestulkoon jatkuvasti itkenyt, ulos en uskalla mennä.

Voinko vain mennä omalle terveysasemalle huomenna ja sanoa että tahdon lääkäriin? Pitääkö siinä vastaanottotiskillä kertoa kaikki?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa akuuttiaikaa terveyskeskukseen niin hoitaja tekee hoidontarpeen arvion jolloin sille on kerrottava jotain yksityiskohtia. Jos riittää kiireetön aika(kunnasta riippuen kiireettömän ajan saa 2vko-3kk) niin ei tarvitse kertoa, voit sanoa vaikka varaavasi ajan kipeän jalan vuoksi tms.

Hoitajalle riittää kyllä tieto että itket kaikki päivät, pitäisi akuuttiajan sillä hellitä. Tietysti akuuttiajalla ei kauheasti ehdi sen masennukseen eteen tehdä, muutakuin kirjoittaa saikkua ja ensiapuluontoisesti lääkkeitä.

Kiitos vastauksesta.

Eli jos pääsen tuollaiselle akuuttiajalle, niin todennäköisesti saan myös jonkin jatkoajan jonnekin tulevaisuuteen? En kyllä tuolta ekalta lääkärikäynniltä odottanutkaan mitään suurta apua, mutta jos sais tän edes alkuun.

Ap

Vierailija
22/26 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa terveyskeskuksissa on depressiohoitaja, jolla on enemmän aikaa keskustella kanssasi kuin päivystävällä lääkärillä. Ainakin meidän tk:ssa onnistuu, että hän konsultoi lääkäriä mahdollisesta masennuslääkkeen aloituksesta, etkä välttämättä tarvitse lääkärin aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön yh ja masentunut tai en edes tiedä mitä tämä on. Ei varmaan perinteinen masennus kun olo vaihtuu päivissä niin paljon. Mikä ihme minua vaivaa.. Eilenkin oli normaali olo ja mieli ja jaksoin liikkua ym ja tänään en yhtään mitään vaikka nukkumaan mennessä oli hyvä mieli. Jo aamulla tietää jos päivästä ei tule mitään. Pelkään että mulla on aivoissa jotain. Mutta, en uskalla mennä lääkäriin, pelkään niin sitä että samantien lätkäisee masennus diagnoosit eikä mitään muita juttuja aleta edes tutkimaan. Yksityiseen ei ole varaa. Minulle on yksi (sekopää) psykiatri kerran laittanut heppoisin perustein vaikka mitkä diagnoosit. Ja kuitenkin nuorempana taas yksi psykiatri totesi ettei mulla vaikuta olevan perinteinen masennus vaan jotain ihan muuta. En ole mielestäni työkykyinen. Romahdin talvella muutaman kuukauden työpätkästä koska energiat ei vain riitä ja siitä seurasi sitten valtava stressitila, meni monta viikkoa toipuessa. Mitään muuta haluaisi kuin olla terve.

Vierailija
24/26 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa akuuttiaikaa terveyskeskukseen niin hoitaja tekee hoidontarpeen arvion jolloin sille on kerrottava jotain yksityiskohtia. Jos riittää kiireetön aika(kunnasta riippuen kiireettömän ajan saa 2vko-3kk) niin ei tarvitse kertoa, voit sanoa vaikka varaavasi ajan kipeän jalan vuoksi tms.

Hoitajalle riittää kyllä tieto että itket kaikki päivät, pitäisi akuuttiajan sillä hellitä. Tietysti akuuttiajalla ei kauheasti ehdi sen masennukseen eteen tehdä, muutakuin kirjoittaa saikkua ja ensiapuluontoisesti lääkkeitä.

Kiitos vastauksesta.

Eli jos pääsen tuollaiselle akuuttiajalle, niin todennäköisesti saan myös jonkin jatkoajan jonnekin tulevaisuuteen? En kyllä tuolta ekalta lääkärikäynniltä odottanutkaan mitään suurta apua, mutta jos sais tän edes alkuun.

Ap

Omalla kohdallani lääkäri laittoi lähetteen depressiohoitajalle ja sitten kun depressiohoitajalla kävin niin hoitaja varasi muutaman keskustelukerran jälkeen ajan psykiatrille ja alettiin lääkitystä miettimään. Sitten säännöllisesti 1-2 kertaa viikossa depressiohoitajakäyntejä ja kerran kuukaudessa aika psykiatrille.

Vierailija
25/26 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille. Ehkä mä huomenna uskallan mennä sinne lääkäriin, mies on luvannut tulla mukaan.

Ja muutenkin tuli vähän parempi mieli, kun sai edes vähän täällä purkaa tilannetta.

Ap

Vierailija
26/26 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap :) Kun saat sen vyyhdin aukeamaan, vaikka pienen pätkän vaan, olo helpottaa oikeasti jo siitä!