Miksi aikuinen ihminen matkii ystäväänsä?
Löytyykö täältä ajatusta siitä, miksi aikuinen ihminen matkii valinnoissaan ystäväänsä? Esim. ostaa tasan samat vaatteet, sisustustuotteet, meikit, kengät.
Mitäs mieltä olette? Onko kokemusta? Mitä sanoa ystävälle, kun alkaa jo mennä vähän överiksi?
Kommentit (56)
Tutustuin korkeakoulussa itseäni kymmenen vuotta vanhempaan opiskelijaan ja ystävystyimme. Olen huomannut kuinka hän on alkanut kopioimaan monia asioita mitä teen. Pukeutuminen ja asusteet oma osionsa, mutta pelottavinta on kun hän haluaisi valita samat kurssit kuin minä ja päästä samoihin harjoittelupaikkoihin. Minä opiskelen todella intohimoisesti ja valitsen kurssit suuresta mielenkiinnosta ja niin kuin koen itselleni ja urasuunnitelmiini parhaiten sopivan. Valintani ovat välillä aika persoonallisia. No tämä ystävä sitten valitsee perässä tismalleen samat, ja valittaa jäljestä päin kun ei tämä ole se hänen juttunsa! Mitä ihmettä? Koen että ystävä on epävarma ja ehkä kateellinen minun opiskeludraivista ja haluaisi samanlaisen vauhdin elämäänsä. Lähinnä säälittää kun hän ei osaa valita hänelle itselleen parhaimpia vaihtoehtoja.
Kaverini oli vuosia sitten sitä mieltä että maiharit ovat hänen tyylinsä, ja kaikki muut matkivat. Just. Ja mä olin eka joka värjäsi tukkansa vihreäksi, kaikki muut matkii minua.
Eräs henkilö aina vilkaisee ja vähän ajan päästä ilmestyy samantyylisiä vaatteita jne. Kyse kuitenkin jo keski-ikäisestä ihmisestä. Tuntuu jotenkin hullulta. Ihan kun ei olisi omia aivoja hankkia omaa tyyliä. Muuten puhuu selän takana pahaa mutta tyylini tuntuu kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Eräs henkilö aina vilkaisee ja vähän ajan päästä ilmestyy samantyylisiä vaatteita jne. Kyse kuitenkin jo keski-ikäisestä ihmisestä. Tuntuu jotenkin hullulta. Ihan kun ei olisi omia aivoja hankkia omaa tyyliä. Muuten puhuu selän takana pahaa mutta tyylini tuntuu kelpaavan.
Sano sille siitä niin huomaat todellisuuden.
En osaa oikein sanoa miksi. Tarvitsee vain jonkun esikuvan, ei ole omaa mielikuvitusta? Minulla oli tällainen ystävä. Minä ostin asunnon, hän osti asunnon. Minä teetin kylppäriremontin, hän teetti samanlaisen. Ja pikkuasioissa myös: ostin teepannun, hän osti teepannun.
Matkiminen voi olla myös ihastuksen merkki.halutaan olla samanlainen kuin toinenkin,sillä pyritään pääsemään lähelle ja herättämään kiinnostus.
Minusta tuo tilanne kertoo siitä, että kumpikin olette aika statussuuntautuneita ja tavaroilla yritätte pönkittää itseänne. Jos näin ei olisi, kaverillasi ei olisi tarvetta tehdä näin etkä sinä kiinnittäisi asiaan mitään huomiota, koska sillä ei olisi sinulle väliä. Mitäpä jos alkaisit tavaroiden haalimisen sijasta tehdä jotain hyödyllistä, esim. vapaaehtoistyötä, tai jos siihen ei ole aikaa, lahjoita hyväntekeväisyyteen summia, jotka muuten käyttäisit tyhjänpäiväiseen materiaan? Jos ystäväsi matkii siinäkin, se on vain hyvä asia ja hyöty on kaksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy vielä...Mistä matkimisen tarve tulee? Mitä tarvetta matkiminen tyydyttää? Tajuaako henkilö itse matkivansa?
On nähnyt vaatteet ja valitsee varmaan mielestään hyvän näköiset. Ei jaksa itse nähdä vaivaa.
Tiedätkö, onko töissä samanlainen? Matkiiko ideat joltain toiselta?
Vierailija kirjoitti:
Tutustuin korkeakoulussa itseäni kymmenen vuotta vanhempaan opiskelijaan ja ystävystyimme. Olen huomannut kuinka hän on alkanut kopioimaan monia asioita mitä teen. Pukeutuminen ja asusteet oma osionsa, mutta pelottavinta on kun hän haluaisi valita samat kurssit kuin minä ja päästä samoihin harjoittelupaikkoihin. Minä opiskelen todella intohimoisesti ja valitsen kurssit suuresta mielenkiinnosta ja niin kuin koen itselleni ja urasuunnitelmiini parhaiten sopivan. Valintani ovat välillä aika persoonallisia. No tämä ystävä sitten valitsee perässä tismalleen samat, ja valittaa jäljestä päin kun ei tämä ole se hänen juttunsa! Mitä ihmettä? Koen että ystävä on epävarma ja ehkä kateellinen minun opiskeludraivista ja haluaisi samanlaisen vauhdin elämäänsä. Lähinnä säälittää kun hän ei osaa valita hänelle itselleen parhaimpia vaihtoehtoja.
Tuollainen voi töissä sitten kitistä pomolle, jos joku työpaikalla tekee jotain kiinnostavaa. Pomo voi vielä antaa niitä töitä hänelle. Kokemusta on, että sitten voi myöhemmin kitistä, jos kuulee jonkun muun kertovan töistään. Nehän niitä kiinnostavia olisivatkin olleet. Vaikka olisi jo noussut saamaan parempaa palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa kasarilla mulla oli erikoinen vähän punk tyylinen look. Yksi tyttö osti samanlaisen takin ja laittoi tukkansa samoin, ja halusi olla kaverini. Se oli tosi kiusallista, toki ohimenevä vaihe. Myöhemmin sen elämä meni hyvin, mulla ei niinkään.
Tajusi kai matkia tyyppiä jolla on tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuttu on käynyt kuvaamassa kotimme, tutkinut sitä Instasta, kutsunut samat remonttimiehet kotiinsa, hankkinut samat tuotteet, kopioinut täysin kotimme 😳
Tämä on aivan helvetin pelottavaa😱😱😱😱
Ei tälläistä voi edes tapahtua 😥😥😥😥Mitä tälläiseen kommentoisit/ tekisit? Rikosilmoitus?
Ei kai tässä ole kyse muusta kuin että hänestä kotinne on ihana ja onnistunut, ja haluaa samanlaisen. Kaipa kaikki sisustuksesta kiinnostuneet ovat joskus katselleet kuvia jostain kauniista sisustuksesta ja ajatelleet, että JUST tuollaisen minäkin haluaisin. Useimmat meistä eivät vaan käytännössä toteuta sitä aivan kirjaimellisesti 😃
Onhan tuo kiusallista ja noloa, mutta mitään aivan sairasta tai pelottavaa en asiassa näe!
Vierailija kirjoitti:
Vähät siitä jos joku matkii vaatteita ja ostaa samanlaiset sisusyustyynyt mut mulla ystävä joka matkii fyysistä tekemistäni. Ollaan jo keski ikäsiä.
Tuntuu ihan hassulle kun hän istuu esim pöydässä vastapäätä niin hän kopioi liikkeitäni. Kun juon, hänkin juo, kun pistän veitsen ja haarukan hetkeksi lautaselle ja pyyhin vaikka suutani ja puhun jotain, hän tekee samoin. Jos laitan polven toisen päälle, hän tekee kohta samoin.
Ihan ku jossain piilokamerassa.
Peilisolut. Jossain tiedelehdessä oli hiljan juttu siitä, että mitä läheisemmiksi ihmiset toisensa kokevat, sitä enemmän he jäljittelevät toisiaan asennoissa, ilmeissä, tunteenilmaisuissa ym. Tämä tapahtuu ihan tiedostamatta ja toimii sosiaalisen suhteen liimana. Hassua tai ei, sellaisia me ihmiset ollaan, sosiaalisia elukoita.
Minulla oli taannoin töissä asiantuntijaorganisaatossa nuorempi kollega joka ensinnäkin "liimaantui fyysisesti " kintereilleni. Mihin ikinä olin menossa hän tarjoutui mukaani, lounaalla änkesi viereen niin että aloin jo junailla tilanteita siten että kun porukalla mentiin syömään jättäydyin jonon hännille jotta hän joutuu valitsemaan ensin paikkansa ja minä taas pääsen kauemmas hänestä.
Hän toisteli minun lauseita kuin papukaija. Tosin taisi olla myös sitä että koska oli vielä melko noviisi, niin yritti päteä niillä argumenteilla mitä oli minulta oppinut.
Hän myös peilasi minua ihan fyysisissä liikkeissä ja istuma-asennoissa. Hän leikkautti hiuksensa saman kaltaisesti ja alkoi käyttää samantyyppisia koruja.
Yritin olla huomioimatta näitä juttuja mutta välillä ärsytti niin että oli pakko kaikin mahdollisin keinoin vähentää mitään kommunikointia ja samassa paikassa olemista. Järjesti lomanikin siten että olimme eri aikaan poissa jotta saan olla rauhassa töissä.
Kun hän ei saanut minulta enää kerjäämäänsä huomiota, hän siirtyi toisen kollegamme kintereille jonka yksityiselämäänkin hän ujuttautui. Eikähän siinä mitään, ehkä hän etsi vain ystäviä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
En osaa oikein sanoa miksi. Tarvitsee vain jonkun esikuvan, ei ole omaa mielikuvitusta? Minulla oli tällainen ystävä. Minä ostin asunnon, hän osti asunnon. Minä teetin kylppäriremontin, hän teetti samanlaisen. Ja pikkuasioissa myös: ostin teepannun, hän osti teepannun.
Mutta kuka jaksaa tällaista "ystävää"? Sehän on kuin kantaisi vettä pohjattomaan kaivoon. Kaikki mitä löydät omaan elämääsi ilahduttamaan itseäsi, kaveri vie ja kopioi. Miksei kehitä omaa persoonallisuutta ja etsi itse uusia, kiinnostavia asioita?
Narsisti matkii siksi, että on tyhjä sisältä. Hän kadehtii ja pyrkii matkimisella korvaamaan uhrinsa, koska tekee itse kaiken mielestään paremmin. Hakeutuu samoihin työpaikkoihin, samaan kalliiseen asuntoon vaikka ei olisi varaa. Mustamaalaa ja kiroaa olemassaoloasi selän takana, mutta esittää täysin päinvastaista opeteltua kulissia ihan kaikille. Narsisti on täysin feikki ihminen, pi run välikappale.
Vähät siitä jos joku matkii vaatteita ja ostaa samanlaiset sisusyustyynyt mut mulla ystävä joka matkii fyysistä tekemistäni. Ollaan jo keski ikäsiä.
Tuntuu ihan hassulle kun hän istuu esim pöydässä vastapäätä niin hän kopioi liikkeitäni. Kun juon, hänkin juo, kun pistän veitsen ja haarukan hetkeksi lautaselle ja pyyhin vaikka suutani ja puhun jotain, hän tekee samoin. Jos laitan polven toisen päälle, hän tekee kohta samoin.
Ihan ku jossain piilokamerassa.
Jos valitin hänelle että tulee syötyä likaa makeaa ja kiloja kertyy, niin hänellä just sama ongelma ja paino nousee (no ei ole noussut, päinvastoin). Jos sanon että olen flunssanen niin hänelläkin on just ollut kurkku kipeenä ja vähän puolikutoinen olo. Hän yrittää jotenkin samaistumalla lohduttaa minua että tuntisin oloni paremmaksi. Hullua ja todella kiusallista.
Hän on myös tällanen ns miellyttäjä tyyppi joka on usein samaa mieltä kanssani ja saattaa lähteä vouhottamaan jotain isojakin elämän käänteitä jos minä teen omassani jotain. Huh, tosi outoa.
Usein mietin et onko hän niin tyhmä että ei tajua että minä tajuan tän kuvion. Tai sit luulee että mä on niin tyhmä etten huomaa. What?