Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te sitten keräätte ne mustikat myyntiin?

Vierailija
16.05.2016 |

Tuli tuosta työttömät metsään-keskustelusta mieleen, että kohta on taas se aika kun pääsee kykkimään marjametsään.

Viime vuonna keräsin 50 litraa mustikoita ja osan olisin voinut myydäkin, mutta se roskan määrä! Millä ihmeen keinolla jotkut saavat isot määrät mustikoita niin siisteiksi, että niitä voi kutsua putsatuiksi? Itseäni ei haittaa jos mustikoihin jää kanta ja joku roska,mutta en kehtaisi myydä putsattuna.

Lisäksi poimurilla tuntuu menevän osa mustikoista niin mössöksi, että ovatko ne oikeasti myyntikuntoisia? Käsin olisi raskasta poimia tuota isompaa määrää.

Entä missä mustikat kannattaisi mainostaa/myydä?

Kertokaa mustikkavinkkejä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun poimii koneella niin pitää poimia huolellisesti niin ettei ne marjat muusaannu niihin piikkeihin. Pitää auttaa silla toisella kädellä ja kun näkee että alkaa marjat rikkoontua niin ei pidä väkisin vetää, jos ei tähän pysty niin sitten ei koneella voi poimia vaan pitää jättää koneella poimiminen niille jotka osaa.

Ymmärrän varsin hyvin että puhdistaminen on tuskaa kun rikkoo osan marjoista ja sitten roskat  liimaantuu sangolliseen marjoja kiinni.

En itse myy poimimiani mustikoita mutta eräs kaverini on myynyt suoraan tutuilleen. En muista hintaa. Ei niitä ihan halvalla kannata myydä.

Omat mustikkani perkaan sillä mistä roskat valuu läpi kun sitä vatia ravistaa. Käsin otan myös niitä roskia pois.

Vierailija
2/10 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerään käsin niin ei tarvitse putsata enää. Mulla on metsässä mukana pieni, kasaan laitettava penkki ja sen päällä sitten nyhrään ja siirtelen. Viime vuonna oli mustikoita niin paljon että ämpärin sai puolilleen ilman että penkkiä piti siirtää kertaakaan. 80L tuli kerättyä viime kesänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tietty mummoporukka, jotka mielellään ostavat marjat putsaamattomana. Putsaavat sitten itse. Hinnassa on sitten ne roskat huomioitu. Puolukka on sitten se marja, jolla teen paremman tilin. Puolukka ei mene yhtä helposti muusiksi, mitä mustikka ja yleensä roskaa tulee vähemmän kerätessäkin. Ne myyn suurimmaksi osaksi putsattuna. Muutama mummo ostaa kyllä puolukatkin putsaamattomana, mutta marja-autolle toimitan putsattuna. Mustikkaa en marja-autolle tarjoa, koska se yleensä ei kestä säilytystä hyvänä kovin pitkään ja se mummoporukka kyllä ostaa kaiken mitä metsästä jaksan kantaa.

Vierailija
4/10 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sellaisen marja-auton löytää?

Vierailija
5/10 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin marja-auto itse ilmoittaa tulostaan paikallislehdessä. Siinä ilmoituksessa lukee että koska ja missä se pysähtyy ja sinne sitten vaan saaliin kanssa vaihtamaan marjat rahaksi. Ilmoittaa edellisen viikon lehdessä, että on aikaa suunnitella metsään meno siten, että saa melkein suoraan metsästä kiikuttaa marjat autoon. Ihan en ole nyt varma, että ottaako marjat vain puhdistettuna vaiko kelpaako myös roskaiset. Viime syksynä kun en marjoja sinne myynyt kun ei ollut aikaa niin paljon metsässä kirmata silloin. Keräsin vain niille mummoille ja itselleni. t: 3.

Vierailija
6/10 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :)

Mutta ärsyttää kyllä tuo poimurilla mössääntyminen. Myöntäkää että teillä on joku salaisuus! Se on joku tietty poimurimalli!

Vierailija
7/10 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikat kannattaa kerätä aika pieniin rasioihin ja lisäksi ne kannattaa putsata pikimmiten.

Älä säilytä isossa ämpärissä ainakaan kauaa.

Ne kärsivät, alimmat litistyvät.

Myyn sukulaisille hyvään hintaan.

Oon tienannut jopa 500 euroa kaudessa.

Vierailija
8/10 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen putsaaja, joka kiinnitetään imuriin. Imee roskat ja marjat putoavat ämpäriin.

Motonet.fi

Vierailija
9/10 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoita poimurilla poimittaessa kannattaa poimia hellästi varpunen päistä. Ei varvun juuresta vetäen. Ei tule niin roskaistakaan ja marjat ei rikkoonnu niin helposti. Marjat rikkoontuvat helpommin siinä vaiheessa, kun ovat olleet kypsiä jo hyvän aikaa. Sateet pehmittävät myös ja miten lie helteet.

Toisilla on tyyli ruhveltaa metsässä, kuin norsulauma olisi kulkenut.

🐫 ...🐪.

Vierailija
10/10 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtailla marjoilla on kaksi salaisuutta: oikea poimuri ja puhdistus. Käytän sellaista leveäpiikkistä puupoimuria, jossa kangaspussi. Sillä marjat eivät mössäännyt ja roskia tulee aika vähän. Painaahan se enemmän kuin muoviset, mutta se on sivuseikka, kyllä mulla voimaa riittää.

Poimitut marjat esipuhdistan imuriin liitettävällä puhdistuslaitteella, joka vetää suurimman osan irtoroskista. Sillä puhdistetut marjat voi laittaa sellaisenaan mehustimeen ja siiviöitäviin, ja hilloon ja pakastettavaksi puhdistan loput käsin.

Poimintatekniikkakin vaikuttaa.Kuten 9 kirjoittaa, napsitaan vain varpujen päistä ja autetaan toisella kädellä sen verran, että vain varpujen kärjet marjoineen kulkevat piikkien välistä.

Marja-auton löytää muutamalla satasella tori.fistä, nettiautosta tai paikallisesta autoliikkeestä. Kannattaa ottaa vasta katsastettu ja sellainen jossa ei ole heti korjattavia vikoja. Sillä voi ajella hyvällä tuurilla monta vuotta ja jos ei, kulut jäävät pieniksi.