ostaisitko alle 15kg lapselle turvaistuimen jossa kilot alkaa 15kg?
meillä olisi kakkos istuimen osto edessä toiseen autoon.
katselin hobby hallin sivuilta, safety baby topper turvavyöistuinta, hinta ei ole kovin paha ja käyttöä olisi sitten kun nykyinen istuin jää pieneksi.
mutta kilo raja alkaa 15kg, poika painaa nyt 11kg ja on 81cm pitkä. ikää on 1v10kk.
voisiko tuon ostaa vaikka ei tuo kiloraja ole tullut vielä vastaan ?
Kommentit (12)
Mulle sanottiin yhdessä liikkeessä, että alakiloraja ei ole niin tarkka JOS ikä ja pituus puolestaan riittävät. Turvavyöistuimien ikäsuositushan on 3v-> ja tarvittava pituus taas riippuu ko.istuimen säätömahdollisuuksista.
Eli vastauksena kysymykseesi, ei, en laittaisi noin pientä vielä turvavyöistuimeen.
Terkuin Jaja, joka myös mieluusti kääntäisi 2v:nsa (12,5 kg ja 88cm) jo nenä menosuuntaan ja auton omiin vöihin kiinni, mutta ei niin vielä tee... Aikansa kutakin.
Reilu vuosi sitten kakkonen kasvoi ulos turvakaukalosta. Esikoinen oli jo 3v2kk, joten ostimme hänelle turvavyöistuimen ja kakkonen siirtyi selkämenosuuntaan istuimiin.Tuolloin esikoinen painoi reilut 11 kg, Nyt ,kun ikää on melkein 4.5 v, on painoa 13 kg eli mennään edelleen selvästi alle painorajojen. Vaan hän on pienikokoisuutensa lisäksi myös hoikan puoleinen.
Kiersimme useamman lastentarvikeliikkeen ja testasimme useamman valmistajan istuimia ja ainoa löytämämme, jossa ei turvavyöt menneet kaulan yli, oli Britaxin Römer Kid.
Mies on meillä ehdottanut kakkoselle jo turvavyöistuinta (olisi helpompi lapsen kiivetä siihen ja helpompi laittaa vyöt kiinni), mutta en ole suostunut. Kakkonen on meillä nyt 13kg ja 93cm (ja reilu 2v)
me hankittiin jokin aika sitten keskimmäiselle lapsellemme (joka nyt 3 v 7 kk) Römerin istuin, jossa painosuositus oli 15 kg ->, poika oli tuolloin 14,5 kg.
Kysyin myyjältä tuosta, että onko tosiaan niin tarkka tuo raja, sanoi, että " tässä tapauksessa hänen mielestään ei, kun kyse on vain puolesta kilosta, ja koska poika on pitkä ikäisekseen" .
Istuu tuossa istuimessaan siis kasvot menosuuntaan.
Meillä on just 2 v täyttänyt kuopus, joka on 83,5 cm pitkä ja 12 kg, häntä en kyllä laittaisi tuohon veljensä istuimeen vielä.
Pikkuveli matkustaa vielä selkä menosuuntaan Britaxin Two Way Elitessä, ihan kokonsa vuoksi, ja siitäkin syystä, että hän oli vasta isossa selkäleikkauksessa (enempi tuolta niskan kohdalta operoitu), joten siitäkään syystä emme kiirehdi istuimen kääntämisen kanssa.
Jos noita painorajoituksia ihan tarkkaan noudattaa, niin semmoinen pointti mielestäni on myöskin hyvä ottaa huomioon, että niitä kiloja ei välttämättä tule niin nopeaan tahtiin, ainakin meidän lapsilla tuntuu, että painonkehitys on " tyssännyt" aika pitkäksikin ajaksi, joten " kasvunvaraa" ei kaiketi kannata hirveästi laskea istuimeen, kun turvallisuudesta on kyse.
voi olla että tuo hobby hallissa myytävä istuin jota katsoin on liian iso vielä pojalle. kun ei mikään pitkäkään ole vielä :)
jos jollain olisi vinkkejä mistä löytäisi kakkosistuimeksi suht edullisen istuimen niin otetaan vastaan :)
Mutta tuon kokoiselle ja ikäiselle mitä omasi on on ehdottomasti ainoa ja oikea paikka selkä menosuuntaan asennetavassa turvaistuimessa.
Vahingon sattuessa lapsesi niska ei kestä pään painoa,kun pää on tuon ikäisillä vielä suhteessa isompi kuin muut vartalon osat.
Meillä siirryttiin tyrvavyöistuimeen tytön ollessa 14 kg ja pari vikkoa vaille 3-vuotta ja pituutta oli 95cm.
2,5-vuotiaana käänsimme kasvot menosuuntaan (ei mahtunut istuin kunnolla autoon niin että etupenkilläkin olisi voinut joku istua),mutta oli silloinkin turvaistuimessa ei turvavyöistuimessa.
Painorajaluokitukset turvaistuimissa, eivät ole suosituksia vaan ne on viranomaisten hyväksymiä/määräämiä. Ikärajat ovat suosituksia.
Se on sitten toinen asia, kuinka ne täsmäävät eri lapsien kehityksen kanssa. se on yksilöllistä. Itse en laittaisi liian pientä lasta turvavyöistuimeen. vaan odottaisin tuon 15 kg painon ylittymistä ja lapsen pituuden soveltumista sellaiseen.
putteli:
Painorajaluokitukset turvaistuimissa, eivät ole suosituksia vaan ne on viranomaisten hyväksymiä/määräämiä. Ikärajat ovat suosituksia.Turvaistuin myyjän mukaan kilomäärät on suosituksia.
Muusta en sitten tiedä. Eihän noita mkään viranomainen määrää ja ei missään laissa lue millaisessa istuimessa lapsen pitää olla. Siellä on vain vain maininta että lapsen pitää olla asiallisesti kiinnitettynä autossa. Eli turvavyöpakko suomessa kyllä on muttet turvaistuin pakkoa. Lapsen kannalta tietenkin on PAREMPI että hän on kehitystään vastaavassa istuimessa.
siitä on vain suositus.
Se onko 14-14,5 vai 15kg sillä ei loppujenlopuksi ole suurta merkitystä jos vain pituus ja muut turvallisuuten vaikuttavat seikat on kunnossa.
En nyt tarkoittanutkaan että pitäisi laittaa 10 kiloinen lapsi turvavyöistuimeen...
mahdollisiin korvauksiin, jos kolariin joutuu, ja paljastuu, että lapsi on istuimessa, mikä ei suositusten mukaan täytä niitä " vaatimuksia" ?
Osaako kukaan vastata tähän ;O
Mielenkiintoinen aihe sinällänsä, ja poiketen ap;n kysymyksestä heitänkin tämmöisen " ihmettelyni" ilmaan, että:
jos ihmisellä on varaa autoon ja sen ylläpitoon (saati kakkosautoon ja sen ylläpitoon) niin miksi sitten säästellä istuimen hankkimisessa?
Tai yhtälailla ykkösautossakin ;O
Ja tällä en tarkoita ketään " tiettyä" täällä, vaan ihan kaikella ystävällisyydellä haluaisin tietää, sillä tiedän monta, joille on älyttömän tärkeää se, että on uusi (tai suht uusi) auto alla, mutta istuimet ovat vanhoja halpisistuimia ;(
Ei istu mun ajatukseen, mutta ihan noin sivukommenttina kysyn ;O
Lakihan ei vielä määrää istunta pakolliseksi, mutta.....
Jops istuinta köytetään tieliikennelain ja astuksen mukaan on silloion käytettävä viranomaisten ECE44 tai Thyväksynnällä varustettua turvalaitetta, joka on (paino)luokaltaan sopiva lapselle.
Nämä painoluokat ja niiden hyväksynät on merkittävä turvaistuimeen.
Oranssi lappu istuimessa on paikka, josta löytyy ECE44 hyväksynnän tiedot painorajoineen. T-hyväksyntä on yleensä valkoisessa lapussa oleva tyyylitelty T ja painorajat.
Nämä rajat on testautettu, että lapsi on sopiva istuimeen ja turvalliseti siinä kiinni. Se myöskin tarkoittaa, että istuin rakenteellisesti kestää tuon painrajan sisällä olevan lapsen istuimeen asettaman rasituksen törmäyksessä. Samoin on testattu, että istuin toimii oikein minimipainorjan yllittävillä lapsillla ja että istuimeen ja lapseen kohdistuvat rasitukset ovat sallittuja standardin puitteissa.
Mitähän siitä tulisi, jos Hyrysysyn lapsi laitetaisiin viisivuotiaana (18kg) turvakaukaloon, jossa lapsen suurin sallittu paino on 13 kg. No sehän on hänelle vain suositus.
Miksi ihnmeessä turvaistuimia viranomaiset määräisivät testauttamaan tiukoilla painorajoilla ja standardeilla, jos ne ovat vain suosituksia joita vanhemmat ja myyjät käsittelevät omalla " maalaisinsinöörinjärjellä" .
meillä vain lapsi on ihan karvan verran rajojen alapuolella.
Olen haastatellut kauppiaita, myyjien mukaan osa tuoleista on säädettävissä niin, että pienemmänkin saa niihin turvallisesti, mutta osaan pitää pituutta olla enemmän. Lähinnä tuo tarkoittaa sitä, että sivutörmäyssuojat jäävät helposti liian ylös, jos lapsi on pieni.
En tiedä, onko harkitsemasi tuoli mitenpäin asennettavissa, mutta monien suositusten mukaan alle kolmivuotiaan niska on vielä aika hentoinen kasvot eteenpäin oleviin autoihin.