Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun on pakko laittaa poika päiväkotiin

Laura
16.05.2016 |

Olen jo pari kuukautta hoitanut kotona esikoista 2v ja kuopista 3 kk, kun mies on töissä. Tää on todella raskasta, kun esikoinen vaatii niin paljon huomiota, onneksi kuopus on paljon helpompi. Saan päivän aikana siivottua vähän, tehtyä ruuan ja vähän leikittyä lasten kanssa, mutta tuntuu että koko energia menee siihen ja olen aivan uupunut. En koe enää edes olevani läsnä oikein kummankaan kanssa kun väsyttää :( yritän olla tosi reipas ja esittää iloista muille, mutta jotenkin vaan masentaa. Haluan olla lapsilleni paras mahdollinen äiti, ja se olen kun saan edes vähän omaa aikaa. Nyt olen vain kiukkuinen ja väsynyt ja sen takia olen miettinyt laittaa esikoisen päiväkotiin osa-aikaisesti, esim. 3pv viikossa, n.4-5h. Mietityttää, olenko ihan p*ska äiti jos teen näin :( mutta tuntuu siltä, että silloin pääsisi vähän hengittämään ja lapsetkin olisivat ilosempia, vai mitä?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset pitää tehdä alle 2v ikäerolla?

Jaa... ikää jo äidillä sen verran, että ei voi odotella? Halu saada lapsista kavereita? Vaikeuksia raskautua?

Ei ole olemassakaan semmoista kuin ideaali ikäero. Meidän muksyilla on ikäeroa 5 vuotta ja kas kummaa niin vain sairastuin masennukseen kuopuksen synnyttyä.

Mitä ihmeen hyötyä edes kuvittelet tuollaisesta besserwisseroinnista olevan ap:lle? Imaiseeko hän nyt vauvan takaisin kohtuunsa ja synnyttää sen vasta parin vuoden päästä? 😡

Vierailija
42/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi uskoa tätä keskustelua :D!

Ap kirjoitti:

"Nyt olen vain kiukkuinen ja väsynyt ja sen takia olen miettinyt laittaa esikoisen päiväkotiin osa-aikaisesti, esim. 3pv viikossa, n.4-5h. Mietityttää, olenko ihan p*ska äiti jos teen näin :( mutta tuntuu siltä, että silloin pääsisi vähän hengittämään ja lapsetkin olisivat ilosempia, vai mitä?"

Ja täällä kommentoidaan siihen tyyliin, että ap olis antamassa lapsensa tyyliin adoptioon :D. "Joo ihan kauheita mielenterveysongelmiakin täytyy olla jos ei jaksa" jne. NYT IHAN OIKEASTI NAISET! Toivottavasti nuo vastaukset ovat provoja. Mitä hirveää siinä on jos 2v. on muualla hoidossa 3 pvää viikosta "jopa" 4-5h kerrallaan?! Huh heijaa! Itse sanoisin, että 2v. hyötyisi tuonkaltaisista päiväkotipäivistä. Saisi puuhata ikäistensä seurassa, leikkisi vähän toisenlaisilla leluilla kuin mitä kotona on ja opettelisi elämässä pärjäämistä. Itseluottamus kehittyy pärjäämisen kautta. 

Itse aion kyllä ihan vartavasten etsiä esikoiselle jonkun kerhon tai vastaavan, kun nuorempi syntyy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että päiväkodissa lapsi ei ehdi saada henkilökohtaista huomiota päivän aikana kuin muutaman minuutin; vain noin 4 minuuttia päivässä (aihetta tutkittu Suomessa). 2-vuotias lapsi tarvitsee vielä paljon aikuista, joten hoidon jälkeen lapselle pitäisi löytyä kotona aikaa.

Osapäivähoidossa yhtä lasta kohti ryhmään voi ottaa 2 lasta, joten ryhmä voi olla melko iso. Kunnat kiertävät ryhmäkokosäädöksiä muodostamalla "kahden aikusien ryhmiä", mikä käytännössä tarkoittaa isoa neljän aikuisen muodostamaa ryhmää. Pienillä alle 3-vuotialla on tällöin ryhmässä vähintään 16 lasta. Itse olin vähän aikaa töissä ryhmässä, jossa oli 19 alle 3-vuotiasta lasta. Enää en moiseen suostuisi. Toivottavasti kukaan vanhempi ei myöskään suostu laittamaan lastaan sellaiseen. Puheet toiminnan "jakamisesta pienryhmiin" on yleensä hölynpölyä, koska vessoja, ruokailutiloja, lepotiloja, toimintatiloja jne. ei ole käytössä kuin yhtä ryhmää ajatellen.

Suosittelisin ehdottomasti lastentarhanopettajan vetämää ilmaista kerhoa, joita jotkin kunnat tarjoavat. Kerhon aikana ehtii tapahtua kaikki se "virikkeellinen" toiminta, mistä lapsi hyötyy. Mikäli haluat, että lapsi on hoidossa vielä kello 11 jälkeen, se päiväkodissa tarkoittaa yleensä päivän jatkumista lounaalla, päiväunilla ja välipalalla. Nuo voivat olla, päiväkodista riippua, melko raskassoutuisia prosesseja, mistä lapsi ei mitenkään erityisesti hyödy. Kotona saa varmasti paremman lounaan ja paremmat päiväunet/lepohetken! Kerhossa kaikki lapset ovat myöskin ns. "samalla viivalla". Ystävyyssuhteet muodostuvat tasaisesti, kun ei ole omia klikkejään muodostamaa kokopäiväporukkaa.

Oletko sitä mieltä, että päiväkotiin ei pitäisi laittaa lasta missään vaiheessa? Mikä olisi teidän mielestä oikea ikä? Keltikangas-Järvinenkin pitää rajana kahta vuotta ja itsekään en sitä nuorempaa päiväkotiin laittaisi, mutta sen jälkeen kyllä kaikin mokomin. Perhepäivähoitaja voisi tietysti olla ideaali vaihtoehto, mutta mistäs löytää ehdottoman luotettavan ja hyvän pph:n? 

Vierailija
44/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jänskää, että miten pikkuvauvan äitinä sitä näkee kaksivuotiaan niin isona ja pärjäävänä, että olisi valmis lähettämään sen lapsen päiväkotiympäristöön ihan virikkeiden takia. Itsekin muistan, miten sitä harkitsin.

Kun lapset menivät lopulta hoitoon 4- ja 2-vuotiaina, kuopus taas tuntui ihan liian pieneltä ja tarvitsevalta päivähoitoon. Niin sitä näkökulma muuttuu.

Vierailija
45/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a.Kumpi lie parempi.Väsyneen äidin kanssa kotona vai väsyneiden hoitajien kanssa päiväkodissa helkkarin isossa lapsiryhmässä.Miksi niitä lapsia tehdään,kun ei niitä jakseta hoitaa?

Vierailija
46/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tällainen keskustelu mahdollinen missään muualla maailmassa kuin Suomessa? Useimmissa länsimaissa lapset menevät hyvin koulumaiseen "kindergarteniin" 3-4 vuoden iässä. Oman kokemukseni mukaan esim. Yhdysvalloissa pidetään todella outona, jos isompi lapsi on "vain kotona" äidin ja vauvan kanssa.

Laadukas varhaiskasvatus pitäisi olla kaikkien lasten oikeus. Ikävää, että mammat eivät keskity sen vaatimiseen, vaan pistävät energiansa toisten äitien mollaamiseen ja iloitsevat siitä, että päivähoitoa huononnetaan (rajataan) :o Kateusko tässä taas on syynä vai mikä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi