Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun on pakko laittaa poika päiväkotiin

Laura
16.05.2016 |

Olen jo pari kuukautta hoitanut kotona esikoista 2v ja kuopista 3 kk, kun mies on töissä. Tää on todella raskasta, kun esikoinen vaatii niin paljon huomiota, onneksi kuopus on paljon helpompi. Saan päivän aikana siivottua vähän, tehtyä ruuan ja vähän leikittyä lasten kanssa, mutta tuntuu että koko energia menee siihen ja olen aivan uupunut. En koe enää edes olevani läsnä oikein kummankaan kanssa kun väsyttää :( yritän olla tosi reipas ja esittää iloista muille, mutta jotenkin vaan masentaa. Haluan olla lapsilleni paras mahdollinen äiti, ja se olen kun saan edes vähän omaa aikaa. Nyt olen vain kiukkuinen ja väsynyt ja sen takia olen miettinyt laittaa esikoisen päiväkotiin osa-aikaisesti, esim. 3pv viikossa, n.4-5h. Mietityttää, olenko ihan p*ska äiti jos teen näin :( mutta tuntuu siltä, että silloin pääsisi vähän hengittämään ja lapsetkin olisivat ilosempia, vai mitä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ihmeessä!

Vierailija
2/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ihmeessä. Seurakunnan päiväkerho on myös kätevä ja edullinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v. on aivan liian pieni päiväkotiin, edes puolikkaaksi.

Opettele rentoutumaan eli unohda siivoaminen joka päivä, ota vaikka kymmenen minuutin kahvitauko itsellesi. Ja nyt kun on kesä, voi lasten kanssa olla paljon ulkona (tai toki talvellakin voi mutta kesällä se on mukavampaa). Siellä vanhempi lapsista voi purkaa energiaansa ja vauva nukkua vaunuissa.

Vierailija
4/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valitusta taas. Hui kauheeta kun rasittaa kahden lapsen kanssa. Vie perhepäivähoitajalle jolla on parhaimmassa tapauksessa neljä muutakin lasta.

Vierailija
5/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää. Jonkun mielestä sitten parempi väsynyt,loppuun palanut äiti. Lapsi saa virikettä ja ikäistään seuraa hoidossa. Lapsen ei tarvitse olla hoidossa 8 h/päivä. Vaikka 5-6 h päivässä riittää varmasti hyvin ja ehkäpä vain kolme kertaa viikossa. :)

Vierailija
6/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2-vuotias osaa jo nauttia päiväkodista! Laitoin itse esikoisen 2,5-vuotiaana osa-aikaiseen hoitoon kun olin vauvan kanssa kotona. Vauva oli oikea tissitakiainen, joten esikoisella oli tosi tylsää istua vieressä ja katsoa kun vauvaa imetetään. Hän olisi lähtenyt päiväkotiin vaikka joka aamu ja pettyi kovasti kun ei ollut hoitopäivä :D

Nyt vauva on jo vähän isompi, mutta olemme ajatelleet, että esikoinen saa jatkaa osa-aikaisessa hoidossa myös kesän jälkeen ja jään itse 1-vuotiaan kanssa vielä ainakin vuodeksi kotiin. Oli kyllä tosi hyvä päätös ja tuntuu, että kaikki ovat tyytyväisempiä! Näin myös vauva pääsee nauttimaan jakamattomasta huomiosta :)

Vierailija
7/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena, tuli tuosta yhdestä viestistä mieleen. Minkä ikäinen sitten on tarpeeksi vanha esim. täysipäiväiseen hoitoon? Eikö ole ihan tavallista että 2-vuotiaatkin ovat koko päivän hoidossa?

Vierailija
8/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Jonkun mielestä sitten parempi väsynyt,loppuun palanut äiti. Lapsi saa virikettä ja ikäistään seuraa hoidossa. Lapsen ei tarvitse olla hoidossa 8 h/päivä. Vaikka 5-6 h päivässä riittää varmasti hyvin ja ehkäpä vain kolme kertaa viikossa. :)

Ymmärtäisin jos lapsia olisi kolme tai enemmän mutta kun niitä ei ole kuin kaksi.

Niin ja tyrkkäämällä esikoinen päiväkotiin on varma tapa saada hänet mustasukkaiseksi vauvasta.

Vierailija
9/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/eduskunta-paatti-lapsen-pai…

Hyvä näinkin, tosin ois voinut rajata enemmänkin.

Vierailija
10/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena, tuli tuosta yhdestä viestistä mieleen. Minkä ikäinen sitten on tarpeeksi vanha esim. täysipäiväiseen hoitoon? Eikö ole ihan tavallista että 2-vuotiaatkin ovat koko päivän hoidossa?

Minun lapsi ei ollut koskaan tarpeeksi vanha kokopäivähoitoon, oli yhden kevään 5v iässä sellaisessa ja kyllä meillä oli väsynyt ja kuormittunut poika.... on niin onnellinen kun jäi kotihoitoon 5.5v iässä kun vauva syntyi.

Vierailija
11/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sitten kannattaa käydä laittamassa piuhat poikki samantien, ettei vanhingossakaan tule lisää lapsia.

Vierailija
12/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan sano että ei saisi laittaa lasta osapäiväiseksi parina päivänä. Mutta toivoisin myös ettei suomalaisäidit odottaisi itseltään ja toisiltaan ihmeitä, vaan muistaisivat armollisuuden. Maailma ei kaadu jos koti ei ole tiptop etkä muutamaan kuukauteen jaksa keksiä esikoiselle kehittävää askartelua. Toisaalta se ei myöskään kaadu siihen jos lapsi käy tarhassa tai kerhossa muutaman tunnin viikossa. Mielestäni on myös outoa että kerho on ok mutta tarha ei, lapsi ei ymmärtäne eroa. Tässä ei nyt kuitenkaan oltu hakemassa kokopäiväpaikkaa viideksi päiväksi viikossa.

Vierailija
13/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Ei pärjää kahden lapsen kanssa? Pitäisi ehkä suunnitella se arki uudestaan, jotta homma sujuu. Ruoat voi tehdä illalla valmiiksi, kun mies on kotona. Siivoamisesta voi tarvittaessa tinkiä jne. Jotenkin jäi ap:n aloituksesta sellainen kuva, että päivän aikana on kaikkea "ylimääräistä" puuhaa.

Vierailija
14/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah haa mun esikoinen on ollut osapäiväisenä päiväkodissa 2pvä/vko kuopuksen synnyttyä. En pannut piuhoja poikki vaan kolmatta jo pukkaa, eikä lapsiluku tule jäämään tähän. Tuo esikoinen on huippukomea ja suosittu luokkansa priimus nykyisin. Tukehtukaa sappeenne tuomiopäivän supermammat!

Vierailija
15/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin laitan omani 1 v 10 kk kokopäivähoitoon, kun palaan syksyllä töihin. Ja kolmevuotias on ollut päiväkodissa 2 pv vko 6 h, ja srk:n kerhossa, vaikka olen ollut vauvan kanssa kotona. Kiillottakoot toiset sädekehäänsä, mä olen ihan tavallinen (välillä väsynyt) äiti enkä pode huonoa omaatuntoa tästä.

Vierailija
16/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Oletko varma, että tuo ei ole synnytyksen jälkeistä masennusta? Toki voi olla ihan tavallista väsymystäkin, mutta mieti masennuksen mahdollisuutta. Siihen ei auta esikoisen meno päiväkotiin, vaan tarvitaan lääkkeet ja ammattiapua.

Meinaan jos vauva on helppo, niin ei sun nyt ihan kanttuvei-väsynyt pitäisi olla.

Vierailija
17/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä maailma on mennyt. Joo olet paska äiti ja ihminen. 

Vierailija
18/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tsekata, onko kunnassasi tarjolla kerhoja. Esim Oulussa on avoimenvarhaiskasvatuksen kerhoja yli 2 vuotiaille, 2-3 päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Olisi varmasti lapsen kannalta ajateltuna parempi vaihtoehto.

Vierailija
19/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi ei ollut koskaan tarpeeksi vanha kokopäivähoitoon, oli yhden kevään 5v iässä sellaisessa ja kyllä meillä oli väsynyt ja kuormittunut poika.... on niin onnellinen kun jäi kotihoitoon 5.5v iässä kun vauva syntyi.

Tuo on lapsikohtaista. Jotkut lapset eivät tosiaan ole koskaan valmiita päiväkotielämään, kun taas toiset pärjäävät hienosti jo nuorempinakin. Jos lapsi on esim. erityisherkkä, voi olla haasteena löytää sopivaa hoitomuotoa. On kuitenkin ikävä syyllistää äitejä, jonka lapset ovat hoidossa, kun kaikki ei tosiaan ole niin mustavalkoista. Meidän tyttö on näillä näkyminen menossa hoitoon 2v1kk iässä ja tarkoitus aloittaa osa-aikaisena ja siirtyä puolen vuoden jälkeen kokoaikaiseksi. En epäile hetkeäkään etteikö meidän topakka tyttö pärjäisi, enemmän huolta kannan omasta eroahdistuksestani :). 

Vierailija
20/46 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Niin ja jatkan vielä, että omassa tuttavapiirissäni todella monet jatkavat vanhemman päiväkotia, kun nuorempi syntyy. Hampaat irvessä ei kannata kenenkään tehdä mitä ideaalissa maailmassa odotetaan, sen sijaan on osattava nähdä koko kuva. #19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän