Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö alttoja ja bassoja ole enää ollenkaan, pelkästään tenoreita ja sopraanoja?

Vierailija
16.05.2016 |

Onko ääniala synnynnäinen vai opiskeltu asia? Käsittääkseni synnynnäinen. No nykylaulajat eivät ole yleensä saaneet mitään laulukoulutusta ja tuntuu, että popmusiikin piirissä on pelkkiä "korkealta laulajia", sekä miehissä että naisissa.

Missä kaikki altot ja bassot ovat? Eivät pääse ollenkaan enää esille?

Ei tule mieleen kuin Amy McDonald, joka on mielestäni ihan selvä altto. Mutta harvinaisuus nykyaikana.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herra ihme. Ihanko olet itse kehitellyt tuon äänialateoriasi???

Vierailija
2/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kehitellyt sitä sen kummemin vaan aina luullut näin. Kertokaa viisaammat, miten ääniala määrittyy? Itse olen aina ajatellut olevani altto. Mulla on matala puheääni ja synnynnäinen matala lauluääni, enkä pääse kovin korkealle. Enkö ole silloin altto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänialaa klassisen laulun parissa ei voida määrittää ennen vuosien treenausta, ihmisen fysiologia saattaa mahdollistaa hyvinkin laajan äänialan, mutta "tekniikka" torppaa. Esim. lihaskunto on tärkeä äänenmuodostuksessa ja lihaksiston käyttö. Monet sopraanot ovat aloittaneet mezzoina ym.

Samanlaista luokitusta harvemmin edes käytetään popissa, usein myös klassisen kriteereihin menevä ääniala on suppeampi kuin popin. Mihin unohdit muuten mezzosopraanot ja baritonit? ;)

Vierailija
4/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi puheäänestä harvemmin voi kerta henkilön lauluäänestä yhtään mitään.

Vierailija
5/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauluäänen väri ja luontaisin ääniala ovat aika synnynnäisiä. Ääniala määräytyy sen mukaan, mitkä ovat korkein ja matalin nuotti, joihin ääni yltää. Ääniala on synnynnäinen ja jokaisen ihmisen ääni hakeutuu siihen äänialaan, johon meillä on rakenteelliset ominaisuudet, mm. rintakehän ja äänihuulten rakenne ovat ratkaisevassa asemassa. Äänialaa voi laajentaa laulua opiskelemalla.

Vierailija
6/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänialaa klassisen laulun parissa ei voida määrittää ennen vuosien treenausta, ihmisen fysiologia saattaa mahdollistaa hyvinkin laajan äänialan, mutta "tekniikka" torppaa. Esim. lihaskunto on tärkeä äänenmuodostuksessa ja lihaksiston käyttö. Monet sopraanot ovat aloittaneet mezzoina ym.

Samanlaista luokitusta harvemmin edes käytetään popissa, usein myös klassisen kriteereihin menevä ääniala on suppeampi kuin popin. Mihin unohdit muuten mezzosopraanot ja baritonit? ;)

En unohtanut heitä, vaan otin esille nimenomaan nuo äänialoista matalimmat, koska niitä kuulee esim. popissa vielä vähemmän kuin mezzosopraanoita ja baritoneja. Baritoneista harvinainen esimerkki nykypopmusiikin alalta on George Ezra.

ap

Vierailija
7/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varsinaiseen asiaani takaisin eli miksi vain korkealta laulaminen on nykyään in? Tuleeko teille mieleen matalia lauluääniä pop-musiikin alalta?

Minulle tulee mieleen edes SUHT matalalta laulavat vain jo edellä mainitsemani Amy McDonald ja George Ezra, mutta ei ketään muuta, muuten vedetään korkealta, jopa hyvin korkealta. Onko matalalta laulaminen out?

ap

Vierailija
8/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs baritonit? Paras ääniala.

Vierailija
9/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herra ihme. Ihanko olet itse kehitellyt tuon äänialateoriasi???

Ihan virallista tietoa näsäviisaalle vastaajalle:

"Lauluäänen väri ja luontaisin ääniala ovat aika synnynnäisiä. Ääniala määräytyy sen mukaan, mitkä ovat korkein ja matalin nuotti, joihin ääni yltää. Ääniala on synnynnäinen ja jokaisen ihmisen ääni hakeutuu siihen äänialaan, johon meillä on rakenteelliset ominaisuudet, mm. rintakehän ja äänihuulten rakenne ovat ratkaisevassa asemassa."

Vierailija
10/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, luulin olevani korkea baritoni niin kuin laulunopettaja muutama vuosi sitten sanoi.

M22

Vierailija
11/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi sanoa korkea baritoni. Miksei voisi? Se tarkoittaa, että on äänialaltaan baritonin ja tenorin välimaastossa. Se ei ole kylläkään virallinen termi, mutta who cares.

Mutta mitä sillä on avauksen kysymyksen kanssa tekemistä?

En tiedä itsekään yhtään matalaäänistä poplaulajaa. Laulaminen in nykyään = kiekuminen korkeelta ja kovaa.

Vierailija
12/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soololaulajilla korkeampi ääni kuulostaa useimpien mielestä paremmalta. Koulutuksettomat populaarilaulajat ovat ehkä myös useammin korkeaäänisiä, koska huonompi laulaja kuulostaa paremmalta, jos ääniala on korkea (helpompi laulaa "vahvasti"?). Itse olen sopraano, vaikkakin joskus kouluaikoina lauloin jonkin aikaa alttoa kuorossa. Suurin osa väliinputoajista halusi laulaa sopranoa, koska se oli helpompaa, kun muiden äänen kuuli kovempaa ja puhtaampana.

Vierailija
13/13 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sopraanoja ei juuri ole paljon ketään, ainakaan uusia pinnalle nousseita. Korkealta laulaminen on pois muodista, siis oikeasti korkealta. Useimmat poppibiisit sopivat mezzosopraanoille, ja sitten on joitakin alttoja kuten Adele ja Amy Winehouse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi