Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa keksimään näpäytys!

Vierailija
16.05.2016 |

Työpaikan kanalaumalle. Mulla on nyt mennyt totaalisesti hermo, tänään meni kuppi oikeasti nurin ja purin kieltäni etten latonut röyhkeyksiä asiakkaiden edessä tälle kiusaajaporukalle harjoittelijan juostua vessaan itkemään. Tämä porukka rääpii päätään, naureskelee selän takana, keksii juoruja päästään ja uusi työntekijä toistensa jälkeen kynii henkisesti elävältä. Itsekin olin heidän hampaissaan mutta jättivät rauhaan kun ei tehonnut. Esimies kuuluu myös tähän porukkaan joten kantelu on turhaa. Samoin luottamusmies on esimiehen oikea käsi. Miten näpäyttäisin näitä kotkottajia?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään näpäytyksiä vaan ihan todella sanot, että "Tuo on työpaikkakiusaamista. Miksi teet niin?" Jos koittavat väittää tosikoksi tms, niin sitten vain sanot, että ei toisille nauraminen ole mukavaa. Kysyt haluaisivatko he, että joku nauraa heidän lapsilleen tai heille itselleen. Pysyt vain kylmän viileänä etkä mene henkilökohtaisuuksiin. Et päästä heitä tilanteesta pois vaan vaadit harjoittelijalle anteeksipyyntöä. Niin minä tein ja sain puoli vuotta myöhemmin ylennyksen koko osaston esimieheksi.

Vierailija
22/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänitä taskukännykällä noita tilanteita salaa. Tee niistä kooste, vielä parempaa jos välissä olisi tietoiskuja työpaikkakiusaamisesta. Jaa dvd kaikille töissä ja toivottele hyvät jatkot lähtiessäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on oikein, että haluat yrittää jotenkin puuttua tuohon kiusaamiseen ja huonoihin työpaikkaoloihin. Siis kaikkiko täällä on sitä mieltä, että itse jatkaisivat välinpitämättöminä töitä, kuin jotain uutta työntekijää kiusataan niin että hän juoksee itkien vessaan? Voi hyvää päivää ja onnea ja menestystä vaan teille.

Kuulutko mihinkään liittoon? Niihin voisi olla yhteydessä työpaikkakiusaamisesta, vaikka olisikin ns. "isot kihot" vastassa.

Ymmärrän kyllä asian haastavuuden, kun pelkää myös oman työpaikkansa puolesta, jos käy kiusaajia vastaan. Mutta ihailen sinua, jo ihan pelkästään sen puolesta, että yrität löytää tähän jotain muuta ratkaisua kuin hiljaa hyväksymistä.

Pystyisitkö juttelemaan sen uuden työntekijän kanssa tästä, kertoa hänelle, että hän ei ole yksin siellä? Voisi auttaa toisen oloon.

Tsemppiä!

Kiitos sanoistasi, oma työpaikka ei pelota koska uusi soppari on taskussa - tälläkertaa miesvaltaiselle alalle. Ollaan harjoittelijan kanssa käyty muutaman kerran oluella, ja olen hänelle sanonut että etsii uuden työpaikan, nuo ovat kamalia.

Viimeisen vuoden aikana on ollut 9 eri harjoittelijaa. Yhdeksän.

Jaahas, taas näitä...Miehet ei sitten puhukaan toisistaan pahaa selän takana, jne ja he ovat muutenkin reilumpia. : D Vai miksi miesvaltainen ala piti mainita?

Vierailija
24/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikä oli?

Vierailija
25/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää näpäyttää? Olet siellä töissä, et taistelemassa.

Koska saatana, minulla on vielä jonkinlainen empaattisuus jäljellä noita kiusattuja kohtaan. Ei tuollaista kotkien hirmuvaltaa halua vierestä seurata. En myöskään jatka tuolla kesäkuun jälkeen, kun uusi työ alkaa.

Jostain olet siis keksinyt, että työilmapiiri paranee, kun sinä näpäyttelet?

Entä jos toimisit kuten aikuiset eli yhteys työterveyteen ja aluehallintovirastoon. Sieltä löytyvät ammattilaiset tilannetta setvimään.

Vierailija
26/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on oikein, että haluat yrittää jotenkin puuttua tuohon kiusaamiseen ja huonoihin työpaikkaoloihin. Siis kaikkiko täällä on sitä mieltä, että itse jatkaisivat välinpitämättöminä töitä, kuin jotain uutta työntekijää kiusataan niin että hän juoksee itkien vessaan? Voi hyvää päivää ja onnea ja menestystä vaan teille.

Kuulutko mihinkään liittoon? Niihin voisi olla yhteydessä työpaikkakiusaamisesta, vaikka olisikin ns. "isot kihot" vastassa.

Ymmärrän kyllä asian haastavuuden, kun pelkää myös oman työpaikkansa puolesta, jos käy kiusaajia vastaan. Mutta ihailen sinua, jo ihan pelkästään sen puolesta, että yrität löytää tähän jotain muuta ratkaisua kuin hiljaa hyväksymistä.

Pystyisitkö juttelemaan sen uuden työntekijän kanssa tästä, kertoa hänelle, että hän ei ole yksin siellä? Voisi auttaa toisen oloon.

Tsemppiä!

Kiitos sanoistasi, oma työpaikka ei pelota koska uusi soppari on taskussa - tälläkertaa miesvaltaiselle alalle. Ollaan harjoittelijan kanssa käyty muutaman kerran oluella, ja olen hänelle sanonut että etsii uuden työpaikan, nuo ovat kamalia.

Harjoittelijoita pitääkin olla monta, ei se harjoilleujakso ole kuukautta paria pitempi. Mistä keksit, että yksi harjoittelija tulisi koko vuodeksi? Oppilaitokset määrittää harjoittelujakson pituuden.

Vierailija
27/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Milloin aikuisen sitten tulisi oppia puolustamaan itseään? Toki ohjaisin ja opastaisin miten tuollaisessa tilanteessa kannattaa tomia ja olisin tukena,  mutta en mitään näpäytyksiä alkaisi miettiä. Työterveys on yksi osoite, sekä yhden yli esimiehen periaate, jne.

Itse ainakin harjoitteluissa olen kokenut, että minun sana ei ole yhtä painava kuin toisen työntekjän sana. Olen myös kokenut työpaikkakiusaamista kahdessa harjoittelupaikassa, molemmilla kerroilla olen ollut niin säikähtänyt ja ahdistunut, että en ole osannut sanoa mitään. Tottakai on hyvä, että on rohkeita ja sanavalmiita ihmisiä, mutta on myös ihmisiä, jotka vaan jähmettyvät kuin jänöt ajovaloissa. Työpaikkakiusaaminen aiheuttaa oikeasti traumoja, kuin myös koulukiusaaminen. Minusta se on aika kylmästi ajateltu (vaikkakin siinäkin on pointtinsa), että kaikkien pitäisi hoitaa omat asiansa.

Jos näkisit, kun joku iso mies repisi vaikka naista hiuksista ja huutaisi tälle, menisitkö auttamaan vai ajattelisitko, että kyllä ihmisen pitää oppia pitämään puolensa? Henkinen hätä ei näy niin paljoa päällepäin, mutta yhtä vakavaa sekin on.

Vierailija
28/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Ei mitään näpäytyksiä vaan otat asian suoraan ja avoimesti puheeksi. Kerrot, että käyttäytyminen on työpaikkakiusaamista ja lain kieltämää epäasiallista käyttäytymistä. Yleensä prosessit vaativat, että kiusaajalle itselleen huomautetaan. Sen jälkeen asia otetaan esille esimiehelle ja luottamusmiehelle sekä työturvallisuusvastaavalle. Jos he eivät ota asiaa tosissaan, sitten viet sen yhtä porrasta ylemmäksi. Voit kertoa esimiehelle ja luottamusmiehelle, että työnantaja rikkoo työturvallisuuslakia jos ei aktiivisesti puutu työpaikkakiusaamiseen. Tämä vaarantaa työnantajan niin, että se voidaan haastaa oikeuteen. Näistähän on ollut jo useampia esimerkkejä. että kovia tuomioita on myös tullut, kuten esimerkiksi Hilkka Ahteen kohdalla. Eli asia otetaan kyllä vakavasti tuomioistuimissa. Parasta on, jos tapahtumat on dokumentoitu tyyliin, että päivämäärä sekä mitä on tapahtunut on laitettu muistiin, jolloin tämä käy todistusaineistosta. Voit myös kertoa työnantajallesi, että ilmoitat tapahtumista AVI:in jos työnantaja ei puutu asiaan lain vaatimalla tavalla. Yleensä ainakin isommat työnantajat ottavat nämä asiat vakavasti juuri oikeusjuttujen pelosta, ainakin kun asiat saattaa oikeiden tahojen tietoon. Hyviä tällaisia tahoja ovat myös henkilöstöosasto, työterveys ja tosiaan tarpeeksi isoille pomoille ilmoittaminen.

Jos seuraat oikeita prosesseja, saat eniten aikaan sekä turvaat oman selkämyksesi. Sinänsähän se on jo turvattu, koska olet lähdössä uuteen työpaikkaan, mutta hoitamalla asiat asianmukaisesti ainakaan sinua ei voi syyttää epäasiallisesta käytöksestä. Vinkkejä prosessiin voi googlata vaikkapa AVI:n sivuilta sanoilla "epäasiallinen käytös" ja "työpaikkakiusaaminen". Voit saada heiltä myös puhelimitse neuvoja.

Vierailija
29/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näistäkin tilanteista selviäminen kuulu siihen työssä oppimiseen? Milloin voidaa olettaa, että näistä asioista voisi oppia selviämiämään itsenäisesti? Koska olet nyt päättänyt sen työpaikan äidin roolin ottaa niin kuuluuko kasvattajan rooliin opettaa miten näpäytetään vai antaa ne oikeat eväät selvitä näistä tilanteista?

Vierailija
30/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitään sissisotaa siellä ei kannata ruveta käymään.

Oma työpaikka: mulla meni kuppi nurin kun työkaveri marisee yhteisestä esimiehestämme. Tai "marisee" on lievä ilmaus. Siinä vaiheessa kun hän alkoi esittää jotain keskisormiviittomia pomomme selän takana, odotin kahvitaukoon (pomo oli lähtenyt toimistosta) ja kysyin ihan suoraan, että nyt meni pikkuisen ohi mitä yritit pantomiimillasi esittää.

Kuuntelin sitä änkytystä ja totesin, että en ole samaa mieltä asioista. Minun esimieheni ei ole mulkku. Minä en sellaisen alaisuudessa kauaa työskentelisi (kokemusta on!) joten en ymmärrä miksi hänen esimiehensä olisi jotenkin huonompi kuin minun.

Toistaiseksi on ollut aika hiljaista :) pitäköön mykkäkoulunsa, ei haittaa minua.

Vierailija
31/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän näistäkin tilanteista selviäminen kuulu siihen työssä oppimiseen? Milloin voidaa olettaa, että näistä asioista voisi oppia selviämiämään itsenäisesti? Koska olet nyt päättänyt sen työpaikan äidin roolin ottaa niin kuuluuko kasvattajan rooliin opettaa miten näpäytetään vai antaa ne oikeat eväät selvitä näistä tilanteista?

Kyllä sitä voi esimerkin tarjota. Muuten voipi jäädä kuva, että työpaikoilla on ihan OK ja normaalia veetuilla kollegoille ja keskittyä työnteon sijaan kaikkeen epäolennaiseen.

Vierailija
32/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan asiakkaalle kantavalla äänellä, että anteeksi, täytyy muistuttaa työtovereita käyttäytymään kuten töissä käyttäydytään, on taas näköjään unohtunut. Jos se harjoittelija lähtee siitä asiakkaan nenän edestä itkemään.

Asiakkaalle kannattaakin aina alkaa avautumaan tälläisistä asioista.

Vierailija
33/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Jaahas, taas näitä...Miehet ei sitten puhukaan toisistaan pahaa selän takana, jne ja he ovat muutenkin reilumpia. : D Vai miksi miesvaltainen ala piti mainita?

En ole tuo, jolta kysyt. Mutta oma kokemus on, että miesten kanssa on paljon helpompi tehdä töitä. Miehet vaan on reilumpia ja helpommin luettavissa, en voi sietää naisten selän takan käärmeilyä.

Vierailija
34/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

En ole tuo, jolta kysyt. Mutta oma kokemus on, että miesten kanssa on paljon helpompi tehdä töitä. Miehet vaan on reilumpia ja helpommin luettavissa, en voi sietää naisten selän takan käärmeilyä.

25 vuotta miesvaltaisella alalla töissä ja oma kokemus on se, että ihan samalla tavalla puhutaan selän takana, ilkeillään jne., mutta naiset miesten alalla ei halua nähdä sitä. He vetoavat siihen, että naisten aloilla on vielä hankalampaa. Muka.

Vierailija
35/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä voi esimerkin tarjota. Muuten voipi jäädä kuva, että työpaikoilla on ihan OK ja normaalia veetuilla kollegoille ja keskittyä työnteon sijaan kaikkeen epäolennaiseen.

Työpaikka ei ainakaan mikään kaverikerho ole ja se oleennaisin on se työnteko. Ja tälläiseen käytökseen kannatta ottaa etäisyyttä ja ottaa riittävän kattavasti selvää mitkä on kyseisen työpaikan toiminta mallit näissä asiossa, esim.työsuojeluvaltuutetulta tai työterveyshuollosta.

Vierailija
36/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sanomassa sille harjoittelijalla kahden kesken mitä mieltä olet asioista. Sano sille, että yrittää jaksaa ja että "kaikki eivät kasva aikuisiksi".

Yleensä kiusaajat ovat luonnevikaisia tai vähäjärkistä porukkaa, joten he eivät vain ymmärrä mitään.

Kannattaa katsoa uusi työpaikka sieltä missä on myös miehiä töissä. Kummasti rauhoittaa rääväsuisia akkoja...

Tsemppaa sitä harjoittelijaa ja sano, että yrittää jaksaa. Ja lähtee hittoon sieltä kun harjoittelu loppuu tai hankkii uuden harjoittelupaikan!

Vierailija
37/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Jos on aina ollut nainen, ei ole kokemuksellista vertailukohtaa.

Vierailija
38/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat jokaiselle paketin kortsuja tulleisiin posteihin saatesanoin "käytä näitä, etteivät sinunlaisesi kusipäät lisäänny tässä maailmassa".

Vierailija
39/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata näpäyttää. Jospa muistuttaistit, että jokaisella on joskus menneisyydessään ollut joku ensimmäinen työpaikka ja muistelisitte yhdessä millaisia ensimmäiset päivät ja viikot olivat. Pelkäävät ehkä työpaikkojensa puolesta ja yrittävät siksi ottaa "luulot pois" tulokkailta.

Vierailija
40/51 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Mun mielestä riippuu todella paljon esim. koulutustasosta ja työmoraalista. Lähihoitajat ja varastomiehet on samanlaisia työpaikkakiusaajia. Myös esim. ravintoloissa voi olla töissä tosi veemäistä porukkaa. Joillakin aloilla on yleisesti huono työilmapiiri ja ne ovat yleensä myös huonopalkkaisia, jossa sopimuksia ei noudateta ja stressi on kova. Leppoisammassa työtahdissa on myös helpompi noudattaa pelisääntöjä ja ilmapiiri ei kiristy. Tutkimusten mukaan miehet ja naiset juoruilevat yhtä paljon, mutta vain naisten toimintaa pidetään juoruiluna. Sehän tarkoittaa yleensä sitä, että puhutaan kolmannesta osapuolesta tämän olematta keskusteluun osallisena. Sitä on sekä positiivista että negatiivista.

Tässä yksi artikkeli aiheesta: http://www.hs.fi/tiede/a1442567222383

Tässä myös ideoita työilmapiirin kehittämiseen ja näkökulmaa siihen, mikä takkuaa: http://www.tyoturva.fi/index.phtml?s=133