Opiskelu on rikkaiden oikeus.
Tyttäreni haki yhteishaussa liiketalouden alalle. Tuossa eilen katselin kyseisen koulun sivuilta mitä kirjoja pitää olla ja mitä sellaiset maksaa. Noh ei kirjoja vaadittu mutta toimiva tietokone jossa pitää olla photoshop ja officepaketti.
Saisiko tytär jostain jotain avustusta esim. kunnalta? Koska meillä eletään nyttenkin kädestä suuhun eli ei varaa uuteen tietokoneeseen. Yhteinen kone meillä kotona on ja ihan perushyväkin mutta valitettavasti pöytäkonemallia niin ei oikeen kouluun voi viedä.
Uusi perushyvä tietokone maksaa sen 300-500€ sekä photoshoppi 89€ ja vielä se officepakettikin.
Opintotukeakaan likka ei vähään aikaan saa kun täyttää vasta 17vuotta vuoden lopussa.
Mites muilla onko mitään samantapaista ongelmaa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Löysinkin sen linkin, mutta koska en itse ole käyttänyt Photoshopia, en tiedä, mikä tämä ladattava versio oikeastaan on. Siinä lukee 'Help pacakge', joten ehkä kyseessä on joku todella riisuttu versio:
https://www.adobe.com/support/downloads/thankyou.jsp?ftpID=3088&fileID=…
Tuo nyt ei ole Photoshop alunperinkään, joku tukihässäkkä olemassaolevaan Photoshoppiin, jolla ei kyllä tee kukaan mitään.
Eipä meillä ainakaa vanhemmat mitää ostanut, itse jouduin ostaan kirjat joira en hakenut kirjastosta. Tietokoneen ostin ja koulu tarjosi viimeisellä vuodella ilmasen Officen.
Okei! No voisin olla kouluun yhteydessä kesänaikana kunhan tulee varmistus että likka pääsee alalle mihin haluaa. En ymmärrä yhtään noita koulun sivuja niin olen sitten kyseisen alan vastaavaan yhteydessä.
Kyllä tyttö kesällä töissä käy mutta haluisin äitinä koittaa kustantaa suurimman osan, että käteenkin jäisi jotain :) toivottavasti se olisi sitten sen yhden kuukauden kurssi.
Muutenkin ihme systeemit. 4 jaksoa vuodessa nykyään
Ennen se oli kai viisi jos oikein muistan.
Ja voisin toki kysellä niitä tietokoneita sellaisista firmoista jos vaikka vähän halvemmalla mentäis.
Eikö ton ikänen käy jo töissä? Mä kävin koko lukion ja yo pohjasen amiksen ajan töissä. Kustansin itse ne kalleimmat jutut mitä tarvis/halus.
Mä ymmärrään, että joillekin uuden läppärin ostaminen voi olla taloudellisesti todella vaikeaa, mutta ei se vielä tee opiskeluista rikkaiden etuoikeutta. Kyllä ainakin 80% suomalaisista perheistä pystyyy ostamaan opiskelijalle halvan läppärin ja tarvittavat ohjelmat.
Vierailija kirjoitti:
Ei nähtävästi pysty linkata kyseisiä sivuja koska joudun ensin kirjautumaan sisään eli ovat kirjautumisen takana. Mutta näköjään vielä viimevuonna opiskelijat menivät ihan kirjoilla
https://www.kktavastia.fi/opiskelijalle/opiskelu/oppikirjat-2015-2016/Julkisille sivuille ei siis ole päivitetty 2016-2017 tarvittavia oppivälineitä.
AP
No ota kuva siitä sivusta ja väitetystä pakkohankitakäskystä, ja laita se jonnekin kuvapalveluun + linkki tänne.
Ihan varmasti kyse nimittäin on väärinkäsityksestä, ja sun mutusta / luetun ymmärtämisen vaikeudesta.
Ei missään tapauksessa käytettyä tietokonetta! On usein takuuajat jo mennyt yms. Mieluummin uusi tietokone vaikka osamaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ton ikänen käy jo töissä? Mä kävin koko lukion ja yo pohjasen amiksen ajan töissä. Kustansin itse ne kalleimmat jutut mitä tarvis/halus.
Nykyään niitä työpaikkoja ei riitä kaikille. Ja vielä harvempi palkkaa alaikäisen kun täysi-ikäisiäkin on tarjolla.
26
Kyllähän se vaikeaa on. Ja varsinkin kun elätettäviä on enemmäin kuin yksi mutta siitä en valita. Halpaa ja hyvää läppäriä etsinkin.
Talousasioista en hirvesti haluisi avautua mutta kyllä kieltämättä osarilla joutuisi ostamaan jos hirveän kalliiksi menisi ja mielelläni en mitään osta osarilla.
Kuulumme varmaan sitten tähän 20% jotka ei pysty kustantamaan tätä kaikkea. Mut toivon että sieltä koulusta se ohjelmat sitten saataisiin.
Ap
27!
Tiestitkös, että kuvankaappaukset lukittuiden sivujen takaa on tekijänoikeus rikos.
Yleensä näillä sivuilla on vielä erikseen alakulmassa erikseen "©kopiointi kielletty"
Varsinkin jos tunnukset on annettu niin sopimusehdoissa lukee, että sivujen kopiointi ja jakaminen on ehdottomasti kielletty "jonkun momentin" ehdoilla.
Yleensa oppilaitoksissa on tietokoneluokat kaikkien käyttöön hyvillä koneilla ja ohjelmilla. Periaatteessa opiskelut pystyy viemään läpi ilman omaa konetta jos vaan jaksaa istua koulun tietokoneluokassa. Ja tilaa nykyään löytyyy kun kaikilla omat läppärit. Odota nyt että koulu alkaa ennekuin hankit mitään. Usein koulun kautta saa kaikennäkösiä alennuksia.
* package :)
Nr. 15+19