Tajjsin juuri olevani vanha - kaunokirjoituksen vuoksi
Kirjoitan nimittäin aina kaunolla, en tosin ihan sellaisella koukerolla, kun koulussa 80-luvulla opetettiin. Mutta sidon kirjaimet kuitenkin yhten enkä tekstaa. Onko muita fossiileja paikalla?
Kommentit (20)
Minäkin kirjoitan kaunolla oikeastaan aina ja olen 18-v. Olenko siis nykyfossiili?
Mä oon syntynyt -90 ja kirjoitan kaunolla! :D Helpompaa kun ei tartte nostaa kynää niin usein paperista ;)
Jo vain. Oma käsiala vähän oikoo silmukoista, mutta on yhtäkaikki kaunoa. Koulutielle astuin -86. Vanhanen kyllä suostu olemaan, vasta keski-iässä:)
Hep! Eräällä ammattikurssilla vetäjä moitti kurssilaisten käsialaa, jolloin vastasin seuraavaan kokeeseen tarkoituksella vanhanajan kaunokirjoituksella. (Piristi kuulemma päivän.) Sen jälkeen olenkin käyttänyt pelkästään kaunoa, ettei pääsisi tyystin unohtumaan.
Mäkin kirjoitan pääasiassa kaunolla. Joskus tekstaan mutta kauno tulee AINA KUIN LUONNOSTAAN.
Minusta on tyhmää, että lopettivat kaunon opetuksen. Sen taitaminen kuuluu minusta sivistykseen.
Kirjoitan aina ja joka päivä kaunolla,tekstaaminen ei voi olla nopeampaa ja ajatusten ja asioiden tikkukirjaimilla tökkiminen tuntuisi minusta aivan säälittävältä. Aion olla vaikka Suomen kaunokirjoituksen 'viimeinen mohikaani' enkä aio luopua siitä koskaan.Ostin divarista 6 kpl vanhoja hienoja pumpulla varustettuja täytettäviä täytekyniä. Niillä osaava saa laadukasta jälkeä aikaan.
Japanilaiset ja kiinalaiset eivät muuten aio seurata Euroopan ja Yhdysvaltain viisaiden koulupäättäjien esimerkkiä ja luopua oman kirjoituksensa opettamisesta koululaisille edelleen, ihan perinteiseen tapaan kynällä paperille kouluissaan.
Jos länsimaat sensijaan vapaaehtoisesti alkaa luopua sivistyksestään ja pitää sitä vieläpä edistyksenä, niin se on vain meidän omaa hölmöyttämme.
Olemme jo menossa siihen suuntaan,että äly kulkee kohta mukana vain taskussa,eikä enää päässä.
Älykännykkä on tulevan älyn henkinen rollaattori ja harjoittelu siihen ajatukseen sopeutumiseen aloitetaan jo varhain. Minä jatkan mielummin täytekynälle ja tarkastan pyörällä ajaessani ajan mielummin rannekellosta ,kuin kaivan taskuistani kännykkää.
Joskus vanha koettu konsti voi näet olla parempi ja jopa paljonkin kätevämpi kuin älykännykällinen uusia.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, ettei käsialasi ole kehittynyt persoonalliseen suuntaan!
no onhan se toki kehittynyt hyvinkin paljon mutta tekstausta se ei kuitenkaan ole vaan sidon tekstin yhteen. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no onhan se toki kehittynyt hyvinkin paljon mutta tekstausta se ei kuitenkaan ole vaan sidon tekstin yhteen. ap
esim. Isot alkukirjaimet teen kuin suuret tikkukirjaimet (en suinkaan sellaisilla koukeroilla kuin koulussa v. 1980 opetettiin :). ap
Sama täällä. Tekstauksesta en tykkää yhtään, koska se on hidas tapa kirjoittaa, kun kaikki kirjaimet täytyy tehdä erillisinä eikä saa yhdellä viivalla paljon. jos teen nopeasti muistiinpanoja, kaunokirjoitan, jos taas täytyy jotain saada erityisen selkeästi, teen tikkukirjaimilla.
Minäkin, 27-vuotias nainen, kirjoitan aina kaunoa, itse asiassa jopa vanhempaa mallia kuin se, mitä meille koulussa opetettiin (sidon siis kirjaimia enemmän kuin 90-luvun tyyppikirjoituksessa). Tekstausta kirjoitin ehkä vuoden tai pari ala-asteen lopussa. Seiskaluokan ensimmäisessä historiankokeessa minulta meinasi loppua aika kesken esseevastausta kirjoittaessa. Vahingosta viisastuneena vaihdoin takaisin kaunokirjoitukseen, joka on ehdottomasti nopein tapa kirjoittaa käsin. Mielestäni on ihan älytöntä, ettei kaunoa enää opeteta koulussa.
Kirjotan kaunon ja tekstauksen yhdistelmällä :D esim. j ja g saa aina koukeron alleen...
Vierailija kirjoitti:
Kirjotan kaunon ja tekstauksen yhdistelmällä :D esim. j ja g saa aina koukeron alleen...
Sitä sanotaan muuten yksinkertaisesti vain lenkiksi tai silmukaksi .
On muuten totta, että kaunolla selviää nopeammin kuin tekstaten. Vielä 10v sitten oli yliopistolla tenttejä joissa piti vastata käsin kirjoittamalla (kai niitä vieläkin on?), ja olisi siinä aikaa tekstaten mennyt. Eri asia toki kuinka helppoa open oli lukea kaunoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lyhyempi sana koukero on kuin silmukka :)
Eikö koulussa oikeasti opeteta enää kaunokirjoitusta? Pitää kai opettaa omalle lapselle se itse. Kyllähän kirjoittaa pitää osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kirjaimella hyvä on,voitit yhdellä kirjaimella 'silmukan' ,mutta hävisit yhdellä kirjaimella 'lenkille'. 'Koukeroista' vain tulevat helposti mieleen ne kaikki kalligrafian 'turhat koukerot' ja kaunokirjoituksen silmukka tosiaan ei sellainen ole vaan selkeästi funktionaalinen osa itse kirjainta ja tarkoitettu nimenomaan helpottamaan kirjoituksen sujuvuutta,joten se ei ollenkaan ole mikään ylimääräinen,turha 'koristekoukero'
En tunne itseäni vanhaksi millään mittapuulla. Kirjoitukseni vuoksi tunnen itseni lähinnä onnekkaaksi. Tykkään kirjoittaa kaunista ja soljuvaa tekstiä sillä tilaa ja vauhtia tarjoavalla tyylillä, jonka opin kotona ja koulussa 1970-luvun alussa ja jota olen muokannut omaan suuntaani kaikki nämä vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kirjaimella hyvä on,voitit yhdellä kirjaimella 'silmukan' ,mutta hävisit yhdellä kirjaimella 'lenkille'. 'Koukeroista' vain tulevat helposti mieleen ne kaikki kalligrafian 'turhat koukerot' ja kaunokirjoituksen silmukka tosiaan ei sellainen ole vaan selkeästi funktionaalinen osa itse kirjainta ja tarkoitettu nimenomaan helpottamaan kirjoituksen sujuvuutta,joten se ei ollenkaan ole mikään ylimääräinen,turha 'koristekoukero'
no mun j-kirjain saa kyllä koukeron peräänsä, eikä lenkkiä tai silmukkaa koska jää vajaaksi niistä.