Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tottuisi aamulenkkeilyyn ikinä, jos ei ole aamuvirkku tyyppi?

Vierailija
16.05.2016 |

Kunnon kohottaminen menossa, kun on upeat säät. Talvilenkkeilystä en pidä, liian kylmää ja liian pimeää. Juoksen ja pyöräilen maaliskuun lopusta lokakuulle. Meillä on kolme lasta, joten töiden jälkeen illat on kiireisiä. On ruuanlaittoa, pyykkiä, läksyissä auttamista, harrastuksiin vientiä jne. Juoksin viime kesänä iltaisin klo 21-22, mutta en saa unta juoksun jälkeen pariin tuntiin, joten olin aina aamulla väsynyt. Julkisuudessa tosi monet kehuu juoksevansa aamulenkkiä. Onko se vain kehuskelua? Itse olen herännyt tuntia aiemmin kuin normaalisti 7 aamuna 3 viikon sisällä ja yrittänyt juosta 45 min. On muuten takkuista! Tulee ihan oksettava olo. Puoliunessa juokseminen ärsyttää. Tänäkin aamuna heräsin klo 5.30 ja yritin juosta 45 min., yökin loppumatkalla ja suihkussa tuntui olo kamalalta. Nyt helpottaa vähän, olen töihin lähdössä. Tottuuko aamulenkkeilyyn vai olenko ominaisuuksiltani sopimaton lenkkeilemään aamuisin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon piti olla Tottuuko... Ärsyttää puhelimen korjaavat ominaisuudet.

Vierailija
2/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei totu. Mikset hankkisi harrastusta, josta oikeasti pidät ja jota voit tehdä ympäri vuoden. Tai mikset pesisi pyykkiä aamulla? Tai herää samaan aikaan, kun heräisit lenkille lähtiessä, mutta teet vaikka päivällisen mikrotettavaksi myöhemmin. Ja siitä säästyneellä ajalla käyt lenkil päivällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei totu.

Vierailija
4/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei totu.

Vierailija
5/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamuvirkku enkä silti ole ikinä tottunut lenkkeilyyn aamuisin. Enkä mihinkään muuhunkaan liikuntaan.

Vierailija
6/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei totu. Mikset hankkisi harrastusta, josta oikeasti pidät ja jota voit tehdä ympäri vuoden. Tai mikset pesisi pyykkiä aamulla? Tai herää samaan aikaan, kun heräisit lenkille lähtiessä, mutta teet vaikka päivällisen mikrotettavaksi myöhemmin. Ja siitä säästyneellä ajalla käyt lenkil päivällä?

Ajan puute lienee syynä monille. Työ ja perhe on huono yhdistelmä oikeasti hyvään kuntoon haluavalle. Karaten katan paloissa harjoittelu voisi toimia. Niitä voi tehdä vaikka odottelee ruokaa mikrosta. Periaatteessa missä vain jossa mahruu seisoon.

Vierailija
7/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas sanoisin, että tottuu. Ennen en voinut kuvitellakaan treenaavani aamuisin, se vaan tuntui niin vastenmieliseltä. Kun kuitenkin siihen ryhdyin niin nykyään urheilen mieluiten juuri aamulla :D Mitä aikaisemmin sitä parempi, "work out before your brain figures out what you're doing" Kun menee lenkille aikaisin sitä on vielä niin "unessa" että tajuaa käyneensä lenkillä vasta kun se on jo ohi.

Vierailija
8/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unien vähentäminen juoksun takia on huono juttu.

Vierailija
9/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas sanoisin, että tottuu. Ennen en voinut kuvitellakaan treenaavani aamuisin, se vaan tuntui niin vastenmieliseltä. Kun kuitenkin siihen ryhdyin niin nykyään urheilen mieluiten juuri aamulla :D Mitä aikaisemmin sitä parempi, "work out before your brain figures out what you're doing" Kun menee lenkille aikaisin sitä on vielä niin "unessa" että tajuaa käyneensä lenkillä vasta kun se on jo ohi.

Minulla on sama. Ennen luulin , että olen illan virkku ja aamun torkku, mutta pakotin itseni juoksemaan aamusti ja muutaman viikon jälkeen sujuu ihan yhtä hyvin kuin iltaisin

Vierailija
10/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä, että talvella liikun paljon vähemmän: käyn kerran viikossa tanssissa ja kerran viikossa kuntosalilla viikonloppuna. Lisäksi poljen nurkassa jököttävää kuntopyörää vaihtelevasti pari krt. viikossa. Kesällä on ihanaa päästä ulos pyöräilemään. Eilen vetäisin kaikessa rauhassa melkein tunnin pyöräretken vanhimman lapseni kanssa. Ei ehkä keholle tehokkain liikunta, mutta mielelle kyllä.

-ap

Vierailija
11/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama. Ennen luulin , että olen illan virkku ja aamun torkku, mutta pakotin itseni juoksemaan aamusti ja muutaman viikon jälkeen sujuu ihan yhtä hyvin kuin iltaisin

Alkoiko se myös tuntumaan hyvältä vai säilyikö hommassa pakkopullan maku?

Vierailija
12/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo oli hyvä idea, mitä joku jo ehdotti: heräät samaan aikaan kuin mitä nyt aamulenkin vuoksi, mutta teet kotitöitä ja käyt päivällä sitten lenkillä. Päivällä on kelitkin kivemmat. Aamulla herää ja virkoaa mukavasti ennen töihin lähtöä, kun puuhastelee kotijuttuja sopivalla tempolla (mutta ei kuitenkaan tule niin oksettava olo kuin liikunnasta).

Vierailija
13/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rotu vaikka aamivirkku olenkin, ei mua aamulla lenkille saa. Ratkaisun asian niin, että juoksen/kävelen puolet työmatkasta.

Vierailija
14/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs syömiset? Voi olla että aamulla ei ole oikein energiaa juoksuun jos syö iltaisin kevyesti. Jos meinaa aamulla juosta, niin pitäisi varmaan syödä aika tukeva hiilaripitoinen iltapala.

Vierailija
15/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamuvirkkua ja silloin kun juoksin enemmän, niin kävin aika usein aamuisin lenkillä. Työkaverit pitivät ihan kahjona kun kuulivat että kävin työmatkallakin juoksemassa 12km ennen hotellin aamupalaa joka alkoi 6:30. Viideltä ylös ja lenkille, suihkun kautta aamupalalle.

Vierailija
16/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tottua tai olla tottumatta. Varmaan aika yksilöllistä.  Auttaisiko, jos kävisit pari kertaa hieman kevyemmällä lenkillä esim. reippaalla kävelyllä aamuisin?  Mietin, että jos se auttaisi kehoa tottumaan uuteen rasitukseen.  Toinen, mitä voisit kokeilla on jokin pieni syötävä ennen lenkkiä. Ei siis varsinaista aamupalaa, se vasta lenkin jälkeen, mutta jotain mistä saa energiaa.  Tää pieni ruoka auttoi itselläni pahaan oloon lenkin aikana ja nyt syön ennen aamutreeniä yleesä jugurtin tai hedelmän.

Vierailija
17/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumiseen kannattaa suhtautua maltilla, voi kestää vuosia ennen kuin aamuliikunnasta oppii kunnolla nauttimaan ja sitten välilä tulee aina kausia kun ei maistu, ei sitten millään.

Ei kannata hätäillä ja hermostua ettei itsestä ole siihen, toiseksi ei kannata aloittaa liian kovasti. Kannattaa tehdä suunnitelma, ohjelma jonka mukaan käy. Minä päivinä käy, montako kertaa viikossa, käykö vain viikolla vai myös viikonloppuisin, mitkä ovat lepopäiviä ja miten sitten lomilla jos arkena käy.

Minulle sopii arkena kolme kertaa viikossa aamulla liikunta maanantai, keskiviikko, perjantai, tiistai ja torstai ovat lepopäiviä. Viikonloppuna liikun kevyesti tilaisuuden tullen, samoin lomilla. Näiden lisäks harrastan yhtä laijia ja siitä tulee vähintään yksi joskus myös toinen tunnin vuoro iltaliikuntaa. Aamuliikunnan tarkoitus on peruskunnon ylläpito. Liikun siis arkena 4-5 kertaa 1h per viikko, lomilla pari kolme kertaa viikossa kevyttä liikuntaa noin tunnin kerrallaan. Viikonloppuisin 0-2 kertaa 1h kevyttä liikuntaa. Aamuliikunnan aloitan heräämällä hieman viiden, tekemällä aamutoimet ja keittämällä puuron ja jättämällä sen hautuumaan, voimistelemalla ja kevyellä salitreenillä (laitteet kotona), sitten lähden liikkumaan ja palaan tunnin päästä syömään aamiaista, lukaisen sähköpostit ja katson päivän ohjelman tarkemmin, jälkeen lähden työpaikalle.

Tuolla ohjelmalla olen mennyt nyt yhdeksän vuotta, se sopii minulla ja hyvältä tuntuu edelleen. Sen mitä muistan aloittamisesta, että alussa meni puoli vuotta tai vuosi (en muista tarkkaan), kun aamulla herääminen tuntui vaikealta, sen jälkeen helpotti ja opin rytmiin. Samalla peruskunto oli parantunut varsin hyvin.

Tärkeintä aamuliikunnan kanssa on päättää lähtemisestä viimeistään jo edellisenä iltana eikä jättää päätöstä aamuun kun väsyttää. Kun olet päättänyt illalla lähtemisestä, niin sitten vain suoritat ja teet aamulla, sitä ei enäät arvitse arpoa että lähtiskö vai eikö ... jos asian jättää aamulla päättämiseen, niin lähteminen on epävarmaa ja usein ei tule lähdettyä.

M56

Vierailija
18/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten kanssa heräillä rauhassa ja syödä itsekseen puuroja ja liikuta milloin huvittaa. Lasten kanssa pitää viettää aikaa. Neljän lapsen äitinä voin kertoa, että ainoat järkevät kuntoiluajat on lasten iltapalan jälkeen tai aikaisin aamulla.

Vierailija
19/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aamuvirkku enkä silti ole ikinä tottunut lenkkeilyyn aamuisin. Enkä mihinkään muuhunkaan liikuntaan.

Eikä yhtään huoleta tulevaisuus vai? Meillä on suvussa mm. diabetesta, sydän- ja verisuonitauteja ja muitakin sairauksia, joita voi ehkäistä liikunnalla ja terveellisillä elintavoilla. En uskaltaisi lopettaa liikkumista.

Vierailija
20/22 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö juoksemaan töihin? Itse herään viideltä,syön jotain pientä ja lähden noin 5.50 liikenteeseen,töihin matkaa n.14 km. En tietenkään joka aamu,mutta vaikkapa pari kertaa viikossa. Töissä pitää olla tietty vaatteet ja pyyhkeet ym. Ettei tarvi mitään reppua raahata. Tämä ei luonnollisesti onnistu,jos ei kukaan ole hoitamassa kotona muun perheen aamulähtemisiä.