Bloggaaja antoi opelle lahjaksi kourallisen muroja, mitä mieltä?
https://www.kuitetekee.com/2015/05/18/lahja-idea-opettajille/
Lahjaidea opettajalle: donitsin siemeniä eli kourallinen muroja sellofaanipussissa. Onko hauska idea? Haluaisitko itse opena / tarhan työntekijänä saada?
Kommentit (59)
Luulin itseäni huumorintajuiseksi, mutta en näköjään olekaan. Ymmärrys ei riittänyt tähän. Hikisin käsin pussitettuja muroja, joista ei riitä edes yhdeksi aamupalaksi. Eikö bloggaaja tiedä, että donitsit tehdään vähän kuin munkit. Ei ne kasva siemenistä.
Olen itse tehny tontapasia aprillipäivänä oppilaille näytettäväksi. Lahjana menee vähän ohi... Sääli mikä näperrys ollut, en säilytä tuollaisia, roskiin menee. Mut ehkä tää menee vähän kategoriaan vitsikäs kortti. En pahoita mieltänikään, hymähdän ehkä.
ope
Meillä istutettiin aprillipäivänä donitsin siemenet ja "kasvatettiin" niitä toukokuun loppuun asti. Joka päivä siemen piti kastella. Sitten vikoina päivinä toin oppilaille Arnoldsin donitsit. Usko tekee ihmeitä... :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauniisti paketoitujahan nuo on, mutta jos/kun näkee noin paljon vaivaa pakkauksien eteen, niin hankkisi sisällöksi vaikka karkkia tai ihan oikeita kasvin siemeniä.
En nyt ymmärrä mikä idea näissä on. Kun selvästi kyse ei ole lapsen itse tekemästä askartelusta, niin miksi murot? Jos tää olisi lapsen tekemä paketti, niin sisällä saisi silloin olla vaikka kiviä, koska silloin idea olisi se lapsen oma kädenjälki. Tässä en nyt pointtia tavoita, kun noiden murojen hinnalla olisi pakettiin saanut järkevämpääkin sisältöä.
-lto-
Et näe pointtia? Pointti on huumori! Askartelija oli kirjoittanut tuossa blogissa, että näitä voi antaa vaikka kukkakimpun ohessa opettajalle. Eli saa se opettaja kuitenkin kauniita kukkia. Minusta olisi hauskaa saada donitsin siemeniä pussissa :D
Huumori ei minusta tässä kontekstissa toimi. Jos vitsi on esim. lapsen keksimä ja lapsi haluaa antaa tällaisen lahjan, niin sitten sen pakkauksen voisi lapsi myös itse askarrella. Silloin vitsi toimisi heti paremmin.
Tai jos lapsi ei halua askarrella, niin sitten voisi nähdä sen sisällönkin eteen vähän enemmän harkintaa, kuin ne murot sieltä kaapin pohjalta. Pakkauksen eteen on kuitenkin selvästi nähty vaivaa ja nyt sisältö ei mätsää sen kanssa yhtään. Vastaavaa huumoria, mutta sentään vähän paremmalla sisällöllä, olisi ollut ostaa pussiin sisälle vaikka merkkareita ja kirjoittaa tekstiksi Rahapuun siemeniä. Nyt tämä tuntuu lähinnä siltä, ettei bloggaaja ole viitsinyt käydä ostamassa mitään ja on sitten paremman puutteessa kaivanut vaan murot kaapista ja pussittanut. Enkä nyt tarkoita sitä, että mitään pitäisi ostaakaan, mutta ilmaiseksikin saisi vaikka sen lapsen askarteleman paketin/kortin.
-lto-
Huvitti bloggaajan vetoaminen siihen, että lahjan saajat ilahtuivat muropusseista. Olen alakoulun luokanope ja minulla on keliakia, pähkinäallergia ja kissoja. Se tekee useimmat joulu- ja kevätlahjat turhiksi tai jopa vaarallisiksi. Yleensä saan röykkiöittäin juuri sellaisia lahjoja (leivonnaisia, suklaarasioita, myrkyllisiä kukkia), joita en viitsisi edes kotiin viedä. Siitä huolimatta näyttelen ilahtunutta jokaiselle lapselle ja vanhemmalle, joka haluaa minua lahjoa, vaikka en lahjoja odotakaan. Kuinkahan aitoa on ollut bloggaajan lasten opettajien ilahtuminen vieraan ihmisen parkkipaikalla pussittamista murokourallisista ja näinköhän he nauttivat ne jugurtin kanssa?
Eih.. Tää donitsin siemenet -juttuhan on ikivanha pila jolla narrataan lapsia. Miten joku aikuinen tekee siitä lahjan toiselle aikuiselle? Vittuilun vuoksi?
Tämä on kyllä typerin kuulemani lahjaidea vähään aikaan. Kai tällaisen antaja kuvittelee olevansa jotenkin hassu, sympaattinen ja hellyyttävä.
Nyt on vaikea päättää, kumpi on surkeampi lahja, tuo hah-hah-hah-hulvaton donitsinsiemenpussi vai vessapaperirullan hylsystä askarreltu joulukoriste. Nyt oikeasti, joko lahjotaan kunnolla (=joku harkittu ja käyttöön tuleva lahja tai vaikkapa kukkia tai pelkkä kortti) tai sitten ei lahjota ollenkaan. Tuollaiset turhat muropussit ja kaikki helvetin lumiukkosopat joutavat roskiin!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vaikea päättää, kumpi on surkeampi lahja, tuo hah-hah-hah-hulvaton donitsinsiemenpussi vai vessapaperirullan hylsystä askarreltu joulukoriste. Nyt oikeasti, joko lahjotaan kunnolla (=joku harkittu ja käyttöön tuleva lahja tai vaikkapa kukkia tai pelkkä kortti) tai sitten ei lahjota ollenkaan. Tuollaiset turhat muropussit ja kaikki helvetin lumiukkosopat joutavat roskiin!
Yleensä kai lapset askartelevat wc-paperihylsyistä ja tavallisesti opet / hoitajat / ltot arvostavat lapsen itse tekemää. Nämä muropussit taas on äiti omin pikku kätösin väsännyt ja pussittanut... Tässä on se ero. Vai askartelevatko aikuisetkin nykyään vessapaperirullan hylsyistä??
Kyllä täällä on huumorintajutonta ja takakireää porukkaa. Tuohan on aivan ihana lahja: hauska ja kaunis. Eikä liian kallis, opettajat häkeltyvät liian kalliista lahjoista ja varmaankin arvostavat itse tehtyä kivaa yllätystä. Miksi muiden pitää olla niin negatiivisia, onko kyseessä kateus kun ei itse saa ideoitua jotain yhtä veikeää?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on huumorintajutonta ja takakireää porukkaa. Tuohan on aivan ihana lahja: hauska ja kaunis. Eikä liian kallis, opettajat häkeltyvät liian kalliista lahjoista ja varmaankin arvostavat itse tehtyä kivaa yllätystä. Miksi muiden pitää olla niin negatiivisia, onko kyseessä kateus kun ei itse saa ideoitua jotain yhtä veikeää?
Ei toi ollut veikeää. Sori nyt vaan, se oli hoopoa. Jos saisin open ominaisuudessa tuollaisen lahjan niin mä kyllä pitäisi sitä antajaa hiukan omituisena eikä se ainakaan lisäisi ymmärtämystäni tämän lasta kohtaan. Jos haluaa antaa lahjoja niin antaa sitten jotakin selkeää. Muuten on parempi olla antamatta. Tuossa pahinta on se, että antaja on äiti, lapselta tuon voisi ymmärtää.
En yleensä kommentoi lahja-asioihin, koska kaikki vaivannäkö on mielestäni arvokasta, oli se sitten kiitos ja halaus, itse tehty kortti, kukkakimppu, suklaata tai koriste-esine. Mutta en kyllä ihan tietäisi, miten tämmöiseen lahjaan suhtautuisin. Tekijä on selvästi nähnyt vaivaa mutta donitsin siemenet nyt ovat vain kummallinen lahja-idea. Huumoriksi tämä kai on tarkoitettu mutta huumorilahjat harvoin toimivat. Tätä on vaikea säilyttääkään, koska luulisin murojen hajoavan aika nopeasti. Mutta kuitenkin on kovasti nähty vaivaa, joten miksei vaivannäköä ei olisi kohdistettu vaikka yhteiseen äidin ja lapsen tekemään korttiin? Kortit on mukava ja helppo säästää, itselläni on monta laatikollista ihania kortteja, niitä tulee joskus jopa selailtua ja muisteltua.
T. Luokanope
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä typerin kuulemani lahjaidea vähään aikaan. Kai tällaisen antaja kuvittelee olevansa jotenkin hassu, sympaattinen ja hellyyttävä.
Hyvää siinä on kuitenkin se, että pussi on pieni ja kevyt, joten vie vain vähän tilaa roskiksessa! Ja antajalle tulee taatusti hyvä mieli.
Nyt todella toivon, että mun luokan vanhemmat on niin fiksuja, että eivät tätä "vitsiä" lähde toteuttamaan.
Mieluummin ei mitään!
Itse vien tänä vuonna Hullareilta ostamani huivit molemmille.
T. Luokanopettaja ja äiti
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin open ominaisuudessa tuollaisen lahjan niin mä kyllä pitäisi sitä antajaa hiukan omituisena eikä se ainakaan lisäisi ymmärtämystäni tämän lasta kohtaan.
Toivottavasti sinä tai kukaan muukaan opettaja ei perusta ymmärtämystään lapsiin sen mukaan mitä näiden vanhemmat antavat lahjaksi.
äitix3 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin open ominaisuudessa tuollaisen lahjan niin mä kyllä pitäisi sitä antajaa hiukan omituisena eikä se ainakaan lisäisi ymmärtämystäni tämän lasta kohtaan.
Toivottavasti sinä tai kukaan muukaan opettaja ei perusta ymmärtämystään lapsiin sen mukaan mitä näiden vanhemmat antavat lahjaksi.
Valitettavasti opetkin on ihmisiä ja muokkaavat käsitystä lapsesta myös tämän vanhempien perusteella.
Hauska idea! En vain käsitä miksi niille opettajille tarvitsee mitään lahjoja ostaa!! Palkan saavat työstään, joten kiitos riittää.
Mun lapsuudessa opettajat muisti oppilaita keväällä ja vanhemmat olivat yhteydessä opettajaan vain vanhempainilloissa. En tajua nykyajan vanhempi/opettaja/oppilas/kehityskeskustelukuvioita. jos joskus saan lapsen niin pitää varmaan mennä johonkin käytöskouluun ettei vain loukkaa ketään tai vaikuta muiden silmissä siltä ettei lapsen koulunkäynti kiinnosta lainkaan.
Mitä tolla tosiaan tekee jos ei syö muroja? Laittaa koko paketin roskiin? Tuntuu että ois vaan laitettu ylijääneitä askartelutarvikkeita kasaan että niistä pääsee eroon. Ei hyvä.