Onko muilta pk-työntekijöitä, joilla tällainen pulma?
En kehtaa kirjoittaa tästä omalla nimellä ja kuvalla fb-ryhmiin, vaikka siellä viriäisi tod.näk. hyvä keskustelu :(
Eli: olen lto ja jäänyt työyhteisössä enemmän tai vähemmän ulkopuoliseksi, koska kasvatustyylini on erilainen kuin esim. tiimissäni olevilla hoitajilla. Sisällä ja ulkona keskityn lapsiin; liikun, osallistun ja osallistan, juttelen, aktivoin ja havainnoin. Toiset aikuiset taas oleskelevat lähekkäin, valvovat ja keskustelevat (usein myös lapsista ja toiminnasta, ei vain aikuisten asioita yms) keskenään. He pitänevät minua kummana kun seurustelen vähemmän ja fokukseni on lapsissa, kun taas minusta niin pitää ollakin ja he voisivat irrottautua toisistaan kauemmas. Hyviä hoitajia ovat, sitä en sano.
Koska olen lto, asia on tavallaan vastuullani. Tätä on vain yllättävän vaikea ottaa puheeksi. Tuntuu vain siltä, että tuon säännöllisen keskustelun myötä ovat löytäneet toisistaan hengenheimolaisen, emmekä ole enää niin "tiimi". Lähentyminen on toivottavaa tottakai, mutten tiedä onko tämä oikea reitti. Neuvoja?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Et ole mikään ryhmän pomo vaikka sinulla on eri koulutus.
Niin, en ole esimies vaan tiiminvetäjä. Pedagogiikka ja tiimin toiminta ovat vastuullani. Ap
Sinun pitää saada tiimi keskustelemaan yhteisistä linjauksista. Jos tiimi päättää toisin kuin sinä, niin et mahda asialle mitään.
Jos teillä on jokin keskustelufoorumi, niin aloita keskustelu arvoista ja tavoitteista, ja sitten ohjaa keksutelu toimintatapoihin.
Mitä olette sopineet asiasta ryhmävasuun? Minä olen myös sitä mieltä, että ulkona aikuiset levittäytyvät lasten pariin, pois niistä aikuisten ringeistä ja sisälläkin jakaudumme eri tiloihin lasten mukana. Totta kai joskus on asioita, jotka täytyy esim. toisen osaston työntekijöiden kanssa jutella, mutta siihen ei tarvita kuutta ihmistä rinkiin koko ulkoilun ajaksi. Nämä asiat kirjaan myös aina oman ryhmäni ryhmävasuun ja tarpeen tullen vasuarvioinnissa olen muistuttanut, mitä olemme sopineet ja sanonut, jos toivoisin asiaan muutosta.
Taas joku vastavalmistunut, joka haluaa päteä koulutuksellaan. Kun olet muutaman vuoden tehnyt kyseistä yksipuolista suorittavan tason matalapalkkatyötä, niin siellä samassa juoruringissä sinäkin epäilemättä seisot kuin kaikki muutkin. Muuhun ei motivaatio riitä. Ja ihan turha viritellä keskustelua mistään "tiimin strategisesta arvokonseptipalaverista" tyypilliseen pomotyyliin, koska se vie muilta loputkin halut kuunnella sitä mitä sinulla on sanottavana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette sopineet asiasta ryhmävasuun? Minä olen myös sitä mieltä, että ulkona aikuiset levittäytyvät lasten pariin, pois niistä aikuisten ringeistä ja sisälläkin jakaudumme eri tiloihin lasten mukana. Totta kai joskus on asioita, jotka täytyy esim. toisen osaston työntekijöiden kanssa jutella, mutta siihen ei tarvita kuutta ihmistä rinkiin koko ulkoilun ajaksi. Nämä asiat kirjaan myös aina oman ryhmäni ryhmävasuun ja tarpeen tullen vasuarvioinnissa olen muistuttanut, mitä olemme sopineet ja sanonut, jos toivoisin asiaan muutosta.
Missä ylipäätään laaditaan jotain "ryhmävasuja"? Taas lisää byrokraattisia papereita pölyttymään johonkin mappiin, joita kukaan ei lue ja ketään käytännön työtä tekevää ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä olemme sopineet". Tässähän tämä. Me.
Kyllä keskittyminen ja lasten turvallisuus vaarantuu:JUORUKOKOUKSISSA.Palaverit on erikseen,jatka samaan malliin,niin tiedät tehneesi parhaasi,etkä ole huolimattomuudella ja piittaamattomuudella edesauttanut jonkun lapsen tapaturmaa.
Et ole mikään ryhmän pomo vaikka sinulla on eri koulutus.