Onko meidän 12-v pojalla joku diagnoosi?
Nirso ruokansa suhteen, erityisesti silloin, kun ruoassa on eri aineksia sekaisin, esim. herne-massi-paprikaa. Kun käsketään pesulle, sanoo, että tulee sitten klo 22.40. Menee nukkumaan aina klo 22.05. Pistää kellon soimaan aina 6.30, vaikka kouluun pitäisi mennä yhdeksään tai kymmeneen, tai vaikka olisi viikonloppu. Mahdottomia ovat ex-tempore reissut. Esim. mummolaan lähdöstä pitää sopia 3 vrk etukäteen.
Kommentit (18)
Saattaa olla. Miten pärjää ihmissuhteissa?
Niin, onko? Ei me sitä voida tietää.
Meillä ei myöskään poika tykkää, jos ruoka on kovin mössöä. Pitää nähdä, mitä siinä on. Ja mieluiten sellaista, jossa eri ruoka-aineet voi erotella lautasella niin, etteivät ne kosketa toisiaan. Ärsyttävää on myös se, jos joku tuijottaa (eli katsoo), kun syö. Eikä missään nimessä halua jutella, jos ruoka on kesken...
Ja ihmissuhteet ovat ongelmallisia, tavalla tai toisella.
- 5
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla. Miten pärjää ihmissuhteissa?
Koulussa on kavereita, ja tulee hyvin toimeen heidän kanssaan, mutta koulun jälkeen kaverikontaktit on netin varassa, skypessä tms. pidetään yhteyttä. Ja kun sanotaan, että joskus voisi kavereita kutsua kotiinkin, niin sanoo, että minähän olen niiden kanssa yhteydessä joka päivä netin kautta.
Ei välttämättä.. meitä kun on moneen junaan. Jotkut lapset / nuoret haluavat tietää tarkempaa mitä tulee tapahtumaan ja ennakoida, parempi suunnitella mahdollisuuden mukaan etukäteen ja kertoa ettei tule yllätyksiä.
Toisaalta hyvä, että rutiinia löytyy ja nukkumaanmeno ja herätys aina samaan aikaan :)
Diagnoosi tarkoittaa, että jokin lääketieteelliseen luokitukseen sopiva poikkeama on virallisesti todettu tutkimuksissa.
Jos tyhmyytesi on periytynyt, tuskin siihen diagnoosia saatte.
Pakko-oireita. Saattaa helpottua ikää myöden.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä.. meitä kun on moneen junaan. Jotkut lapset / nuoret haluavat tietää tarkempaa mitä tulee tapahtumaan ja ennakoida, parempi suunnitella mahdollisuuden mukaan etukäteen ja kertoa ettei tule yllätyksiä.
Toisaalta hyvä, että rutiinia löytyy ja nukkumaanmeno ja herätys aina samaan aikaan :)
Ja nykyaikana nuoret pitävät aika paljon koulun ulkopuolella yhteyttä pelkästään netin kautta.. en näkisi senkään olevan mitenkään poikkeuksellista.
kovin myöhäinen nukkumaan meno aika
Vakavalta vaikuttaa. Lastanne vaivaa säntillisyys. Hyvin harvinaista nykyaikana. Hoidettavissa tositv:llä ja alkoholilla.
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi tarkoittaa, että jokin lääketieteelliseen luokitukseen sopiva poikkeama on virallisesti todettu tutkimuksissa.
Jos tyhmyytesi on periytynyt, tuskin siihen diagnoosia saatte.
Aika tyhmä olet sinäkin, jos et kysymystä ymmärtänyt.
Kyllä vanhempien nimenomaan itse kuuluisi tietää onko omalla pojalla joku diagnoosi. Kuka hoitaa hänen lääkärikäyntinsä, jos ette itse tiedä hänelle tehdyistä diagnooseista?
Joo. Kyllä tuo ihan diagnoosilta kuulostaa. :(
Asperger-diagnoosin saaneet lapset/aikuiset ovat juuri ap kuvailemasi kaltaisia.
Itse olen opettanut kahta as-lasta alakoulun puolella. Haasteellisia ja persoonallisia lapsia, mutta omalla tavallaan valloittavia!
Sikäli kun asperger-lapsista olen lukenut, niin ovat loistavia matematiikassa. Meidän lapsella matikka ontuu, koenumerot on 6-7. Sen sijaan äidinkielessä ja englannissa tulee hyviä tuloksia. -Ap
Korjaan: Menee nukkumaan aina klo 23.05.