Miten pikkupaikkakunnilla asuvat hankkivat tarvikkeensa, jotka ei minimarketeissa?
Asun Tampereella.
Tänään ärsytti, kun erästä tuotetta ei ollut keskikokoisessa Prismassa, vaan ainoastaan suuressa Prismassa kuuluu valikoimaan. (Ystävällisesti näin neuvoivat keskikoon Prismassa.)
No, lähdin sitten 5 km:n päähän isoon Prismaan ja sieltä sain.
Aloin miettiä, et miten saa tavaransa jossain pikkupaikkakunnalla asuvat, jos ei ole lähellä edes suurta kaupunkia. Kävin viime kesänä Pieksämäellä. Siellä oli erittäin pieni Citymarket. En oo missään nähnyy niin pientä. Tavalliseti K-supermarketit on melkein tuon kokoisia. Mikrokokoinen Prismakinboli sinne rakenteilla.
Miten maalla ostetaan tuotteita? Pelkästäänkö netistä?
Kommentit (32)
Varkaudesta löytyy kyllä ihan isot Prisma ja cittari.se on kuitenkin reilu 20000 asukkaan kaupunki.
Sitä vaan ajetaan sitten lähimpään isoon kaupunkiin ja etukäteen mietitään mitä ostetaan.Onhan se elämä syrjäseudulla erilaista.
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään prinsessa ja olisi käynyt mikä merkki vain. Tuo tuote on mulle tärkeä. Sitä oli ennen Kodin ykkösessäkin eri valmistajalta, mutta enää ei ollut.
Kertokaa lisää, miten maaseudulla toimitaan. Tuon Pieksämäellä vietetyn viikon jälkeen olen alkanut pohtia maaseudun elämää.
Ap
Samoin kuin muutkin tässä puhuneet, joko ollaan ilman tai sitten järjestetään tietyn väliajoin matka isompaan kaupunkiin. Pieksämäen osalta esimerkiksi Varkaudessa on isommat hypermarketit, mitähän sinne ajoi, puolisen tuntia? Vaateostoksille sitten tunnin päähän Kuopioon tai Jyväskylään joitain kertoja vuodessa junalla. Näin ennen muonoin ainakin ysärillä.
Kuka niitä hehtaarihalleja tai kansainvälisiä ketjukirjeitä edes tarvitsee? Huh, en minä ainakaan. Pienemmästä kaupasta löytyy kaikki mitä oikeasti tarvitsee. Hehtaarihalleissa on usein metritolkylla samaa tuotetta ja valtavat käytävät. Esim. Meilläpäin on vielä tosi kiva paikallinen vaatekaupp, josta löytyy jotain ihan muuta kuin vaikka ruotsalaisketjuista.
Prismassa on suurimmasta osasta tuotteista kolme valikoimaluokkaa ja osasta vielä vaihtoehto ei ko. tuoteryhmää. Valikoima muodostetaan näiden valikoimaluokkien mukaan tyyliin vauvaruuista suppein valikoima, maitotuotteista keskimmäinen, autotarvikkeita ei ollenkaan jne. Eli ei ole mitään tiettyä "ison Prisman" tai "pienen Prisman" valikoimaa, vaan valikoima valitaan alueen mukaan.
Suurimman kokoluokan prismassa on kuitenkin todennäköisimmin laajin valikoima.
Ja sitten väitetään, että maalaisilla on pieni elinpiiri :D
Jos todella tärkeästä tuoreesta kyse niin lähdetään hakemaan vaikka sitten satojen kilometrien päässä tai tilataan netistä. Kovinkaan montaa sellaista asiaa ei tosin elinaikanani ole vielä vastaan tullut joka on välttämätön saada mutta jota ei lähimmän kaupungin keskustasta löydy, jonne matkaa on n. 30 km.
Prisman yleensäkin 👎 jono, hyökkäysvaunuja kävelyä kilometreittäin, Ei mitään vaikka muka kaikkea. Ne ei tee onnelliseksi.
Osa meidän Pieksämäen kurssilaisista tosiaan käväisi siellä Varkaudessa. Itse en ehtinyt.
Olettaisin, että.ei siellä Varkaudessakaan ole kuin keskikokoinen Prisma. Eli sellainen, jossa on suppeampi valikoima kuin suuressa Prismassa.
(Ennen en edes tiennyt Prismojen kokoluokittelua ja siitä johtuvaa valikoiman suuruuseroa. Luulin aiemmin, että Prisma on valikoimaltaan aina saman laajuinen. Eihän ne tietenkään tätä mainosta yleisesti. myyjä vaan selitti mulle asian kerran pari vuotta sitten. Tosin olis mulle valjennut asia itsellenikin nähtyäni sen mikrocittarin viime kesänä)
Ap