Saako kohdun poistoa ns. ehkäisykeinona?
Tänä vuonna pitäisi vaihtaa hormonikierukka ja koska en enempää lapsia halua, rupesin miettimään sterilisaatiota.
Kuitenkin elämä ilman kuukautisia on mahtavaa ja sterilisaatio ei poista kuukautisia.
Onko siis mahdollista saada kohdun poistoa?
Kommentit (15)
No ei todellakaan poisteta ilman kunnon syytä, koska poisto voi aiheuttaa laskeumia muissa sisäelimissä.
Ei saa, siihen pitää olla lääketieteellinen syy. Ehkäisy tai edes liian runsaat kuukautiset eivät kelpaa syyksi.
Ei todellakaan saa. Pitää olla joku dg. millä kohdunpoisto perustellaan.
Ei saa. Ja hyvä niin. Nimim. Kohtu poistettu vakavan sairauden takia
Vierailija kirjoitti:
Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin sitä ei helposti kai saa. Vissiin oltava "oikea" syy. Itse velana tuota samaa ajatellut mutta varmasti jää vain haluamisen tasolle.
Näin epäilinkin, että ns. turhaan ei kyseistä operaatiota tehdä.
Kyselen nyt kuitenkin täälä jos joltakin löytyisi tietoa/kokemusta asiasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, siihen pitää olla lääketieteellinen syy. Ehkäisy tai edes liian runsaat kuukautiset eivät kelpaa syyksi.
No multa kyllä poistettiin kohtu vain ja ainoastaan runsaiden kuukautisten takia. Tosin ensin kokeiltiin kaikki mahdollinen hormonihoidoista kohdun lämpöpallohoitoon, jotka todettiin tehottomiksi. Vuoto jatkui todella runsaana noista hoidoista huolimatta ja siksi kohdunpoisto.
Vierailija kirjoitti:
Runsaat kuukautiset ovat yksi yleisimmistä kohdunpoiston syistä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan poisteta ilman kunnon syytä, koska poisto voi aiheuttaa laskeumia muissa sisäelimissä.
Ok, tämä oli hyvä vastaus. En edes ajatellutkaan mitä kyseinen operaatio voisi aiheuttaa. Täytyy siis unohtaa koko juttu.
Ap
Eiks 30v saa kohdunpoiston?! Saa!?
Ehkä sun kannattaisi ottaa uusi kierukka tilalle, jos sillä saa vuodot pysymään poissa tai vähäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun kannattaisi ottaa uusi kierukka tilalle, jos sillä saa vuodot pysymään poissa tai vähäisinä.
Kierukkaa aluksi ajattelinkin, mutta sitten tuli mieleen että lapsia en enää halua, niin olisi helpompi tuollainen lopullinen ratkaisu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No multa kyllä poistettiin kohtu vain ja ainoastaan runsaiden kuukautisten takia. Tosin ensin kokeiltiin kaikki mahdollinen hormonihoidoista kohdun lämpöpallohoitoon, jotka todettiin tehottomiksi. Vuoto jatkui todella runsaana noista hoidoista huolimatta ja siksi kohdunpoisto.
Joo, hyvä tarkennus. Oma kohtu poistettiin kymmenisen vuotta sitten ja silloin runsaat kuukautiset olivat poistosyy. Sittemmin tuli lämpöpallohoito, joka kuulemma tepsii hyvin. Onhan se selvä, jos tuokaan ei auta, niin kohdunpoisto on viimeinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla täysin sama tilanne. Vuota tuli lorisemalla, kuin olisi pissalla käynyt, verta valui lorisemalla pönttöön ja lisäksi mätkähti nyrkin kokoisia hyytymiä.
Pidin paksuja yösiteitä kolmea kerrallaan päällekkäin ja limittäin, silti sain veriseksi kaikki vaatteet ja lakanat... sitä pyykkiä. Sanomattakin on selvää, että HB oli 60-70 huippua oli jos oli 80. Söin obsidani 2caps päivässä, välillä sain veritankkausta sairaalassa.
Olin kotini vanki
Vuotoa keskit kerrallaan viikon kaksi.. sitten saatoi olla päivän tai kahden taukoa, jopa kolmen päivän.. ja taas se sirkus alkoi :(
Tätä kesti 2 vuotta !
Juoksin naikkarilla ties kuin monta kertaa.
Lopulta pääsin kohdunpoistoon.
Mikä ihana helpotus !
Ei vuotoja, ei ainaista turvotusta ala vatsalla, ei kipuja, ei heikotusta, ei pyrrytystä, ja mikä ihaninta voin liikkua kodin ulkopuolella !
Jopa matkustaa, ilman pelkoa lorinoista
Elämä on ihanaa kohdunpoiston jälkeen!
Suosittelen, mikäli vuodatta oikeasto todella runsaasti jatkuvasti.
Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin sitä ei helposti kai saa. Vissiin oltava "oikea" syy. Itse velana tuota samaa ajatellut mutta varmasti jää vain haluamisen tasolle.