Voiko lääkäri kirjoittaa e-pilleri reseptin akneen puhelimen kautta? (Akne)
Minulla on puhjennut n. 3kk sitten akne otsaan, kaulaan ja selkään. Kävin lääkärillä kuukausi sitten ja hän määräsi kuivattavaa geeliä finnejen päälle, ei tehonnut. Kävin tällä viikolla muista syistä kyseisellä lääkärillä ja kerroin samalla ettei geeli ole tehonnut ja hän näki ihoni ilman meikkiä. Lupasi kirjoittaa 3kk antibiottikuurin, jonka voin kylläkin aloittaa vasta syksyllä, koska kesällä tulee liian suuri altistus auringonvalolle (lähden myös etelään). Minulla on todettu kolme vuotta sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta annostus on ainakin viimeiset kaksi vuotta ollut sopiva enkä arjessa edes huomaa sairautta. Omat elintapani ovat terveelliset, en polta, syön terveellisesti, liikun jne. Syön sinkkiä, käytän mustasaippuaa, rasvaan ihoa jne. En siis tiedä mistä tämä johtuu, ikää on 23v. Nuorempana söin e-pillereitä epäsäännöllisiä kuukautisiin jonkin aikaa (Diane Novan rinnakkaisvalmistetta) ja iho oli kuin vauvan peppu eivätkä hiukset rasvoittuneet. Pohdin nyt kirjoittaisiko lääkäri puhelimen kautta reseptin kyseisiin pillereihin joita voisin ainakin kesän ajan syödä ja ensi syksynä aloittaa antibioottikuurin. Ehkäisymielessä en pillereitä tarvitse. Pillerit olisivat viimeinen vaihtoehto, koska en haluaisi pumpata itseeni turhia hormoneja, mutta en myöskään kestä tätä ihohelvettiä, kaula on kipeä kun päätä kääntää koska finnit ovat kipeitä ihonalaisia ja niitä on paljon. En usko että auringonvalo auttaisi kun hetkellisesti.
Kommentit (8)
Vaikea sanoa. Mitä kautta sinun pitää ottaa yhteyttä? Hoitajien? Kysy osaavatko he arvioida.
Onko jollain muuten tietoa voiko myös terveyskeskus sh tai th kirjoittaa e-pilleri reseptin? Ap
En usko. Kyllä siinä tehdään sisätutkimus, mitataan verenpaine ja kysellään kaikenlaista ennen pilsujen määräämistä.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Kyllä siinä tehdään sisätutkimus, mitataan verenpaine ja kysellään kaikenlaista ennen pilsujen määräämistä.
Ehkäisyyn ei tule, olen seurustellut monia vuosia jo tyttöystäväni kanssa. Ap
En usko että kirjoittavat. Itse en saanut edes Burana-reseptiä puhelimitse, vaikka minulla on nivelreuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyyn ei tule, olen seurustellut monia vuosia jo tyttöystäväni kanssa. Ap
Vaikuttaako se jotenkin verenpaineeseen?
Mitä väliä sillä on, käytätkö niitä ehkäisyyn vai et? Ei niitä ilman tutkimuksia määrätä.
Ja mietin tätä puhelinreseptiä lähinnä sen takia että täällä hki on pitkät terveyskeskusjonot ja lääkäri saattaisi muistaa vielä minut kun hänen luonaan muutama päivä sitten kävin. Ap