Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sulla positiivinen kokemus kaavinnasta? Pliis kerro!

Vierailija
13.05.2016 |

Hei,

mulle on yritetty nyt kaksi kertaa lääkkeellistä tyhjennystä (keskenmeno) eikä ole onnistunut.

Ensi viikolla edessä kaavinta, josta lääkäri ehkä hieman pelotteli että on komplikaatioriskejä ja kaavinta arpeuttaa kohdunseinämää joka voi vaikeuttaa raskautumista tulevaisuudessa. Ahdistaa aivan helvetisti suoraan sanottuna.

Voisitteko kertoa positiivisia kokemuksia kaavinnasta? Kiitos <3

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran joutunut kaavintaan kehitysmaassa, ihan hyvin silti meni. Ja toisen kerran raskaudenkeskeytys sairaalassa (eikös sekin kaapimalla suoriteta), ei mitään ongelmia.

Tsemppiä vaan, hyvin se menee!!

Vierailija
2/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin kaavinta keskenmenon jälkeen, tulin sen jälkeen seuraavasta kierrosta raskaaksi, eikä mitään ongelmia ollut. Kaavinta itsessään oli vähän kummallinen kokemus, jostain syystä sinne toimenpiteeseen ramppas vaikka kuinka paljon porukkaa, ties mitä kandia tuijottelemaan (tai siltä musta ainakin tuntu), sitten nukkumatti tuli ja vei mennessään. Ja siinä se. Kohtua yritettiin kai yöllä lääkkeillä tyhjentää (olin niin väsynyt, sekaisin ja menettänyt jo aika paljon verta siinä vaiheessa, etten oikein muista), aamulla kaavittiin ja olo oli toimenpiteen jälkeen jopa helpottunut, vaikka keskenmeno olikin rankka kokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ihania, kiitos jo näistä kertomuksista. Ottaa pattiin se lääkäri, kun sanoi että nyt kokeillaan vielä lääkkeellistä kerran kun tuo on kuitenkin ikävä tuo kaavinta... Ja nyt hemmetti siihen kuitenkin varmasti joudun! Pelottaa juuri se että vaikeuttaako se raskautumista, joutuuko pitämään yrittämisessä taukoa jne...

Ap.

Vierailija
4/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mulle tehtiin kaavinta kun lääkkeellinen tyhjennys ei onnistunut. Onhan siinä olemassa riskinsä, niin kuin varmaan kaikissa toimenpiteissä, ja mäkin kamalasti pelkäsin, mutta turhaan! Hyvin meni, mitään komplikaatioita ei tullut ja kaikki ok. Yhden kierron verran muistaakseni pidettiin taukoa raskauden yrittämisessä, ja sitten taas aloitettiin yritys. Aika pian sen jälleen tärppäsi.

Vierailija
6/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kokemus kaavinnasta keskenmenon jälkeen. Eka yritettiin läkkeillä eikä onnistunut. Olin vain todella kipeä monta päivää. Kolmantena päivänä pääsin ja nimenomaan pääsin kaavintaan ja sen jälkeen oli sen viikon eka päivä kun tarvinnut ottaa särkylääkkeitä.

Lääkärit ja hoitajat oli tosi ystävällisiä. Raskauduin kolmannesta kierrosta Kaavinnan jälkeen ja kaikki meni hyvin.

Vierailija
7/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ihania, kiitos vielä kerran kaikista kertomuksista.

Lääkäri kätilöopistolla puhui vaan siitä että kun kaavinnassa tulee kiinnikkeitä ja se voi vaikeuttaa raskautumista... Sairaanhoitaja taas sanoi että yhdellä tai oikeastaan kahdellakaan kaavinnalla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Yleensä uskon lääkäriä mutta nyt haluaisin uskoa hoitajaa! 

Hitto että on tullut tästä lapsen saamisesta meille vaikeaa, ahdistunut olo. 

Vierailija
8/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi kaavintaa takana. Eka tuulimuna ja toka keskeytynyt keskenmeno. Lääkkeillä ensin yritettiin, mutta öopulta päädyttiim kaavintaan.

Molemmilla kerroilla toivuin nopeasti.

Tuulimunan jälkeen saatiin kaksi lasta keskeytyneen keskenmenon jälkeen ei lapsia enää olla saatu. Tosin minulla myös pco mikä varmaan vaikutta asiaan.

Vierailija
9/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minulla ollut keskenmenoja jotka alkaneet verenvuodolla ja vuoto on jatkunut pitkän aikaa - siis viikkoja. Kolmannella kerralla halusin itse kaavintaan. Ikävintä siinä oli että jouduin odottamaan osastolla iltapäivään pitkälle, syödä ei saanut eikä juoda. Operaatiosta en tiedä mitään ja kun heräilin oli sänky täynnä verta. Istuin verilammikossa. Minulle ei jäänyt mitään huonoa muistoa asiasta, paljon ahdistavampaa on ollut päivystää itsekseen verenvuotoa viikkokaupalla. Ja siis kaksi lasta olen saanut, joista toinen tuon kaavintaan jälkeen.

Vierailija
10/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty kaavinta keskeytyneen keskenmenon jälkeen. Ei mitään kipuja sen jälkeen, noin viikon niukkaa tiputtelua. Me kyllä pidettiin ihan omasta halusta taukoa melkein kaksi vuotta ennen kuin yritettiin seuraavan kerran, en muista kauanko olisi ohjeiden mukaan pitänyt odottaa. Mulle ei voi antaa niitä lääkkeitä, siksi siis kaavinta. Olen sen jälkeen tullut raskaaksi 6 kertaa, kahdesti vieläpä hyvästä ehkäisystä huolimatta.

Tuo kaavinta arpeuttaa ja aiheuttaa lapsettomuutta- ajatus on peräisin niiltä aikakausilta ennen ultraääntä jolloin raskaudenkeskeytyksiä tehtiin vielä jopa 16 viikkoon asti kaapimalla. Siihen aikaan kaavinta tehtiin sillä instrumentilla raaputtamalla, nykyäänhän suurin osa tehdään imemällä kohtu tyhjäksi ja vasta ihan lopuksi instrumentilla varmistetaan että kohtuontelo on tyhjä. Olen samaa mieltä mainitun hoitajan kanssa että 1-2 kaavintaa ei vaikuta mitenkään hedelmällisyyteen. Onhan siinä keskenmenossakin omat tulehdusriskinsä ym. jos ei sitä asianmukaisesti hoideta. Pölhö lääkäri kun tuommoisia laususkelee!

Vierailija
11/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tehty kaavinta keskeytyneen keskenmenon jälkeen. Ei mitään kipuja sen jälkeen, noin viikon niukkaa tiputtelua. Me kyllä pidettiin ihan omasta halusta taukoa melkein kaksi vuotta ennen kuin yritettiin seuraavan kerran, en muista kauanko olisi ohjeiden mukaan pitänyt odottaa. Mulle ei voi antaa niitä lääkkeitä, siksi siis kaavinta. Olen sen jälkeen tullut raskaaksi 6 kertaa, kahdesti vieläpä hyvästä ehkäisystä huolimatta.

Tuo kaavinta arpeuttaa ja aiheuttaa lapsettomuutta- ajatus on peräisin niiltä aikakausilta ennen ultraääntä jolloin raskaudenkeskeytyksiä tehtiin vielä jopa 16 viikkoon asti kaapimalla. Siihen aikaan kaavinta tehtiin sillä instrumentilla raaputtamalla, nykyäänhän suurin osa tehdään imemällä kohtu tyhjäksi ja vasta ihan lopuksi instrumentilla varmistetaan että kohtuontelo on tyhjä. Olen samaa mieltä mainitun hoitajan kanssa että 1-2 kaavintaa ei vaikuta mitenkään hedelmällisyyteen. Onhan siinä keskenmenossakin omat tulehdusriskinsä ym. jos ei sitä asianmukaisesti hoideta. Pölhö lääkäri kun tuommoisia laususkelee!

Olet ihana, kiitos kertomuksestasi. Harmittaa että ehtivät niin kauheasti kehua tuota lääkkeellistä että kun se on niin luonnollinen ja ei kajota millään... Kun kuitenkin osa sitten "joutuu" sinne kaavintaan ja sitten on kamalat pelkotilat päällä. 

Voi kun toivoisin että vuoto vielä myöhässä alkaisi mutta jos ei ala, niin voi että kun kaavinta menisi hyvin ja saisin pian kokea uudestaan sen että tulen raskaaksi... Mitään en niin toivo.

Ap.

Vierailija
12/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli kaavinnan jälkeen tulehdus ja olin tosi kipeä kuukauden verran toimenpiteen jälkeen. Tulin raskaaksi kuitenkin heti toisesta kierrosta tämän jälkeen ja kaikki sujui hyvin!

Vierailija
13/16 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi kaavinta tehty. suurin huolenaihe oli itselleni nukutus. operaatio meni oikein hyvin, tervehdyin tosi nopeasti (muutama päivä piti lepäillenä), ei mitään komplikaatioita tms. en ole yrittänyt raskautta, joten en tiedä, onko vaikuttanut siihen.

14/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän erilainen tarina, sillä kaavinta tehtiin synnytyskomplikaatioita seuranneen kohtutulehduksen takia eikä keskenmenon vuoksi.

Ensin piti saada iv-antibiooteilla tulehdusarvot riittävän alas ja sen jälkeen vasta voitiin tehdä tuo toimenpide. Itselläni on vain positiivisia kokemuksia kaavinnasta. Itse toimenpiteestä en tiedä mitään, nukutuksessa kun tehtiin. Mutta ah sitä helpotusta jälkikäteen kun kaikki kivut jäivät leikkauspöydälle. Lisäplussaa vielä siitä, että jälkivuoto loppui käytännössä siihen.

Mulla kaavinnan jälkeen kaksi helposti alkanutta, täysiaikaista raskautta, vaikka myös pelkäsin arpeutumista ja ongelmia kaavinnasta erityisesti kohtutulehdukseen yhdistettynä.

Tsemppiä sulle ap!

Vierailija
15/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen syntymän jälkeen mulla tehtiin kaavinta, kun istukka ei irronnut. Olin kipeä jälkeenpäin, mutta synnytyskin oli ollut rankka. Luulen, ettei kaavinta ainakaan pahentanut oloa. Toipuminen kesti kaikkiaan parisen viikkoa.

Parin vuoden päästä tulin raskaaksi, tuli aikainen keskenmenon. Seuraava raskaus oli onnistui.

Sen jälkeen tuli keskenmeno rv 13 ja kaavintaan. Toimenpide tehtiin Kättärillä, kaikki sujui kivasti.

Mies tuli vastaan. Oli kaunis ilma ja mulla oli todella reipas olo. Joten käveltiin kättäriltä keskustaan syömään ja sieltä sitten julkisilla himaan. Mies kyllä yritti mua kammeta taksiin, kun koti päässäkin piti pari kilsaa kävellä. Ei ollut isoja vuotoja, eikä kipuja, joten ajattelin, että hyvässä seurassa kelpaa kävelläkin.

Tulin vielä kerran raskaaksi ja kaikki sujui hyvin.

Taitaa olla kovin yksilöllisiä nämä jutut. Kurja, kun lääkäri tuollai pelotteli. Kaikkea hyvää sulle ja valoa elämään.

Vierailija
16/16 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kaavinta meni hyvin.

Oli jotenkin helpottavaa, kun sai keskenmenon päättymään, vuoto ja kivut loppuivat.

Itse sain niin paljon lääkkeitä, etten ollut pöydälle sitoessa tolkuissanikaan. Minusta se oli jotenkin ahdistava hetki siinä, onneksi laittoivat lämmitetyn peiton päälle ja lisää lääkettä ja sitten hupsahdin uneen.

Me pidettiin pari kuukautta taukoa, ihan henkisen toipumisen vuoksi ja sitten olinkin raskaana. Kyllä se hyvin menee, rutiini toimenpide.