Neuvolasta jäi vain "musta tulee ihan paska äiti"-olo
Ennen neuvolaa olin sitä mieltä, että olen elintavoiltani ja voinniltani ihan kelpo äidiksi. Olen mielestäni myös henkisesti kypsä. Neuvolassa sitten ruodittiin kaikki sukuni sairaudet, omat sairaudet, miehen sairaudet, ruokavalion jokainen epäkohta, liikuntatottumukset ja niiden epäkohdat, työpaikka-asiat jne. Tuli vähän sellainen olo, että mikään ei riitä. Koskaan en syö tarpeeksi terveellisesti, liiku tarpeeksi tai ole tarpeeksi terve ollakseni hyvä äiti ja tuottaakseni tähän yhteiskuntaan tarpeeksi terveen uuden yksilön. Suoraan sanottuna koen nyt hirveitä suorituspaineita tästä raskaudesta. Muita kohtalotovereita?
Kommentit (17)
Vaihda terkkaria jos ei kemiat kohdanneet.
Nämä samat asiat kysellään kaikilta odottajilta, kai niiden ajatuksena on lähinnä selvittää odottajan tilannetta laajemmin kuin pelkkänä raskaana olevana.
Sinusta tulee riittävän hyvä äiti lapsellesi neuvolasta huolimatta :D ja varaudu kohtaamaan paljon rankempaa kommentointia neuvolan ulkopuolella sillä ajatuksella että kyllä sinä lapsesi tunnet ja osaat hoitaa.
Täh? Ei täällä neuvolassa noita juurikaan ruodita.
Se on niitten duunia. Koita olla ottamatta itseesi. Ja kai se on vastuukysymyskin, terkoilta edellytetään tiettyjen asioiden kartoittamista joten pakkohan se on niitten tehdä. Nyt vaan paksumpi nahka. Jatkossa pitää täyttää lomakkeita osaatko siivota ja laittaa ruokaa ja harrastatteko miehesi kanssa seksiä kuinka usein.
Itseänikin ahdisti aluksi neuvolakäynnit, mutta siinä vaiheessa nauroin siellä jo ääneen kun terkka kyseli käyttämäni juuston rasvaprosenttia ja käski vaihtaa kevyempään (ja olen siis täysin terve, hoikka ja hyvät veriarvot) Kyseli onko mulla ollut jotain mielihaluja ja kun sanoin että tekee mieli avokadoja niin kauhisteli niidenkin rasvamäärää ja kuulemma olis saanut syödä vain puolikkaan päivässä :D
Niitä kyselyitä ei ole pakko täyttää. Sanot vaan että ei ole mitään erityistä tai että et koe tarpeelliseksi alkaa ruotimaan mitään esim. seksielämääsi koskevaa heidän kanssaan. Terveyden hoito edellä olen itse aina ollut neuvolan asiakkaana ja jättänyt nuo voimavara ym. härpätykset ihan omaan arvoonsa. Toki toisen lapsen kanssa rankempaa hetkittäin ja siitä avauduin siinä vaiheessa jo tutuksi tulleelle terveydenhoitajalle, joka kysyi haluanko kotipalvelun avun piiriin tai tarvitsenko muuta apua. En sillä hetkellä kuitenkaan tarttunut apuun, mutta kiva oli tietää että sellaistakin olisi tarvittaessa tarjolla.
Käytin yksityistä neuvolaa, suosittelen
Vierailija kirjoitti:
Se on niitten duunia. Koita olla ottamatta itseesi. Ja kai se on vastuukysymyskin, terkoilta edellytetään tiettyjen asioiden kartoittamista joten pakkohan se on niitten tehdä. Nyt vaan paksumpi nahka. Jatkossa pitää täyttää lomakkeita osaatko siivota ja laittaa ruokaa ja harrastatteko miehesi kanssa seksiä kuinka usein.
En minä vaan ole mitään tuollaisia lomakkeita täytellyt, seksielämästämme ei ole puhuttu sanallakaan. Nyt loppuraskaus menossa. Riippuu ilmeisesti aika paljon kunnasta/kaupungista?
Ap:lle: Jos kemiat ei tosiaan kohtaa, vaihda työntekijää. Ja itse tunnet itsesi parhaiten, älä anna kenenkään lannistaa. Onnea tulevaan! :)
Hyvä äiti susta tulee. Sain esikoiseni -86 ja neuvolantäti oli ollut jo anopin neuvolatätinä, eli tarkkailemassa kun anoppi odotti miestäni. Verikokeet otettiin kamalalla terällä sormenpäästä, nilkat ja sääret tökittiin mustelmille turvotusta etsiessä. Sinipunakynällä merkattiin kaikki neuvolakorttiin ja sitä tätiä harmitti selvästi jos se ei saanut merkata punasella. Joka käynnillä se sanoi: Ei tuolta mitään tule, liian pieni vatsa. Kamala muisto, mutta kyllä nyt naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vaan ole mitään tuollaisia lomakkeita täytellyt, seksielämästämme ei ole puhuttu sanallakaan. Nyt loppuraskaus menossa. Riippuu ilmeisesti aika paljon kunnasta/kaupungista?
Ap:lle: Jos kemiat ei tosiaan kohtaa, vaihda työntekijää. Ja itse tunnet itsesi parhaiten, älä anna kenenkään lannistaa. Onnea tulevaan! :)
Ainakin Tampeella seksin määrästä (ja muutenkin parisuhteen voinnista) kysytään "Keinu-kyselyn" kautta lapsen ollessa 1,5v. Itse sanoin unohtaneeni lomakkeet kotiin, koska kysymykset olivat todella henkilökohtaisia, eikä niihin miehen kanssa haluttu vastata em. syistä. Ehkä kyselyllä on jokin taka-ajatus, mutta itse koen, ettei tavallisessa, hyvinvoivassa parisuhteessamme ole mitään tarvetta alkaa ruotia seksikertojemme määrää neuvolan terkan kassa..
Vierailija kirjoitti:
Todellakaan tuollaisiin kysymyksiin ei ole pakko vastata. Voi sanoa, että parisuhteen sisäiset asiat kuuluvat vain ja ainoastaan parisuhteeseen, ei neuvolaan. Itse en aio ollenkaan ruotia parisuhdettani neuvolassa.
ne suvun sairaudet ja muut rasitteet selvitetään ihan vaan sen tulevan lapsen parhaaksi. Älä jaksa ottaa itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Tampeella seksin määrästä (ja muutenkin parisuhteen voinnista) kysytään "Keinu-kyselyn" kautta lapsen ollessa 1,5v. Itse sanoin unohtaneeni lomakkeet kotiin, koska kysymykset olivat todella henkilökohtaisia, eikä niihin miehen kanssa haluttu vastata em. syistä. Ehkä kyselyllä on jokin taka-ajatus, mutta itse koen, ettei tavallisessa, hyvinvoivassa parisuhteessamme ole mitään tarvetta alkaa ruotia seksikertojemme määrää neuvolan terkan kassa..
Siis millaisia muita kysymyksiä kyselyssä oli? Kysyttiinkö ihan suoraan seksin määrää? Mitä muuta?
Itse ainakin jätän lapset hankkimatta, sitten olisi koko ajan joku hyysääjä nurkassa kyyläämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis millaisia muita kysymyksiä kyselyssä oli? Kysyttiinkö ihan suoraan seksin määrää? Mitä muuta?
Kyselyssä kartoitettiin siis parisuhteen toimimista, eli miten toimitaan parisuhteen ristiriitatilanteissa, miten usein osoitetaan hellyyttä toisillemme, ollaanko tyytyväisiä seksielämäämme, puhutaanko seksielämästämme jne. Lisäksi kyselyssä kartoitetaan mitä vanhemmat tuntevat lastaan kohtaan yms. Kysely piti täyttää erikseen sekä isän, että äidin osalta, ja toiveena oli ettei niitä täytettäisi yhdessä vaan tulokset herättäisivät keskustelua parisuhteen sisällä. Kaikki muu ihan ok, mutta jotenkin koin parisuhdetta koskevat kysymykset turhan henkilökohtaisiksi asioiksi. Neuvolan terkka tosin sanoi jo etukäteen, että kyselystä on tullut negatiivistakin palutetta. Ehkä nämä ovat mielipideasioita, mutta mielestäni osa kysymyksistä oli hiukan asiattomia.
Jos suvussa ei ole mitään selvästi perinnöllisiä sairauksia, niin mitä väliä sillä on, mihin isovanhempi vanhana on kuollut. Kaikki täällä joskus kuolee, myös se syntyvä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ei täällä neuvolassa noita juurikaan ruodita.
Ajattelin ihan samaa. Ei ainakaan vuonna 2009. En muista yhtään että tuollaisia olisi kyselty. Jotain suvun sairauksista saattoi olla, että täytyi täyttää johonkin lomakkeeseen, mutta ei kyllä liikunnasta tai syömisistä kysytty mitään. Muistaisin kyllä, koska en syö lihaa, joten siitä olisi varmasti jotain sanomista terveydenhoitajalla ollut.
Kai sinä nyt itse tiedät mikä olet ja mihin sinusta on.