Juokseminen-miten vaikuttaa ulkonäköön?
Moikka! Olen hiljattain aloittanut juoksuharrastuksen, ja nyt kiinnostaisi että millaiseksi juoksu muokkaa kroppaa? Ylipainoa löytyy jonkin verran etenkin keskivartalosta), mutta selvästi kiloja on karissut jo. Etenkin keskivartalo on pienentynyt juoksun myötä. Teen myös kotona lihaskuntoliikkeitä juoksun tueksi, joten ei pelkällä juoksemisella ole tarkoitus muokata kehoa. Jos nyt saisin oikealla ruokavaliolla ja juoksemisella nuo ylimääräiset kilot karistettua puolen vuoden sisään, niin miltä mahtaa kroppa näyttää? (Toki vaikea varmaan sanoa kun ette tiedä minkä mallinen nyt olen, mutta miten juoksu noin keskimäärin muokkaa kehoa)
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
No miltä ne juoksijat nyt näyttää? On vähän tietty eroa, onko pikajuoksija vai pitempien matkojen.
Tämä nyt ei kerro mitään. Jos juoksijalla tarkoitetaan jotain edes kansallisen tason urheilijaa. Ne tekee tai jättää tekemättä vaikka mitä lihaskuntoharjoituksia muuten. Ei ne pikajuoksijat niitä lihaksia ole juoksemalla rakentanut vaan puntit selässä pomppimalla jne. Kestävyysjuoksijat ei tosin taida kauheasti muuta tehdä kuin juosta. Ja sen huomaa. Ovat niitä kuivan kesän oravia.
Eiköhän se juoksu kuluta tasaisesti rasvaa koko kehosta, kunhan vaan muistaa syödä oikein eikä ahmi juoksun jälkeen. Jalat kiinteytyy mutta isoja lihaksia ei kasva.
Kunto ja hapenottokyky kasvaa :) Juoksu on myös hyvä taito osata jos joskus joutuu pulaan :P
Harvemmin kerrottava sivuvaikutus on lantionpohjanlihasten löystyminen. Kannattaa aloittaa kunnon treeni samalla sille alueelle niin välttää tämän, virtsanpidätystaidon löystymiset ym.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kerrottava sivuvaikutus on lantionpohjanlihasten löystyminen. Kannattaa aloittaa kunnon treeni samalla sille alueelle niin välttää tämän, virtsanpidätystaidon löystymiset ym.
Miten pahasti sun römpsä levähti jos jo sisuskalutkin tippuu juostessa ulos?
Täällä on aika hyvin summattu jo se "riippuu miten juokset, kuinka paljon ja x määrä muita asioita, joten ei voi antaa suoraa vastausta".
Mulla on reilu 10 vuotta takana pitkänmatkan juoksua ja maasto/polkujuoksua, treenaan 3-4 kertaa viikossa ja päälle oheistreenit. Geneettisesti vielä kun olen hoikkanen lähtökohtaisesti, niin aika kuivan kesän orava taidan olla, mutta kisoissa kun näkee ihan laidasta laitaan porukkaa, joilla kuitenkin juoksutaso on suunnilleen sama. Riippuu tosi monesta asiasta.
Omalla kohdallani juoksemisesta lähinnä on tullut muotoa pohkeisiin, mikä ei haittaa näissä kananjaloissa. Yläkropasta olen aina ollut tosi kuiva/siro, eli siihen ei oikeastaan ole tullut muutosta, aika tasapaksu (tai -kapea) olin ennen juoksemista ja olen edelleen, toki rasvat on mun harjoitusmäärillä matalammalla kun harrastelijajuoksijalla, joka juoksee jonkun 10-20 km/viikko.
Monen pitkän matkan juoksijat ovat kulahtaneet naamasta, koska jatkuva tärinä ja pomppiminen venyttää kasvon ihoa. Lisäksi auringon uv-säteily vanhentaa ennenaikaisesti, koska aurinkorasvaa ei voi hikoilun vuoksi käyttää. Mielestäni harva juoksija näyttää kasvoista hyvinvoivalta, vaikka toki normaalipainoisia tai hoikkia muuten ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Monen pitkän matkan juoksijat ovat kulahtaneet naamasta, koska jatkuva tärinä ja pomppiminen venyttää kasvon ihoa. Lisäksi auringon uv-säteily vanhentaa ennenaikaisesti, koska aurinkorasvaa ei voi hikoilun vuoksi käyttää. Mielestäni harva juoksija näyttää kasvoista hyvinvoivalta, vaikka toki normaalipainoisia tai hoikkia muuten ovatkin.
Öö... itse käytän lippistä ja hienkestävää aurinkorasvaa. Onko se sitten sinusta jotenkin tavoiteltavaa, että naamaläski siloittaa tukevammilla kasvojen ryppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vai että tärinä ja pomppiminen venyttää ihoa. :D Eiköhän sun naama roiku ihan muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily on mainio keino pitää kunnossa, eikä siinä edes huomaa käyttävänsä alavatsan lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että tärinä ja pomppiminen venyttää ihoa. :D Eiköhän sun naama roiku ihan muista syistä.
Juoksijan tunnistaa naamasta, on niin rasvatonta, joillekin sopii, toisille luonnollinen poskien pyöreys olisi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksijan tunnistaa naamasta, on niin rasvatonta, joillekin sopii, toisille luonnollinen poskien pyöreys olisi parempi.
Onko samalla laktoositonkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko samalla laktoositonkin?
Ja luomu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sun tekstistä jäi sellainen kuva, että sulta löytyy sitä "luonnollista pyöreyttä" muillekin jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin sun tekstistä jäi sellainen kuva, että sulta löytyy sitä "luonnollista pyöreyttä" muillekin jakaa.
Ja roikkuva sellainen.
Alavartalo kiinteytyy. Etureidet vahvistuvat. Harvalla pitkänmatkan juoksijalla on hyvä peppu toisinkuin pikajuoksijoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksu on hyvä laihdutukseen koskase polttaa tehokkaasti kaloreita. Itsellä ainakin tuli upea keskivartalo, toki laihduin muualtakin. Toki "upeaan keskivartaloonkin" vaikutti se että olen aina ollut liikunnallinen ja tehnyt myös lihaskuntoa joten rasvan alla oleva kerros pääsi mukavasti paljastumaan. Mun mielestä ei myöskään kannata pelätä fanaattisesti että lihakset katoavat juoksun myötä. Itsellä näin ei käynyt koska tein silloinkin juoksun ohella jonkinnäköistä lihaskuntoa.
Ihania juoksuja!Mä en laihtunut juoksemisella yhtään. TEin sen Porin juoksukoulu-ohjelman ja sen jälkeen 3 kk juoksin kolmesti viikossa 10-12 km, ihan kunnon tahtia eli sen verran kuin äärirajoilla pystyin. Pettymys oli iso, että samat ylikilot löllyivät vyötäröllä edelleen. Ilmeisesti vaistomaisesti lisäsin syömistäni kasvaneen kulutuksen mukaan, joten en laihtunut.
Lopulta onnistuin laihtumaan jättämällä kaiken liikunnan pois ja vetämällä kalorit minimiin. Hassua kyllä, silti kroppa on varsin hyvän näköinen vaikka on ilman liikuntaa laihdutettu. Aika lailla samalta näytän kuin nuorena alle parikymppisenä, mitä nyt tissit vähän on painovoiman roikauttamat.
En minäkään. Painoa oli lähes 100kg ja tein porin juoksukoulun. Kävin useamman kerran viikossa juoksemassa vitosta ja enempikin olisi onnistunut kevyesti. Painoon ei vaikuttanut grammaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kunto ja hapenottokyky kasvaa :) Juoksu on myös hyvä taito osata jos joskus joutuu pulaan :P
Totta. Kaikki tietää että paras itsepuolustuslaji on KARATA.
Mä en enää ikinä aloita juoksemista. Syy: kokemuksetsa tiedän että sisu ei riitä talvella juoksemiseen, ja sitten kun sen syksyllä lopettaa niin kalorinkulutus tippuu tosi paljon ja helposti lihoo. Helpompaa, kun kulutus on about sama ympäri vuoden.