Millaisen sateenpitävän ulkoasun ostaisit itsellesi yhtä sateista ulkoilupäivää varten?
En yleensä ulkoile sateella, joten mulla ei ole kunnon vettäpitäviä vaatteita. Nyt kuitenkin on tiedossa viikonloppuna aamusta iltaan koko päivä ulkona oloa - säätiedotuksen mukaan koko päivä sateessa!!
Kestääkö sellainen kertakäyttösadetakki koko päivän? Lisäksi pitäisi varmaan ostaa jotkut sadehousut. Kumisaappaat löytyy omasta takaa ja sateenvarjo, muuta sateenpitävää ei.
Tietysti jos ostaa pamauttaisin kunnon sateenpitävän asun, niin olisihan siitä hyötyä vuosiksi eteenpäin, mutta tuntuu vähän tuhlaukselta, kun tosiaan en normaalisti ulkoile sateisella säällä...
Kommentit (19)
Itse ostaisin varmaan pitkänmallisen sadetakin ja kumisaappaat. Sit vielä sateenvarjo messiin. En tuhlaisi sen enempää sadevarustukseen. Nykyään sadetakit on ihan ok näköisiäkin.
Osta jätesäkkirulla (isointa kokoa), leikkaa pääntie pohjaan. Näin sade"mekko" ulottuu kätevästi kumisaappaisiin asti.
Luovana ihmisenä varmasti askartelet myös sopivan päähineet. Hihat kiinnität esim perusniiteillä, teippi käy myös.
(mikäli on tarkoitus iskeä joku reissulla, niin sitten en suosittele)
Jos seisot pääasiassa paikoillasi, tyyliin futismutsina kentän laidalla, niin kertakäyttösadetakki, pitkävartiset kumisaappaat ja tarvittaessa sateenvarjo riittävät ihan hyvin. Jos on tarkoitus liikkua ulkoilun aikana, niin jotkut kuorihousut olisivat hyvät, jos et halua koko kuoripukua ostaa yhtä päivää varten.
Vierailija kirjoitti:
kun tosiaan en normaalisti ulkoile sateisella säällä...
Aika outo olet, jos sinun ei koskaan muulloin tarvitse liikkua sateella ulkona.
Toisaalta jos ostat jonkun perinteisen sadepuvun, niin se pysyy noin vähällä käytöllä käyttökelpoisena loppuelämän. Esim. minulla on joku Rukan sadetakki, joka on varmaan 30 vuotta vanha ja edelleen kuin uusi, koska käyttöä on niin harvoin.
MÄ ostaisin ihan sellaisen perinteisen rukan tms kernipuvun. Tai siis itse asiassa olen ostanutkin, koska ne on hyvät pyöräillessäkin. Ne ei maksa monta kymppiä, mutta toimii: pitää kuivana ja niissä voi liikkua. Jalkaan kumpisaappaat (ne on kalliimmat, jos ostaa täytyy).
Pointtihan on siinä, etä sitten kun ON sadevaatteet, on suurempi todennäköisyys tulla ulkoilleeksi myös sateella kuin mitä ennen kuin niitä on hankkinut. Eli vaikka tähän asti et ole koskaan tarvinnut, niille voi hyvin olla jatkossa enemmän käyttöä kuin nyt kuvittelet.
Vaihtovaatteet kannattaa varata mukaan ainakin, jos ne saa sateensuojaan :D
Itse olen ollut kaupunkilainen 10v, eikä ole tarvinnut sadekelillä lähteä ihmeemmin liikuskelemaan. Eri seisoskella bussipysäkillä sateenvarjon kanssa, kuin liikuskella ja olla aktiivinen jossain metsässä-nurtsilla-tiesmissä. Viime kesänä ostin vettäpitävän pitkän takin. Ja kumpparit. Nohh, takki tosiaan viskaa kaiken veden sitten reisistä alaspäin housuille, joten rankkasateisena kävelyretkenä olin sitten tasan tarkkaan reisistä alaspäin märkänä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos ostat jonkun perinteisen sadepuvun, niin se pysyy noin vähällä käytöllä käyttökelpoisena loppuelämän. Esim. minulla on joku Rukan sadetakki, joka on varmaan 30 vuotta vanha ja edelleen kuin uusi, koska käyttöä on niin harvoin.
Mallikin on pysynyt ihan samanlaisena, eli kukaan ei edes huomaa, että on vanhat! Materiaali tosin on vähän pehmeämpää uusissa.
Kertakäyttöiset sadetakit ovat tarkoitettu hätätilanteisiin, kun pitää hetken verran olla ulkona. Ne repeävät tuossa ajassa eli unohda, ellet sitten ota kymmentä mukaan.
Suosittelen lainaamista. Ainakin koiranomistajilla on yleensä täysi setti varusteita.
Kannattaa myös ottaa jonkin moiset käsineet. Sateessa ja tuulessa kädet kylmenee jos pitää sateenvarjosta kiinni . Sadeasussa tulee liikkuessa kuuma, mutta jos ei liiku niin sitten tulee vilu. Eli sen mukaan kannattaa katsoa muu varustus.
Kertakäyttösadetakeissa on lyhyt hihat monesti, jos ovat niitä telttamuotoisia neliöitä. Eli ne kannattaa unohtaa.
Mulla toistakymmentä vuotta vanha kevytsadeasu, jolta käytän jos on oikein sade. Lippis on hyvä sadetakin hupun alla, etenkin jos on silmälasit ja ei pysty pitämään sateenvarjoa. Vie pahimman sateen naamalta pois.
Jos Ikea lähellä, sieltä sadeviitta vitosella. Se menee, jos vaan seisomassa sateessa.
Ei rukan takkia saa halvalla, maksaa yli 50 euroa.
http://www.google.com/search?q=rukka+naisten+takki&prmd=ivmn&source=lnm…
Mulla on tommonen. Pitää veden, mutta en ihan muutenkin käyttötakkina. Harvoin minäkään sateessa kuljen.
Paras jäädä pois. Ulkoilupäivä on varmasti muutakin kuin sadeviitassa seisoskelua. Retkeilykaupoista saa juuri sadesään reippailuun sopivia kuoriasuja.
Itse olen löytänyt pari kertaa kirppikseltä halvalla ihan uudenveroisen rukan sadeasun. Tosin tarvitsen niitä työssäni ja mulla on aina haku päällä.
Uusavuttomuus kunniaan...
Eikös vedenpitävä pukeutuminen opita yleensä jo tarhassa.