Mies 29v + 2v miettii; ovatko ns.hyvät ihmiset lopulta turhia?
Provosoiva otsikko mutta tarkoitan tässä nyt hyvyydellä sitä että tehdään toisten ihmisten ja yhteisön hyväksi muutakin kuin käydään töissä, joka on usein pakkopullaa. Itse olen huomannut että vapaaehtoistyötäkin on todella vaikea saada, vaikka haluaisi tehdä. Tämä viittaa siihen että toiset ihmiset ovat ihmisille helvetti kuten sanonta kuuluu ja useimmat ihmiset haluavat vain olla rauhassa lähimmäistensä ja oman pienen kaveripiirinsä kanssa. Ihmisiä ei siis voi 'pelastaa' ja kaikki ylimääräinen hyväntahtoisuus ja maailman pelastaminen on ajanhukkaa.
Toki rahan jakaminen nimettömästi ja joku muu tällainen juttu on sitten oma juttunsa, ja harvalla siihen on varaa, mutta ajattelin tässä enemmän ihmisten kohtaamista.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mitä oon sun juttuja lukenut niin niistä on välittynyt se ettei se sun hyväntekeväisyystyö ole välttämättä ollut kovin pyyteetöntä, vaan olet sen verukkeella esim. yrittänyt iskeä naisia ja niin edelleen. Jotain festareilla suuttuneita naisia kun olit houkutellut niitä sänkyyn kanssasi. Ei näin. Ei ihme että on vaikea saada vapaaehtoistyötä.
Sinulla on asioista omat minimaalisiin tiedon rippeiden yhdistämiseen perustuvat käsityksesi ja et kehdannut edes kirjoittaa kappaletta ymmärrettävällä tavalla kun kirjoitit "suuttuneita naisia kun olit houkutellut niitä sänkyyn kanssasi". Ei tuosta lauseesta edes voi päätellä mitä halusit sanoa.
Pysytäänpä nyt tämän jälkeen aiheessa ja jätetään minuun liittyvät arvailut sikseen ja puhutaan asioista yleismaailmallisella tasolla.
Ihan hyvä idea. Voisit vaikka pyytää 16v tyttöjä istumaan sylissä ja kohtaisitte sitten siinä.
Kiltit miehet ainakin ovat evoluution näkökulmasta turhia.
Ei kai tämä vaan ole se sama tyyppi, joka toimii jossain koulunkäyntiavustajana ja/tai järjestötoiminnassa nuorten parissa? :-o
Tervetuloa tänne pääkaupunkiseudulle :) Täällä riittää vapaaehtoistyötä vanhusten, maahanmuuttajien, nuorten, syrjäytyneiden, köyhien, asunnottomien, vammaisten ja eläintenkin parissa ihan vaikka 24/7.
"useimmat ihmiset haluavat vain olla rauhassa lähimmäistensä ja oman pienen kaveripiirinsä kanssa."
Näinhän se on. Ja Suomessa onneksi toistaiseksi vielä toimiii sosiaaliturva ja yhteiskunnan palvelut, niin ettei tarvitse yleensä lähimmäisten hyväntahtoisuuden varassa olla, vaan avun saa verorahoista maksetuista palveluista kun sitä tarvitsee.
"Ihmisiä ei siis voi 'pelastaa' ja kaikki ylimääräinen hyväntahtoisuus ja maailman pelastaminen on ajanhukkaa."
Ilmeisesti sen tyyppinen maailman pelastaminen kuin mitä sinä olet halunnut harrastaa, sitten on, jos sille kerran ei ole kysyntää.
Kerrankin joku muu kuin miehet vs. naiset aloitus. Hienoa :)
Vierailija kirjoitti:
Millaista kohtaamista tarkoitat?
Siis sellaista missä ollaan ihmisen lähellä joko fyysisesti tai vaikka äänen tai netin kautta.
Vanhuspuolella minulla kyllä oli vielä melko vasta yksi vakipaikka, missä kävin mutta jotkut hoitajat olivat tympeitä ja aina ei ollut ihan selvää että halusivatko vanhukset oikeasti seuraa; osa kyllä halusi mutta dementia vaikeutti arviointia. Lopulta en sitten enää jaksanut sitä samaa paikkaa rajoituksineen ja lähetin vielä kirjeen, jossa kysyin voisiko suunnitella erilaisia aikoja, mutta siihen ei ikinä vastattu.
Avaa minkälaisesta vapaaehtoistoiminnasta on kyse...
Sen lisäksi minulla on jäänyt sairastumisen takia yksi vapaaehtoiskoulutus kesken ja semmoista.
Suurin osa ihmisistä oikeasti on kilttejä, ja välittää muista ihmisistä, he vaan eivät pidä itsestään meteliä kuten ne kusipäät, ja kaikki kusipäät huomataan paremmin; paha kello kauas kuuluu vai miten se sanonta meni. Jos kaikki ihmiset olisivat ilkeitä, ihmiskuntaa ei enää olisi, maailmassa on niin paljon hyväntekijöitä, jotka pyyteettömästi auttavat muita, sinä et ehkä sitä huomaa, syystä tai toisesta. Suomessakin on esimerkiksi omaishoitajia ihan helvetin paljon. Suomi on yhdistysten luvattu maa, ja monet yhdistykset tekevät palveluksia muille. Suomessa järjestetään myös paljon niitä rahankeräyksiä, ja niihin osallistuu valtavat määrät vapaaehtoisia ihmisiä jotka keräävät niitä rahoja. Esimerkkejä on mielettömät määrät, minä näen sen työssäni joka päivä.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Sen lisäksi minulla on jäänyt sairastumisen takia yksi vapaaehtoiskoulutus kesken ja semmoista.
Sitten vaan uudelleen koulutukseen. Vanhuksista ei tosiaan aina tiedä, mitä he haluavat. Eivät tiedä aina itsekään. Mutta suurin osa kuitenkin pitää siitä, jos luet heille vaikkapa päivän sanomalehden.
Ota myös yhteys paikkakuntasi työttömien yhdistykseen tai jos on jokin muu yhdistys, joka esim jakaa vähävaraisille ruokakasseja. Tai seurakunta. Jos sulla on mahdollisuus matkustaa eli on auto, niin vähän kauempana olevasta kaupungistakin voi löytyä vapaaehtoistyötä esim asunnottomien, päihdeongelmaisten tai muiden vapaaehtoisavun tarpeessa olevien keskuudesta. Tavalliset ihmiset, joilla on perhe ja suku ja ystävät, eivät luonnollisestikaan tarvitse mitään tukea vapaaehtoisilta vaan saavat tarvitsemansa tuen ja avun omilta läheisiltään.
Hoitajat miettii ehkä sun motiiveja eikä niitä voi ihan täysin siitä syyttääkään. Minusta tuntuu että sulle sopisi paremmin joku vapaaehtoistyö missä ei tarvittaisi kovin paljon ihmisten tulkitsemista, kun se tuntuu olevan sinulle vaikeaa tai ainakin katsot maailma tosi vahvasti omien oletustesi läpi. Jotain missä pääset tekemisiin ihmisten kanssa mutta samalla se olisi jotenkin toisenlaista. Esim. pakattiin kerran koulua varten jotain pussukoita, yhdessä tehtyä mekaanista työtä ja huulenheittoa ja naureskelua. Tämäntapaista.
Mitä oon sun juttuja lukenut niin niistä on välittynyt se ettei se sun hyväntekeväisyystyö ole välttämättä ollut kovin pyyteetöntä, vaan olet sen verukkeella esim. yrittänyt iskeä naisia ja niin edelleen. Jotain festareilla suuttuneita naisia kun olit houkutellut niitä sänkyyn kanssasi. Ei näin. Ei ihme että on vaikea saada vapaaehtoistyötä.