Kun ajaa autoa, niin täytyykö koko ajan painaa kaasua vai
voiko ottaa välillä jalan pois kaasupolkimelta vai pysähtyykö auto sitten hiljalleen? Eli täytyykö koko ajan painaa kaasua kun haluaa ajaa eteenpäin? Jäykistyykö jalka, jos ajaa pitkiä matkoja (esim. 3 tuntia yhtämittaa)? En provoile, vaan haluaisin oikeasti tietää, koska harkitsen ajokortin hankkimista.
Puhun tavallisista autoista enkä sellaisista, joissa on jotkut "käsipolkimet" tai automaattipolkimet tms.
Kommentit (15)
Pitää painaa, muttei kovin kovaa. Ei se jalka siitä väsy, tosin kolme tuntia putkeen ilman taukoa ajamista on aika puuduttavaa.
Vakionopeudensäätimen kun laitat päälle, saat jalan lepäämään. Ja kyllä se jalka kestää sen kolmen tunnin ajon ilman kruiseriakin.
Ei tarvi, ko laitat ruiserin päälle isolla baanalla.
Pitää olla jalka kaasulla, muttei sitä tarvitse kovasti painaa. Ei minulla ainakaan jalka erityisesti jäykisty, vaikka onhan se hyvä välillä pitkillä matkoilla jaloitella. Jos on vakionopeudensäädin päällä, niin auto säilyttää saman nopeuden ilman kaasupolkimen painamista.
Aika kevyt se kaasupoljin on ja jalka lepää siinä aika lailla omalla painollaan. Kyllä siinä silti kolmessa tunnissa jo vähän jäykistyy ja tekee hyvää käydä välillä jaloittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää painaa, muttei kovin kovaa. Ei se jalka siitä väsy, tosin kolme tuntia putkeen ilman taukoa ajamista on aika puuduttavaa.
Tarkoitin siis tällä, että ei se jalka siinä puudu, vaan se ajaminen voi tuntua pidemmän päälle tylsältä ilman taukoja.
Vakionopudensäädintä ei sitten ole jokaisessa autossa.
Vakionopeudensäätimen kanssa voi lepuuttaa jalkaa. Mut ei se jalka mihinkään väsy muutenkaan.
Kaasussa on jousi joka vastustaa kevyesti painamista,jalka voi olla rennosti omalla painollaan polkimen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vakionopudensäädintä ei sitten ole jokaisessa autossa.
No aika helvetin harvasta uudesta tai uudehkoja autosta se uupuu, alkaa olla vakiovaruste.
Hahahahhahahahahaehehehehhehehehhahahhahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lisää näitä, pliiz!
Vierailija kirjoitti:
voiko ottaa välillä jalan pois kaasupolkimelta vai pysähtyykö auto sitten hiljalleen?
* voi ottaa, auton vauhdin hidastumiseen vaikuttaa monta asiaa:
- maasto jossa tie on, ts. ylämäessä hidastuu enemmän, alamäessä vauhti voi myös noustakin vaikka ei paina kaasua.
- manuaalivaihteisen auton moottori jarruttaa, jollei kytkintä paineta samalla.
- mitä isompi vaihde, sen vähemmän moottori jarruttaa.
- automaattivaihteinen auto rullaa kuin vapaalla jos jalan nostaa kaasulta.
- auton massa vaikuttaa, suurempi massaisen auton vauhti hidastuu hitaammin.
- auton nopeus vaikuttaa, koska tuulen vastus kasvaa nopeuden neliöön hidastuvuus on suurempi mitä suurempi on nopeus.
Vierailija kirjoitti:
Eli täytyykö koko ajan painaa kaasua kun haluaa ajaa eteenpäin?
* Käytännössä kyllä, mutta voima joka nykyautoissa tarvitaan auton liikuttamiseen ja yleensäkin polkimiin ei ole niin suuri, että se merkittävästi normaalin ihmisen voimia rasittavat. Ei siitä kannata olla huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Jäykistyykö jalka, jos ajaa pitkiä matkoja (esim. 3 tuntia yhtämittaa)?
* No jos oikein pitkiä suoria teitä ajaa, niin silloin ehkä. Mutta ajo-olosuhteet eivät Suomessa ole varsin harvoja paikkoja lukuunottamatta, joissa on kymmeniä kilometrejä suoraa, mutta sielläkin tie nousee ja laskee, jolloin voi lepuuttaa jalkaa pienen hetken. Yleensä riittää kun hieman muuttaa ajoasentoa ja nostaa siinä jalan kaasulta muutaman kymmenen sekunnin ajaksi. Ei kannata huolestua näistä asioista, ne sujuvat täysin luonnollisesti jo muutaman ajokerran myötä autokoulussa. Sen huomaa täysin luonnollisesti alkujännityksen mentyä missä kohdassa voi lepuuttaa jalkaa.
Vierailija kirjoitti:
En provoile, vaan haluaisin oikeasti tietää, koska harkitsen ajokortin hankkimista.
Puhun tavallisista autoista enkä sellaisista, joissa on jotkut "käsipolkimet" tai automaattipolkimet tms.
Ihan hyviä kysymyksiä. Nämä on niitä asioita, joita miettii ennen kuin on kokemusta, mutta sitten melko pian huomaa huojentuneena, että ei ne ole mikäään ongelma. Ne asiat taas, joita ei osaa edes ajatella on sitten ne, jotka aidosti ovat muistamisen ja miettimisen arvoisia. Teknisesti autoa oppii ajamaan melko helposti useimmat. Vaikeinta on muun liikenteen hahmottaminen samalla kun vielä on hämmentynyt paljosta informaatiosta jota pitää keritä seuraamaan (tiemerkinnät, liikennemerkit jne.) ja sitten usein myös sellaisten vaaranpaikkojen muistaminen, jotka kovin helposti alussa unohtuvat, esimerkiksi vaikka ns. vauhtisokeus isommalta tieltä pienemmälle käännyttäessä. Se on asia, jossa kannattaa opetella katsomaan nopeus mittarista käännyttäessä, eikä luottaa omaan takapuoleen ja miltä vauhti tuntuu. Vauhtisokeus iskee helposti ja tulee ikävä vahinko, jos erehtyy kääntymään ja nopeus on vielä liian suuri.
Mutta nämä asiat opetetaan muiden ohessa huomioimaan autokoulussa, sitä varten se täytyy käydä :)
Kyllä täytyy eikä väsy.