toimeentulotuki tosi epäkäytännöllinen
Tuesta vähennetään kaikki "tulot", jos sinulla on vaikka 10 euroa tilillä rahaa, niin se lasketaan tuloiksi. Ongelmanahan tässä on että et saa toimeentulotukea ensimmäisenä päivänä vaan vasta jossain vaiheessa kuukautta. Jos sinulla on kuitenkin laskeja ennen sitä vaikka 50 euroa, sinun on pakko säästää tilillesi 50euroa pystyäksesi maksamaan laskusi. Noh tämä 50euroa sitten tietysti vähennetään toimeentulotuesta mitä tulet saamaan, vaikka käytännössä se menisi laskuihin ja sinulla ei olisi yhtään rahaa. Kyllä on osattu köyhille tehdä vittumainen järjestelmä. Pitää varmaan alkaa maksaa käteisrahalla laskut ja säästää 50euroa sukanvarteen tms.
Kommentit (48)
Oijoi mitä amatöörien murheita. Rahaliikenne hallintaan ja kaikki rahat joilla tehdään mitään muuta "ylimääräistä" laitetaan liikkumaan aivan täysin muuta kautta. Ikinä ei milloinkaan pidä antaa etuuskäsittelijälle sitä aaninkia, että tässä olisi kaverilla rahaa joskus yhtään enempään kuin kädestä-suuhun ja minimillä.
Käteisella jemmaamisessa on riskinsä, mutta niin on kaverin tilille laittamisessakin kun se kaveri voi tulla ahneeksi (on käynyt näin). Jonkun vanhan sukulaisen tili, tai jos perheessä joku pärjää, niin sen nimiin tili ja tunnukset että voi toimia kuin normaali-ihminen kortteineen ja nettitunnuksineen.
Joku laittoi rahansa kultaan, kun oli tuttu huijari kultakauppias. Siinäkin tuli luotettavat kaverit ahneiksi ja kullat hävisivät. Kaikessa on riskinsä.
Pimeitä töitä niin paljon kuin nyt jaksaa milloinkin tehdä, palkka käteen kuten kuuluukin.
Elintasoa tai omaa habitusta ei tietenkään penniäkään ylemmäksi kuin minimillä nykertäessä kuuluukin.
Hämmästyin kerran suuresti eräässä sossutapaamisessa kun asiaks oli nöyrä, arka, surkea ja uimakamat jossain vähän repaleisessa muovikassissa" kun hän käy työttömien vuorolla vähän uimassa".
Jokuaika aikaisemmin olin tavannut samaisen tyypin klopisetelemassa ryhti suorana ja bootsitseissaan pitkällä askeleella kadulla, ja kovaa vauhtia menossa kyllä ihan muualle kuin työttömien vuorolla koiraa uimaan. Oli ihan eri mies.
Toisaalta sossut ei ikinä liiku näiden ammattipuljaajien baareissa tai piireissä muutenkaan joten ei ne tiedä yhtään mitään siitä miten sitä taloutta pyöritetään.
Jos joutuisin joskus toimeentulotukea hakemaan, niin mulla ei olisi mitään epäselvää saada sieltä jetsulleen se mitä kuuluukin.
Toimeentulotuesta säästämisestä on muistaakseni joku ennakkotapaus olemassa. Se on mahdollista ja kunta ei saa kieltäytyä maksamasta toimeentulotukea sillä perusteella että asiakas on onnistunut selvästi tt-tuella itselleen jonkun summan säästämään.
Nimimerkki: olen nähnyt monenlaista ja vähän kummaltakin puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta säästämisestä on muistaakseni joku ennakkotapaus olemassa. Se on mahdollista ja kunta ei saa kieltäytyä maksamasta toimeentulotukea sillä perusteella että asiakas on onnistunut selvästi tt-tuella itselleen jonkun summan säästämään.
Olen myös lukenut samasta. Tuli mieleen että kun itse elän pelkillä kelan tuilla, olisin tietysti oikeutettu myös pieneen tt-tukeen mutta mielummin pidän rahankäyttöni itsenäisenä jos vaihtoehtona on selvitykset jonkun muutaman kympin vuoksi. No mutta kuitenkin. Tuosta olen saanut säästettyä muutaman satasen tilille, ne ovat siis ns. rehellisesti säästetty eikä perusosaa ole missään vaiheessa ylitetty. Jos jossain vaiheessa tulee todellinen tarve tt-tuelle, voidaanko tilillä olevat varat katsoa käytettäviksi kun niitä ei ole tt-tuesta säästetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös lukenut samasta. Tuli mieleen että kun itse elän pelkillä kelan tuilla, olisin tietysti oikeutettu myös pieneen tt-tukeen mutta mielummin pidän rahankäyttöni itsenäisenä jos vaihtoehtona on selvitykset jonkun muutaman kympin vuoksi. No mutta kuitenkin. Tuosta olen saanut säästettyä muutaman satasen tilille, ne ovat siis ns. rehellisesti säästetty eikä perusosaa ole missään vaiheessa ylitetty. Jos jossain vaiheessa tulee todellinen tarve tt-tuelle, voidaanko tilillä olevat varat katsoa käytettäviksi kun niitä ei ole tt-tuesta säästetty?
Ikäviä uutisia antaa. Jos olet pelkillä kelan tuilla ja onnistut säästämään, sitten tiput toimeentulotuelle niin säästöt pitää olla käytetty ennen kuin sossusta saa rahaa. Ihan sama mistä nämä säästörahat ovat peräisin.
Itsekin olen monta vuotta pelkästään kelan tuilla ja laitoin säästötilille rahaa koska elin aika vaatimattomasti. Kun tipuin hetkeksi sossun asiakkaaksi niin mitään asiaa ei olisi ollut saada toimeentuloa ennen kuin säästötili oli tyhjä. Periaatteessa ymmärrän, periaatteessa en. Tulot olivat 0 e monen kuukauden ajan, ja rahaa ei tullut koska olin aiemmin elänyt vaateliaasti ja tuista laittanut joka kuukausi rahaa säästöön.
Vaivalla säästetyt rahat menivät ja nyt elän täysin kädestä suuhun. Ei ole enää säästörahoja ja se tuntuu aika pelottavalta kun monta vuotta eli niin että säästössä oli aina sen verran että katastrofin yllättäessä ei tarvinnut saada paskahalvausta.
Minusta on kuitenkin eri asia saada rahaa säästöön minimituesta kuin lottovoitosta, ja silti ihminen pakotetaan käyttämään säästöt nollille ennen kuin rahaa tippuu mistään.
Allerginen kitisijöille kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuesta vähennetään kaikki "tulot", jos sinulla on vaikka 10 euroa tilillä rahaa, niin se lasketaan tuloiksi. Ongelmanahan tässä on että et saa toimeentulotukea ensimmäisenä päivänä vaan vasta jossain vaiheessa kuukautta. Jos sinulla on kuitenkin laskeja ennen sitä vaikka 50 euroa, sinun on pakko säästää tilillesi 50euroa pystyäksesi maksamaan laskusi. Noh tämä 50euroa sitten tietysti vähennetään toimeentulotuesta mitä tulet saamaan, vaikka käytännössä se menisi laskuihin ja sinulla ei olisi yhtään rahaa. Kyllä on osattu köyhille tehdä vittumainen järjestelmä. Pitää varmaan alkaa maksaa käteisrahalla laskut ja säästää 50euroa sukanvarteen tms.
Niin, ongelma se on tuokin. Jos asia noin harmittaa, niin ei sitä tukea kukaan pakota hakemaan. Tämä "köyhiä niin sorretaan" on aika yleinen keskustelunaihe täällä palstalla. Ja kyllä, elätän itse itseni joka ikisen latin laskien. Pärjään juuri ja juuri, mutta hel***ti vieköön ei tulisi pieneen mieleenkään vielä valittaa jostain asiasta, jos yhteiskunta tukee minua. Toistaiseksi ei ole tarvinnut tukea hakea ja se mahdollisuus että sitä voi ylipäätään hakea on ihan älyttömän hienoa. Olkaamme edes jostakin onnellisia, eikö?
Jos tuolla sinun logiikallasi mentäisiin niin mikään ei koskaan kehittyisi. Epäkohtiin ei puututtaisi, tyydyttäisiin siihen mitä on. Eikö se ole hyvä, että asioista puhutaan ja mahdollisesti palvelua saadaan paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäviä uutisia antaa. Jos olet pelkillä kelan tuilla ja onnistut säästämään, sitten tiput toimeentulotuelle niin säästöt pitää olla käytetty ennen kuin sossusta saa rahaa. Ihan sama mistä nämä säästörahat ovat peräisin.
Itsekin olen monta vuotta pelkästään kelan tuilla ja laitoin säästötilille rahaa koska elin aika vaatimattomasti. Kun tipuin hetkeksi sossun asiakkaaksi niin mitään asiaa ei olisi ollut saada toimeentuloa ennen kuin säästötili oli tyhjä. Periaatteessa ymmärrän, periaatteessa en. Tulot olivat 0 e monen kuukauden ajan, ja rahaa ei tullut koska olin aiemmin elänyt vaateliaasti ja tuista laittanut joka kuukausi rahaa säästöön.
Vaivalla säästetyt rahat menivät ja nyt elän täysin kädestä suuhun. Ei ole enää säästörahoja ja se tuntuu aika pelottavalta kun monta vuotta eli niin että säästössä oli aina sen verran että katastrofin yllättäessä ei tarvinnut saada paskahalvausta.
Minusta on kuitenkin eri asia saada rahaa säästöön minimituesta kuin lottovoitosta, ja silti ihminen pakotetaan käyttämään säästöt nollille ennen kuin rahaa tippuu mistään.
Mutta kun se toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto tilanteessa, jossa henkilöllä ei ole varoja elämiseen. Ensin pitää käyttää säästöt (muusta kuin toimeentulotuesta säästetyt). Se idea siinä takana on ihan vain se, että toimeentulotuki tulee kyseeseen vasta jos henkilö ei millään muulla tavoin voi elättää itseään niin sitten toimeentulotuella tarjotaan se elatus.
Ymmärrän kyllä, että tuntuu ikävältä, mutta ei sitä oikein muutenkaan voi tehdä, kun muutoin siitä häviäisi se vaatimus, että se on vasta aivan viimesijainen tukimuoto henkilölle, jolla ei ole mitään varoja itsensä elättämiseen. Harmillinen juttuhan se tietysti on, että säästöt menee, mut jotenkin se on niin, että ei sitä voi oikein muutoinkaan tehdä.
Ymmärrän ja tiedän että toimeentulotuki on se viimeinen oljenkorsi. Se on vaan niin epäreilua että joku laittaa koko rahan palamaan ja saa silti lisää. Toinen säästää samasta summasta mutta ei ole oikeutettu mihinkään tuloon koska eli säästeliäästi.
Juuri sen takia perustulo oli tosi jees. Kaikki saisivat saman summan ja voisivat halutessaan joko säästää tai tuhlata koko rahan.
Perustuloksi 1500€?
Enemmän ku mun palkka :DDDD
Ei minua kukaan tue, mutta kiitos puseista. Ja halit takaisin!