Mies 29v + 2v miettii; yhteiskuntaluokka ja harrastukset
Minulle on tullut sellainen kuva että kovatuloisemmat ja korkeammassa asemassa olevat ihmiset välttävät ruumiinkulttuuria ja arvostavat eniten turvallisuutta ja keveyttä harrastuksissaan. Tällaisia ihmisiä on todella vaikeaa löytää urheiluseuroista; edes naisvaltaisista lajeista. Jollakin kielikurssilla tai muussa sellaisessa yhteydessä, missä ei joudu suuremmin esiintymään voi vielä sopia. Vähän samaa taipumusta on myös taidealan ihmisissä ja vastaavissa, joilla ei ole erityisen korkeaa asemaa ja työtä ei voi luonnehtia hirveän tärkeäksi mutta johon kuitenkin kuuluu tietynlainen snobbailu.
Johtuuko tämä siitä että halutaan pitää yllä tietynlaista ylhäältä saneltua älyllisesti suuntautuneen patsastelijan imagoa vai onko kyseessä sisäsyntyinen taipumus? Toki joidenkin alojen ammattilaiset voivat olla liian kiireisiä tai pienikin haaveri voisi haitata heidän työntekoaan liikaa.
Hakeutuvatko pienituloisemmat ihmiset enemmän rohkeutta vaativiin harrastuksiin tehdäkseen paremmin vaikutuksen vastakkaiseen sukupuoleen (tosin vaikea sanoa olisiko tuosta naisille mitään hyötyä) koska tilipussilla ja patsastelulla sitä ei voi samalla tavalla tehdä?
Kommentit (16)
Kovatuloiset tekee kovimmin töitä, ei ne ehdi roikkua urheiluseuroissa. Tosin omassa lähipiirissä kovinta palkkaa nauttiva on myös kovakuntoisin, mutta liikkuu vapaa-ajallaan se vähä mitä sitä on.
Olet nyt kyllä täysin väärässä. Triathlonit yms ovat täynnä nimenomaan hyvätuloisia hyvän statuksen harrastajia. Onko se sitä hakemaasi keveyttä?
Miksi näissä sinun kirjoituksissa on niin valittava sävy aina. Koetas lainata kirjastosta pari sellaista positiivisen ajattelun kirjaa. Voi elämäkin ruveta näyttämään mukavammalta ja hyväntuulinen ihminen on puoleensavetävämpi kaikin puolin.
Mihis yhteiskuntaluokkaan minä kuulun, kun harrastan moottoripyöräilyä? t:N46
No vastaa nyt sitten johonkin kun sinulta täällä kerran kysytään...Itsehän otit tämän aiheen esille.
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt kyllä täysin väärässä. Triathlonit yms ovat täynnä nimenomaan hyvätuloisia hyvän statuksen harrastajia. Onko se sitä hakemaasi keveyttä?
Tuosta en tiedä mutta triathlonhan sisältää sellaisia lajeja ja toimintaa, jotka eivät vaadi juuri minkäänlaista taitoa ja osaksi vastaavat intensiivistä hyötyliikuntaa. Noissa lajeissa ei siis voi varsinaisesti mokata tai menettää kasvojaan samalla tavalla kuin taitolajeissa kuten tanssissa ja nyrkkeilyssä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se harrastus sitä itse määritä, vaan tulotaso ja status työelämässä.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta en tiedä mutta triathlonhan sisältää sellaisia lajeja ja toimintaa, jotka eivät vaadi juuri minkäänlaista taitoa ja osaksi vastaavat intensiivistä hyötyliikuntaa. Noissa lajeissa ei siis voi varsinaisesti mokata tai menettää kasvojaan samalla tavalla kuin taitolajeissa kuten tanssissa ja nyrkkeilyssä.
Tässäkin olet väärässä, molemmat esimerkkisi ovat kalliita harrastuksia, ja esimerkiksi baletin harrastaminen kuuluu minusta ns. "Parempien perheiden" statukseen. Vähän niinkuin ratsastus, joka on myös erittäin vaarallinen, taitoa vaativa harrastus, joka on myös erittäin kallis harrastus.
Kovatuloiset ovat usein juoksijoita. Vammautumisriski on tietenkin olemassa mm. kaatumisen tai liikenteen vuoksi.
Älykkään ei kannata nyrkkeillä, koska päähän hakkaaminen ei lisää kenekään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin olet väärässä, molemmat esimerkkisi ovat kalliita harrastuksia, ja esimerkiksi baletin harrastaminen kuuluu minusta ns. "Parempien perheiden" statukseen. Vähän niinkuin ratsastus, joka on myös erittäin vaarallinen, taitoa vaativa harrastus, joka on myös erittäin kallis harrastus.
Mielestäni perusratsastus ei hirveästi taitoa vaadi ja vaarallisuus on lähinnä teoreettista; ratsastuksessa ei tule jatkuvasti loukkaantumisia tai pieniä töytäisyjä, kun taas kontaktilajeissa on ihan normaalia olla mustelmilla ja ehkä nilkuttaa matsin jälkeen. Jos ratsastus olisi vaarallista, se tuskin olisi niin naisvaltainen harrastus kuin se on, sillä naisille turvallisuus on todella paljon tärkeämpää kuin miehille. Kilparatsastus esteineen sun muineen ja akrobaattinen sirkusratsastus on sitten taas oma juttunsa. Kuitenkin tässäkin ehkä korostaisin sitä että hevonen on arvaamaton pakoeläin ja vaikka hevosen oikut voivat johtaa ratsastajan vakavaan loukkaantumiseen, niistä ei läheskään aina voi suoraan syyttää ratsastajaa eli harrastajan tai kilpailijan ylväs vaikutelma voi edelleen säilyä vetoamalla hevosen pillastumiseen ja typeryyteen. Koneella ajettaessa (vaikka motocross) välinettä ei voi samalla tavalla syyttää ellei siitä löydetä jälkeenpäin jotain vikaa.
Lasten balettiin varmasti kuuluu tietynlainen yläluokkaisuuden tuoksahdus mutta tässä onkin kyse aikuisten harrastuksista eli onko se parempi keski-ikäinen aikuinen itse siellä aikuisbalettitunnilla?
Vau, hamsterit osaa kirjoittaa? :-o Voiko ne oikeasti elää 29-vuotiaiksi???
Vierailija kirjoitti:
Ei se harrastus sitä itse määritä, vaan tulotaso ja status työelämässä.
Ai, mä ajattelin että sä osaat sen harrastuksen perusteella kertoa, kun se sun mielestä määritti harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa uskoa että yhteiskuntaluokka määrää harrastukset. Isovanhempani olivat tavallisia tehdastyöläisiä, ja äitini harrasti ratsastusta ja hänellä oli oma hevonen. Asuivat siis Helsingissä 70-luvulla.
Isäni vanhemmat taas olivat akateemisia ja isäni harrasti jalkapalloa. :D
Molemmat omat vanhempani ovat itse korkeakoulutettuja ja itse harrasti balettia, mutta omasta tahdostani, vanhempani yrittivät kovasti houkutella minua uimariksi tai yleisurheilijaksi (ja äidilläni on edelleen oma hevonen). Sisarukseni(2kpl) harrastivat molemmat kilpa-aerobicia.
Mielestäni esim luistelu/jääkiekko ovat tajuttoman kalliita harrastuksia! Esim muodostelmaluistelussa harkkoja on älyttömästi, samoin leirejä ulkomailla, ja varusteet maksavat. Sen lisäksi joskus voi joutua lähtemään ulkomaille "varajäseneksi", eli esiintymään pääsee vain, jos joku muu yhtäkkiä sairastuu, vaikka matka on kallis.
Mielestäni merkki hyvätuloisista on se, että lapset useammin harrastavat jotakin kun notkuvat ostarin kulmilla tai käyvät ilmaisessa jumppakerhossa kerran viikossa. Harrastuksella ei niin väliä, kaikki ne maksavat.
Ja triathlon on siitä suosittu harrastus, että sen voi aloittaa aikuisena ja siltikin menestyä, toisin kuin esim voimistelu.
Itse harrastan nyt aikuisena uintia, kaksi kertaa viikossa ohjatut treenit ja kahdesti käyn itsekseni harjoittelemassa.
No en allekirjoita. Itse opiskelen lääkäriksi, ja opiskelukavereilla on tosi monenlaisia harrastuksia. Suurin osa harrastaa jotain urheilulajia, osa aika korkeallakin tasolla. Monilla on myös erilaisia taiteisiin ja kultuurin liittyviä harrastuksia ja oikeastaan ihan kaikkea mitä keksiä voi, meitä on sen verran runsaslukuisesti. Itse harrastan kiipeilyä (seinä- ja kalliokiipeilyä), ja harrastuskavereissa on ihan kaikenlaisia ihmisiä, osa omia kurssikavereita, osa valmiita lääkäreitä, osa muita akateemisia, duunareita, työttömiä, opiskelijoita, taiteilijoita jne.
Mielestäni banjonsoitto ja melonta ovat hyviä harrastuksia,miten,Mies 29v+2v,luokittelisit ne ?