Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi lukea samaa kirjaa viikkoja tai jopa kuukausia???

Vierailija
11.05.2016 |

Kaveri on tavannut Dostojevskin Rikosta ja rangaistusta nyt jo yli kuukauden. Itse luin sen yhdeltä istumalta kun oli niin koukuttava kirja. En tajua miten aikuinen ihminen voi noin kauan tavata yhtä kirjaa, kun on kuitenkin koulujakin käynyt ja pitäisi osata lukea?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Ensin aamulla teen lapsille puuron, kiskon ne lapsoset sängystä aamupalalle, vien pienimmät tarhaan, käyn 8 tuntia töissä, kotiin päästessä kello on noin 17. Sen jälkeen ruoka, syönnin jälkeen kello on noin 18-18:30. Sitten varmistan että ekaluokkalaisella on varmasti läksyt tehtynä ja mennään vielä ulkoilemaan. Ollaan sisällä joskus 19:30 maissa. Lapset suihkuun ja iltapalalle. Pyykit koneeseen/tiskikone päälle ja pienimmille iltasadut ja itsekin suihkuun noin 21 aikoihin. Pääsen sänkyyn asti joskus 21:30 ja sitten jaksan pienen hetken lukea ennen kuin nukahdan ja oon taas 6:00 keittämässä puuroa. Nyt lomalla oon lukemut huomattavaa enemmän, kun päivällä ehtii lukea lasten nukkuessa päikkäreitä eikä illallakaan oo niin loppu.

Vierailija
22/29 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukea voi monella tavalla: pikaisesti silmäillen, juonta nopeasti ahmien, hitaasti nautiskellen, tutkien. Olen lukenut ja tutkinut yhtä kirjaa vuosia, vieläkin siitä löytyy uutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on tavannut Dostojevskin Rikosta ja rangaistusta nyt jo yli kuukauden. Itse luin sen yhdeltä istumalta kun oli niin koukuttava kirja. En tajua miten aikuinen ihminen voi noin kauan tavata yhtä kirjaa, kun on kuitenkin koulujakin käynyt ja pitäisi osata lukea?

On eri asia lukea kuin lukea.

Ymmärrätkö sen asian? Ihminen voi ja saa lukea kirjaa tai mitä tahansa kirjoitettua tekstiä ihan omaan tahtiin. Sen takia kirjoitettu teksti on hienoa se ei vilistä silmien ohi kuin muun materia tai ei vain solju korviin.

Siksi painetulla tekstillä on aina paikkansa tässä maailmassa.

Vierailija
24/29 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no kun en ole joutilas ihminen, niin lukemiseen ei jää kovin paljon aikaa.

Vierailija
25/29 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse aloitin yhden kirjan (Blue remembered earth) viime syksynä ja nyt olen noin puolessa välissä. En vaan yksinkertaisesti ole jaksanut/kerinnyt lukemaan kun on ollut niin kiire opiskelun ja töiden kanssa. Nytkään vaikka opiskelut on helpottanut, en silti välttämättä jaksa lukea kuin max 50 sivua päivässä. Työ ja muu elämä vie liikaa aikaa ja voimia. Nuorempana oli ihan eri tahti lukemisessa.

Ja mitä siihen Dostojevskiin tulee, ehkä sun kaverin mielestä se ei vaan ollut niin hyvä. Tylsien kirjojen lukeminen vie yleensä enemmän aikaa.

Vierailija
26/29 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös hassua kun osa ihmisistä laskee ja pitää yksinomaisena tavoitteena lukea esim pääsykoekirjat mahdollisimman monta kertaa läpi. Sen sijaan, että edes pienen hetken miettisivät aluksi, kuinka mahd. kannattaisi lukea, jotta oppisi niistä parhaiten ja lukemisesta olisi oikeasti rakentavaa apua / hyötyä pääsykokeessa. On aika raskasta opetella useampi sata sivua "hauki on kala -hauki on kala" tavalla ulkoa. Ja ajatella, että sitten menestysi parhaiten pääsykokeessa.    

Vierailija
27/29 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan nyt, että taidan olla poikkeus. En tiennyt, että suurin osa ihmisistä on noin hitaita lukijoita, vaikka on koulussa sentään oppineet lukemaan. Ei ollut tarkoitus päteä tai nolata ketään. AP

Vierailija
28/29 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuan nyt, että taidan olla poikkeus. En tiennyt, että suurin osa ihmisistä on noin hitaita lukijoita, vaikka on koulussa sentään oppineet lukemaan. Ei ollut tarkoitus päteä tai nolata ketään. AP

Todella hidas lukija olet jos vasta koulussa olet oppinut lukemaan.

Vierailija
29/29 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä voin lukea jonkun kirjan yhdessä illassa ja toisinaan menee pitkäänkin, vaikka olen testatusti keskimääräistä nopeampi lukija. Jotkut kirjat ovat tylsiä, mutta luen ne silti. Näin työpäivinä luen vain hetken aikaa ennen nukkumaanmenoa ja sitten saatan nukahtaa. Teen kuitenkin illalla paljon muutakin. Tai vaikka olisi kuinka jännä kirja, kyllä sen viimeistään klo 23 laitan pois. Mulla myös silmät väsyy pitkästä yhtäjaksoisesta lukemisesta (joo, lasit pitäisi varmaan tarkistuttaa taas), joten välillä se kirja on vain pistettävä pois, kun silmät ei jaksa. 

Harrastan muutakin kuin lukemista työssäkäynnin lisäksi, joten en lue edes joka ilta. Välillä vaan tekee mieli ennen nukkumaan menoa täytellä sudokuita tai sanaristikoita. Eikä kaikki koe kaikkea yhtä mielenkiintoiseksi, mikä on toisesta tylsää, voi olla toisesta kiintoisaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi