Mistä tällainen verenpaine kertoo?
Mistä tällainen ero ylä- ja alapaineen välillä voi johtua? Yläpaine vaihtelee 70-100 välillä, alapaine 85-95 välillä. Eli yläpaine matala, alapaine korkea. Pöyrryttää ja on heikko olo usein.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että sulla on paineet väliiä 100 / 95. En oikein usko. Mittarissa vikaa?
Kyllä. Mittari on uusi ja olen lukenut ohjeet tarkkaan. Mittaan aina istuma-asennossa kun olen istunut hetken rauhassa aloillaan. Miehellä näyttää normaalimpia lukuja. Ap
Noilla paineilla ei sydän paljoa kyllä pumppaile, onko pulssi taivaissa? tai sitten jostain syystä verisuonet on laajetunut niin että paine hukkuu sinne.
No oisko lääkäri jotain? Jos yläpaine on alle 85, silloin mulla on huono olo, mutta mulla tällöin alapaine jossain 50-55 kieppeillä.
Leposykkeeni on 90-100 luokkaa. Laitankohan mittarin liian kireälle tms? Useimmiten mittaustulos on 100/85. Ap
Onko laadukas mittari, mansetti oikean kokoinen ja suoritatko mittauksen oikein? Jos yläpaine näyttää 70, niin epäilen kyllä joko mittaria tai mttaustekniikkaa.
Mittatulokset voi näyttää puutaheinää, jos on liian korkeat paineet.
No syke on helppo mitata ilman laitettakin. Täsmääkö se tuohon laitteen lukemaan? Jos täsmää, pian lääkäriin. Ihan tällä viikolla.
Sydän sulla tuntuisi hulluna takovan verta liikkeelle, koska sen eteneminen ei tunnu olevan ihan ongelmatonta (outo paine)?
Omronin keskihintainen mittari. Kyllä mielestäni mittaan ohjeiden mukaan. Tällä hetkellä näyttää 110/88. Onko se parempi? Ap
Onko ylipainoa ja et harrasta liikuntaa?
Yläpaine matalammillaan 70 mmHg, alapaine 85 mmHg. Häh? :D
Vierailija kirjoitti:
Leposykkeeni on 90-100 luokkaa. Laitankohan mittarin liian kireälle tms? Useimmiten mittaustulos on 100/85. Ap
Mun leposyke on myös noin korkea, vaikka urheilen ja kuntoilen (ei siis huonosta kunnosta johtuvaa), mutta RR 124/75 luokkaa aina.
Minulla on ikäni ollut yläpaine noin 110 ja alapaine noin 80. Ei sairauksia. Leposyke 60-70. Ikää nyt 40 ja ainakin 20 vuotta paineet olleet suunnilleen tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mansetin ja käsivarren väliin pitää mahtua sormi (ennen mittauksen käynnistymistä tietty). Onko käsivartesi suht. normaalin paksuinen (jos on, niin mansetti on silloin luultavasti oikean kokoinen)?
Vierailija kirjoitti:
Omronin keskihintainen mittari. Kyllä mielestäni mittaan ohjeiden mukaan. Tällä hetkellä näyttää 110/88. Onko se parempi? Ap
No mitä syke?
Nelikymppinen ylipainoinen mittasi juuri vertailuluvut omalla Omronillaan:
68/110 , syke 69
Vierailija kirjoitti:
Yläpaine matalammillaan 70 mmHg, alapaine 85 mmHg. Häh? :D
Ei samaan aikaan tietenkään. Mutta luulen, että olen joitakin kertoja mitannut virheellisesti. Alapaine kuitenkin useimmiten on liian korkea, mutta yläpaine matala. Voisiko kaliuminpuute aiheuttaa korkeaa alapainetta? Se on ollut juuri ja juuri viitteiden sisäpuolella. Täytyy kysyä lääkäriltä tästä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika normaali. Tuo alapaine saisi olla noin 80. Jos tupakoit, käytät paljon suolaa tai syöt paljon lakritsaa, alapaine tahtoo nousta. Samoin jos tulee reilusti ylipainoa.
Mulla on yläpaine levossa lähes aina n. 100 tai alle, mutta alapaine normaali, 65-70 luokkaa. Kuulemma matalasta yläpaineesta ei ole muuta haittaa kuin se, että joskus voi pyörryttää kun nousee äkkiä, niinkuin tekeekin. Eli yläpaineesta en olisi kohdallasi huolissaan, alapaine on outo.
Tähän kyllä löytyy vastauksia:
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/mista_korkea_…
Google kertoo, että voi liittyä myös kilpirauhaseen.
Vierailija kirjoitti:
On, molemmat lukemat normaaleja. Yläpaine jopa erittäin hyvä, alapaine saisi olla optimaalisesti hieman matalampi.
Näin ollaan me ihmiset erilaisia. Jos paineesi ja sykkeesi ovat aina olleet tuollaiset, niin tuskin on kova kiire lääkäriin. Mulla RR 75/50 ja pulssi 65. Ovat aina olleet tollaset lukemat, joten mulle normaalit. Joku toinen ei noilla pysyisi pystyssä.
Jos oot huolissasi, niin mittaa ja kirjaa ylös verenpaineesi muutaman päivän ajalta ja käy sitten terkkarissa hoitajan vastaanotolla mittaustulosten ja huolesi kanssa.
Meinaat, että sulla on paineet väliiä 100 / 95. En oikein usko. Mittarissa vikaa?