Mistä tällainen verenpaine kertoo?
Mistä tällainen ero ylä- ja alapaineen välillä voi johtua? Yläpaine vaihtelee 70-100 välillä, alapaine 85-95 välillä. Eli yläpaine matala, alapaine korkea. Pöyrryttää ja on heikko olo usein.
Kommentit (31)
Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy, mutta sen pitäisi olla hoitotasapainossa. Elämässäni on nyt todella paljon stressiä, mutta voiko se nostaa pelkästään alapainetta? En tiedä, onko tämä paineet aina olleet näin, mutta syke on ainakin jo lapsena ollut korkea jatkuvasti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläpaine matalammillaan 70 mmHg, alapaine 85 mmHg. Häh? :D
Ei samaan aikaan tietenkään. Mutta luulen, että olen joitakin kertoja mitannut virheellisesti. Alapaine kuitenkin useimmiten on liian korkea, mutta yläpaine matala. Voisiko kaliuminpuute aiheuttaa korkeaa alapainetta? Se on ollut juuri ja juuri viitteiden sisäpuolella. Täytyy kysyä lääkäriltä tästä. Ap
Ei kaliumin puute alipaineeseen vaikuta. Onko sinulla turvotusta? Voit kokeilla vähentää suolaa ruokavaliostasi! Rasvainen ja suolainen ruoka nostaa verenpainetta, eli juuri sitä mitä puhekielessä kutsutaan alapaineeksi. Säännöllinen liikunta vaikuttaa verenpaineeseen positiivisesti myös. Jos rööki maistuu, vähennä sitä! Alkoholi nostaa myös verenpainetta. Ja ylipaino. Joillakin valvominenkin vaikuttaa verenpaineeseen. Stressi on nykyisin yleinen syy kohonneeseen verenpaineeseen. Kokeile ensin muita keinoja ja sitten saat lääkkeet, jos nuo ei auta. Olen koulutukseltani sh, työskentelin ennen tk:ssa vastaanotolla.
Liian suuri tyroksiiniannos voi ainakin nostaa tuota sykettä ja sitten se sykkeennousu nosti minulla myös verenpainetta. Koska viimeksi otettu labrat?
Vierailija kirjoitti:
Näin ollaan me ihmiset erilaisia. Jos paineesi ja sykkeesi ovat aina olleet tuollaiset, niin tuskin on kova kiire lääkäriin. Mulla RR 75/50 ja pulssi 65. Ovat aina olleet tollaset lukemat, joten mulle normaalit. Joku toinen ei noilla pysyisi pystyssä.
Jos oot huolissasi, niin mittaa ja kirjaa ylös verenpaineesi muutaman päivän ajalta ja käy sitten terkkarissa hoitajan vastaanotolla mittaustulosten ja huolesi kanssa.
Sinun sydämesi saattaa tarvita jossain vaiheessa tahdistimen. Milloin viimeksi kävit lääkärissä noin matalien verenpaineiden vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällainen ero ylä- ja alapaineen välillä voi johtua? Yläpaine vaihtelee 70-100 välillä, alapaine 85-95 välillä. Eli yläpaine matala, alapaine korkea. Pöyrryttää ja on heikko olo usein.
Alapaine on se paine, kun sydän ei lyö ts. ei tee työtä. Yläpaine on se paine, jolla sydän tekee työtä. Jos alapaine on korkea suhteessa yläpaineeseen, ja varsinkin jos syke on suhteessa korkea tuntuisi siltä, että sydän ei kykene pumppaamaan riittävästi verta syystä tai toisesta ja yrittää kompensoida sitä lyömällä useammin.
En ole kardiologi, mutta loogisesti ajatellen arvelisin että se voisi viitata läppävikaan tai repeymään jossain, josta paine vuotaa ohi. Myös joku muu vastaava ohivuoto voisi aiheuttaa samanlaisen tilanteen. Huimaus josta mainitsit voi juuri johtua siitä, että sydän ei saa pumpattua hapekasta verta tarpeeksi.
Lähtisin viimeistään tuossa tilanteessa heti seuraavana arkipäivänä käymään lääkärissä ja selvittämään asiaa.
Kilpirauhas arvot ovat olleet luokkaa tsh 1-2 ja t4v 12-13, eli ei ainakaan liikaa. Viimeksi mitattu pari kuukautta sitten ja jo vuosia sama lääkeannos. Täytyypä tuota suolaa tarkkailla. Unettomuutta on stressistä johtuen jatkuvasti. Ap
Oikeastaan kysymykseni on, että voiko pelkkä stressi ja unettomuus, mitä viimeaikoina on ollut huomattavasti, aiheuttaa tällaista? Olen aivan poikki elämäntilanteestani. En ole myöskään jaksanut liikkua tai syödä terveellisesti, eli oletettavasti suolaa on tullut liikaa. Onko mahdollista, että saan paineet normaaliksi, kun stressi helpottaa, saan nukuttua ja alan syödä paremmin? Stressi helpottaa luultavasti kuukauden sisään. Voinko odottaa sen aikaa, vai onko tilanne sellainen, että lääkäriin pitää mennä heti? Syke on nyt 95, paineet 100-110/88-95 kun tässä olen mittaillut. En ole nukkunut viimeyönä lainkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ollaan me ihmiset erilaisia. Jos paineesi ja sykkeesi ovat aina olleet tuollaiset, niin tuskin on kova kiire lääkäriin. Mulla RR 75/50 ja pulssi 65. Ovat aina olleet tollaset lukemat, joten mulle normaalit. Joku toinen ei noilla pysyisi pystyssä.
Jos oot huolissasi, niin mittaa ja kirjaa ylös verenpaineesi muutaman päivän ajalta ja käy sitten terkkarissa hoitajan vastaanotolla mittaustulosten ja huolesi kanssa.
Sinun sydämesi saattaa tarvita jossain vaiheessa tahdistimen. Milloin viimeksi kävit lääkärissä noin matalien verenpaineiden vuoksi?
En ikinä. Voin hyvin ja olen terve. Miksi pitäisi mennä lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan kysymykseni on, että voiko pelkkä stressi ja unettomuus, mitä viimeaikoina on ollut huomattavasti, aiheuttaa tällaista? Olen aivan poikki elämäntilanteestani. En ole myöskään jaksanut liikkua tai syödä terveellisesti, eli oletettavasti suolaa on tullut liikaa. Onko mahdollista, että saan paineet normaaliksi, kun stressi helpottaa, saan nukuttua ja alan syödä paremmin? Stressi helpottaa luultavasti kuukauden sisään. Voinko odottaa sen aikaa, vai onko tilanne sellainen, että lääkäriin pitää mennä heti? Syke on nyt 95, paineet 100-110/88-95 kun tässä olen mittaillut. En ole nukkunut viimeyönä lainkaan. Ap
Voi johtua stressistä ja unettomuudesta, yms. Ei tarvi mennä heti lääkäriin.
Ap, jos sun syke huitelee noista lukemista huolimatta 90 tai yli, olisi varmaan fiksua selvittää ainakin kilpirauhanen.