Työtuntien vähentäminen - tehdäänkö uusi työsopimus?
Olen jo valmiiksi osa-aikainen, mutta haluan vähentää entisestään työtuntejani, koska haluan keskittyä opiskeluihin. Tässä tapauksessa varmaankin tehdään uusi työsopimus, mutta millainen? Onko se tavallinen työsopimus uusilla tuntimäärillä sovitusta päivämäärästä alkaen? Miten koeaika ja lomien kertyminen, pysyvätkö ne ennalleen vai alkavatko alusta?
Kommentit (6)
Meillä on sellainen tilanne, että ei ole tällä hetkellä esimiestä ollenkaan vaan kiireinen aluepäällikkö joutuu hoitamaan tämän homman. Olen jo alustavasti puhunut hänen kanssaan, mutta seuraavan kerran tavataan vasta parin viikon päästä, niin kyselen jo täältä, jos joku tietäisi. Hyvä juttu, jos koeaika ja lomien kertyminen pysyy. Tarkoitus on myös valmistua tämän vuoden puolella, joten olen tässä ottamassa loppukiriä. Toivottavasti työtuntien vähentäminen ei tulevaisuudessa haittaa, jos en saa heti valmistumisen jälkeen kokoaikatyötä, esim. jos haen soviteltua päivärahaa. Voiko haitata vai käykö työsopimuksesta ollenkaan ilmi, että olen oma-aloitteisesti vähentänyt työtunteja?
Ap
Koeaika ei ala alusta, jos tehtävät pysyvät samoin, loma kertyy jos tulee täysiä lomanmääräytymiskuukausia. Varmasti työnantaja haluaa sopimukseen maininnan, että työtunnit ovat sitä mitä ovat työntekijän tahdosta, koska työnantaja ei voi niitä yksipuolisesti muuttaa, jos ne on tarkkaan määritelty työsopimukseen.
Oman alan työehtosopimuksesta kannattaa katsella noita lomakertymiä. Meillä esim kaupan alan tes kertoo että lomapäivät määräytyy tehtyjen päivien/ tuntien mukaan eli joko 14pv/kk tai 35h/kk kerryttää lomapäiviä. Saattaa siis vaikuttaa sillä että jos sulla nyt on tullut toi 14pv täyteen kuussa ja sitten tippuukin alle sen mutta teet kuitenkin yli 35h kuussa niin kertymäsysteemi saattaa muuttua. Toki en tiedä millä alalla olet, teillä saattaa olla erilainen tes. Työsopimuksesta ei pitäisi nähdä että olet itse tuntejasi vähentänyt, tosin jos sulla on sopimus tietyillä tuntimäärillä, eihän sitä voi työnantaja ilman sun suostumustasi pienentää. Järkeilemällä se siis kuitenkin selviää.. Päivärahajuttuun en osaa mitään sanoa, ei oo mulle tuttu aihe.
-1
Kiitos vastauksista, kaupan alalla olen myös. Tähän mennessä on tullut sekä 14 pv että 35 h kuukaudessa täyteen, mutta saattaa nyt jäädä alle, kun olen miettinyt siirtymistä 10 h vko sopimukseen. Täytyy toivoa, että uuteen työsopimukseen ei tule mitään mainintaa työtuntien vähentämisestä, koska vähän pelottaa, miten Työkkäri siihen tulevaisuudessa suhtautuu, jos/kun sinne joudun menemään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oman alan työehtosopimuksesta kannattaa katsella noita lomakertymiä. Meillä esim kaupan alan tes kertoo että lomapäivät määräytyy tehtyjen päivien/ tuntien mukaan eli joko 14pv/kk tai 35h/kk kerryttää lomapäiviä. Saattaa siis vaikuttaa sillä että jos sulla nyt on tullut toi 14pv täyteen kuussa ja sitten tippuukin alle sen mutta teet kuitenkin yli 35h kuussa niin kertymäsysteemi saattaa muuttua. Toki en tiedä millä alalla olet, teillä saattaa olla erilainen tes. Työsopimuksesta ei pitäisi nähdä että olet itse tuntejasi vähentänyt, tosin jos sulla on sopimus tietyillä tuntimäärillä, eihän sitä voi työnantaja ilman sun suostumustasi pienentää. Järkeilemällä se siis kuitenkin selviää.. Päivärahajuttuun en osaa mitään sanoa, ei oo mulle tuttu aihe.
-1
Toi määrittelemäsi lomaoikeus on laki, ei riipu Tessistä.
Kannattaa varmaan työnantajalta kysellä että millainrn sopimus. Koeaika ja lomien kertyminen pysyy tietääkseni, eli ei siis ala alusta.