Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

saako yksityiseltä lääkäriltä "tilattua" kohdun poiston?

Vierailija
11.05.2016 |

Lapsia en koskaan halua enkä tule haluamaan. Vituttaa kärsiä menkoista joka helvetin kuukausi kun en kuitenkaan niillä mitään tee, kun olen vela. Saako yksityiseltä lääkäriltä kohdun poiston vaikka ei täytä kriteerejä? Olen 19. Ja paljon maksaa? Kiitos vastauksista.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se sterilisaatio menkkoja vie.

Eipä niin, luin huolimattomasti. Pahoittelen. Hormonikierukka saattaa viedä, muttei sitäkään kaiketi laiteta normaalimenkkaiselle 19 v:lle?

Voidaan laittaa. Ingen problem. Terv. tuon ikäisenä Mirenan saanut

Vierailija
22/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tietoinen kohdun limakalvon lämpöpallokäsittelystä?

Tuskin kukaan lääkäri lähtee tekemään sellaista 19-vuotiaalle, jonka kuukautiset ovat normaalit mutta olemassaolollaan häiritsevät. EIkä silläkään perusteella, että teini kuvittelee haluavansa olla lapseton koko elämänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisypillereitä voi syödä kolmekin laattaa peräkkäin (gynekologien suullisen tiedon mukaan useammankin laatan syömisellä peräkkäin ei ole mitään haittaa). Kuukautiset 3-4 x vuodessa, miltäs kuulostaa?

Vierailija
24/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä niin, luin huolimattomasti. Pahoittelen. Hormonikierukka saattaa viedä, muttei sitäkään kaiketi laiteta normaalimenkkaiselle 19 v:lle?

Riippuu naisesta. Joillakin synnyttämättömillä naisilla on niin pieni kohtu, ettei kierukka yksinkertaisesti mahdu sinne.

Vierailija
25/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle, kerro kärsiväsi kovista kuukautiskivuists ja kovasta vuodosta ja pyydä itsellesi Visanne- merkkistä hormonilääkettä. Pysyy menkat poissa.

Ja käytännössä ei tule edes raskaaksi, koska estää ovulaation vaikkei tuota ehkäisytuotteena myydäkään. Ota tuohon päälle hormonikierukka, niin onpahan ainakin varma ehkäisy.

Vierailija
26/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki Mirena. Menkat kaikkoaa parissa kuukaudessa (jopa minulla jolla mitkään pillerit ei edes vähentäneet 7vrk verimeri-vuotoa). Mulla oli menkat viimeksi kesällä, ja Mirena ollut vasta reilun vuoden. Sain sen siis kun pillerit ei saaneet menkkoja kuriin. Jotkut gynet saattaa vähän ihmetellä, mutta vaadit vaan, nykyään jopa suositellaan Mirenaa/Jaydessia ensimmäiseksi ehkäisyksi nuorelle (koska pilsujen otto unohtuu helposti ja nuorena on helppo sanoa olevansa seur. 5v ilman lapsia). Sitten 5v jälkeen ilman taukoa vaan vaihto seuraavaan eikä tarvitse menkkoja kärsiä

Kohdunpoistoa et saa kuin jossain hämärällä klinikalla Thaimaassa tms., sillä siitä voi tulla melkoisia sivuvaikutuksia. Esim. emättimen laskeuma (vaginaaliprolapsi), koska osa kiinnikkeistä (=kohtu) häviää. Lisäksi melko monille tulee menopaussin oireet 5v sisällä, vaikka munasarjoja ei poistettaisi, eli kuivuus ym. vanhojen naisten vaivat saattavat alkaa vaivaamaan.

19v:nä et saa kohdunpoistoa ilman todella pahaa endometrioosia, syöpää, repeämää (esim. onnettomuudessa, mutta sitten repeää kyllä muutakin) tai vakavaa tulehdusta. Mirena tulee myös halvemmaksi (esim. dysmenorrean hoitoon määrättynä sen saa Kela-korvattuna n. 100€) ja vaikka asetus vähän nipistää, niin ei se leikkaukseen verrattuna mitään ole.

N18

Vierailija
27/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle, kerro kärsiväsi kovista kuukautiskivuists ja kovasta vuodosta ja pyydä itsellesi Visanne- merkkistä hormonilääkettä. Pysyy menkat poissa.

Ja käytännössä ei tule edes raskaaksi, koska estää ovulaation vaikkei tuota ehkäisytuotteena myydäkään. Ota tuohon päälle hormonikierukka, niin onpahan ainakin varma ehkäisy.

Visannen käyttöindikaatio on endometrioosin hoito, ei kivuliaat kuukautiset.

Vierailija
28/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu naisesta. Joillakin synnyttämättömillä naisilla on niin pieni kohtu, ettei kierukka yksinkertaisesti mahdu sinne.

Niitä varten on 3-vuotinen Jaydess, se on pienempi kuin Mirena. Kyllä Mirenakin sopii valtaosalle.

Vierailija
29/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu olen 16-vuotias ja on ollut kohta 2kk kierukka. Eri asia sitten mahtuuko se synnyttämättömälle.

Vierailija
30/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisypillereitä voi syödä kolmekin laattaa peräkkäin (gynekologien suullisen tiedon mukaan useammankin laatan syömisellä peräkkäin ei ole mitään haittaa). Kuukautiset 3-4 x vuodessa, miltäs kuulostaa?

Ei pidä menkkoja poissa läheskään kaikilla kuin yhden tai max kaksi levyä. Tulee läpivuotoja kesken kuun eli arvaamatonta, ja ne pillerit pitää muistaa. Esim. itelle ei löytyny mtn sellasta pilleriä joka ois pitäny menkat poissa enempää kuin 1,5 levyä. Jaydess-kierukka auttoi.

N21

Vierailija
31/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Visannen käyttöindikaatio on endometrioosin hoito, ei kivuliaat kuukautiset.

Endometrioosin yksi oire on kivuliaat kuukautiset.

Itse söin Visannea pari vuotta ennen leikkausta juurikin kivuliaiden ja runsaiden menkkojen takia ja syön edelleen, vaihdevuosiin asti ellei endo sitten pahene ja pääsen kohdunpoistoon.

Endoa ei usein pysty toteamaan ns. virallisesti kuin tähystyksellä vaan diagnoosin saa oireista.

Vierailija
32/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu olen 16-vuotias ja on ollut kohta 2kk kierukka. Eri asia sitten mahtuuko se synnyttämättömälle.

Juu, kierukoita kyllä käytetään teineillä, jotka muuten eivät osaa huolehtia ehkäisystä.

Vierailija
33/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tietoinen kohdun limakalvon lämpöpallokäsittelystä?

Oletko tietoinen, ettei kyseistä toimenpidettä tehdä noin nuorille oikeastaan ikinä. Tuon jälkeen raskautuminen (myös vahingossa) on kielletty. Vaikka ap ei lapsia haluakaan, hän on vielä niin nuori että on pitkään hedelmällisessä iässä.

Vierailija
34/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään halunnut lapsia ikinä, kun olin 19 v.

Nyt olen kolmen lapsen äiti.

Vierailija
35/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kierukoita kyllä käytetään teineillä, jotka muuten eivät osaa huolehtia ehkäisystä.

Miksi kierukka olisi joku viimeinen vaihtoehto ja vain holtittomalle teinille? Varma ehkäisy ja huoleton, eikä tarvitse muistaa päivittäin. Vuotokin yleensä lähtee. 

Vierailija
36/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia en koskaan halua enkä tule haluamaan. Vituttaa kärsiä menkoista joka helvetin kuukausi kun en kuitenkaan niillä mitään tee, kun olen vela. Saako yksityiseltä lääkäriltä kohdun poiston vaikka ei täytä kriteerejä? Olen 19. Ja paljon maksaa? Kiitos vastauksista.

Tuskin kukaan nauttii menkoista, halusi lapsia tai ei. Et todellakaan tule kohdunpoistoa saamaan sillä perusteella että menkat v*tuttaa ja haluat jäädä lapsettomaksi.

Vierailija
37/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykapseli. Itsellä loppui menkat kokonaan kun se laitettiin. Tai no, kaksi kertaa on tullut todella vähän rusehtavaa vuotoa, mutta sitä tuli tosiaan niin vähän että ei edes sidettä tarvinnut. Minipillerit toimii samalla tavalla.