Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saako yksityiseltä lääkäriltä "tilattua" kohdun poiston?

Vierailija
11.05.2016 |

Lapsia en koskaan halua enkä tule haluamaan. Vituttaa kärsiä menkoista joka helvetin kuukausi kun en kuitenkaan niillä mitään tee, kun olen vela. Saako yksityiseltä lääkäriltä kohdun poiston vaikka ei täytä kriteerejä? Olen 19. Ja paljon maksaa? Kiitos vastauksista.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulta pieni, et saa.

Vierailija
2/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko, että se on kuin valintamyymälä? Ei saa, pitää täyttää tietyt kriteerit. Kohdunpoisto on viimeinen vaihtoehto, ei ensimmäinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa. Sterilisaation saat kolmekymppisenä, siihen saakka on vaan pärjäiltävä.

Vierailija
4/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tuohon on syynä, että sitä ei saa edes itse maksamalla Suomesta?

Vierailija
5/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtua ei Suomessa poisteta kuin terveydellisistä syistä.

Vierailija
6/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tuohon on syynä, että sitä ei saa edes itse maksamalla Suomesta?

Just se, mikä avauksesta käy ilmi.

Vierailija
7/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minkä helvetin takia tässä holhousvaltiossa ei saa itse päättää kropastaan edes aikuinen ihminen?? Ap

Vierailija
8/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se sterilisaatio menkkoja vie.

Vierailija
9/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niin, luin huolimattomasti. Pahoittelen. Hormonikierukka saattaa viedä, muttei sitäkään kaiketi laiteta normaalimenkkaiselle 19 v:lle?

Vierailija
10/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistoa ei kovin kevein perustein tehdä. Itse kävin kahden vuoden ajan naistentautien poliklinikalla, alunperin yksityisen gynen lähetteellä runsaiden kuukautisten takia. Tuossa ajassa käytiin kaikki mulle sopivat hoitomuodot läpi aina hormonihoidoista kohdun lämpöpallohoitoon. Mikään noista ei vähentänyt vuotoa, jonka jälkeen sain lähetteen kohdunpoistoleikkaukseen. Hb oli ennen leikkausta 85-100 välillä ja runsaita vuotopäiviä oli noin 16 vkr/kk.

Nyt leikkauksesta on kuukausi ja hb on 119, mitä se ei ole ollut vuosiin. Elämänlaatu parani ja olisin tuon kohdunpoiston halunut jo paljon aikaisemmin, mutta meillä ainakin piti käydä kaikki mahdolliset kevyemmät hoitovaihtoehdot ensin läpi ja jos niistä ei ole apua, poistetaan kohtu.

Mitkään kriteerit sulla tuskin täyttyy (=kohdunpoistoa vaativa sairaus/vaiva), että yksikään gyne suostuisi sut leikkausjonoon laittamaan. Yksityiselläkään ei, vastoin yleisiä uskomuksia, saa edes rahalla haluamaansa, jos potilaan tahto sotii lääkärin etiikkaa vastaan. Hintaa pelkälle kohdunpoistolle tulee yksityisellä muutenkin mukavasti, noin 5000 euroa + muut kulut.

Vierailija
11/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, on meitä moneen junaan ja vielä asemallekin jääneitä näköjään riittää:( "saanko tilattua", kun vituttaa :DD

Vierailija
12/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä niin, luin huolimattomasti. Pahoittelen. Hormonikierukka saattaa viedä, muttei sitäkään kaiketi laiteta normaalimenkkaiselle 19 v:lle?

Eipä sille taida mitään estettä olla. 

Vierailija
13/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, minkä helvetin takia tässä holhousvaltiossa ei saa itse päättää kropastaan edes aikuinen ihminen?? Ap

Mene Viroon. Siellä raha kelpaa.

Vierailija
14/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että Virossa on myös lailla säädelty, kuka sterilisaation voi saada. Kas tässä:

"

§ 20. Steriliseerimise lubatavus

(1) Täisealist teovõimelist isikut võib steriliseerida, kui esineb vähemalt üks järgmistest tingimustest:

1) isikul on vähemalt kolm last;

2) isik on vanem kui 35-aastane;

3) rasedus ohustab naise tervist;

4) muud rasestumisvastased vahendid on vastunäidustatud;

5) isikul on oht saada raske vaimse või kehalise tervisekahjustusega laps;

6) isiku haigus või tervisega seotud probleem takistab lapse kasvatamist.[Lõike 2 sõnastus kuni 31. 12. 2005]

(2) Täisealist teovõimetut isikut võib steriliseerida, kui esineb vähemalt üks tingimus käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 3, 4, 5 või 6 toodud juhtudest.

[Lõike 2 sõnastus alates 1. 01. 2006]

(2) Täisealist piiratud teovõimega isikut võib steriliseerida, kui esineb vähemalt üks tingimus käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 3, 4, 5 või 6 toodud juhtudest.

(3) Haiguste ja tervisega seotud probleemide loetelu, mille puhul on lubatud steriliseerimine, kehtestab sotsiaalminister oma määrusega."

https://www.riigiteataja.ee/akt/925400

Eli lyhyesti: kolme lasta, vanhempi kuin 35, raskaus vaaraksi terveydelle, muu ehkäisy ei ole mahdollinen, on todennäköistä, että syntyvillä lapsilla olisi vaikeita vammoja/perinninnöllisiä sairauksia, henkilö ei oman terveydentilansa/kehityksensä takia ole kykeneväinen huolehtimaan lapsista. Sterilisaation saa, jos vähintään yksi kohta täyttyy.

Vierailija
15/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä laitetaan! Olen 20v. ja sanoin ehkäisyneuvolassa haluavani hormonikierukan. Lääkäri teki gynekologisen tutkimuksen ja löi sitten reseptin käteen. On parempi ja luotettavampi kuin esimerkiksi e-pillerit, ei veritulpan tai unohtamisen riskiä. Aion itsekin mennä sterilointiin heti, kun se on mahdollista.

Vierailija
16/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäjältä saa jos o caaashii

Vierailija
17/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että Virossa on myös lailla säädelty, kuka sterilisaation voi saada. Kas tässä:

"

(1) Täisealist teovõimelist isikut võib steriliseerida, kui esineb vähemalt üks järgmistest tingimustest:

6) isiku haigus või tervisega seotud probleem takistab lapse kasvatamist.[Lõike 2 sõnastus kuni 31. 12. 2005]

(2) Täisealist teovõimetut isikut võib steriliseerida, kui esineb vähemalt üks tingimus käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 3, 4, 5 või 6 toodud juhtudest.

(2) Täisealist piiratud teovõimega isikut võib steriliseerida, kui esineb vähemalt üks tingimus käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 3, 4, 5 või 6 toodud juhtudest.

(3) Haiguste ja tervisega seotud probleemide loetelu, mille puhul on lubatud steriliseerimine, kehtestab sotsiaalminister oma määrusega."

Eli lyhyesti: kolme lasta, vanhempi kuin 35, raskaus vaaraksi terveydelle, muu ehkäisy ei ole mahdollinen, on todennäköistä, että syntyvillä lapsilla olisi vaikeita vammoja/perinninnöllisiä sairauksia, henkilö ei oman terveydentilansa/kehityksensä takia ole kykeneväinen huolehtimaan lapsista. Sterilisaation saa, jos vähintään yksi kohta täyttyy.

Kohdunpoisto on eri toimenpide kuin sterilisaatio. Kyllä tuolla käy terveysturisteja leikkauksissa Suomesta.

Vierailija
18/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tietoinen kohdun limakalvon lämpöpallokäsittelystä?

Vierailija
19/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kummitätini kävi parisen vuotta sitten Virossa kohdun poistossa. Lopputulos oli että kirurgi oli ILMEISESTI puhkaissut suolen leikkauksen aikana, mistä seurasi kaikenmaailman infektiot ja lopulta kuolema.. En halua pelotella mutta joillekin tälläinen sattuu kuitenkin kohalle :(

Vierailija
20/37 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Edelleenkään sterilisaatiolla ei pääse eroon kuukautisista, mitä ap halusi. Mutta Virossa pääsee kohdunpoistoon jonottamatta, en tiedä onko siihen jotain kriteereitä. Mutta leikkausriskit ovat isommat kuin Suomessa.