Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

eikö enää ole "laki", että suojatien yli TALUTETAAN se pyörä???

Vierailija
10.05.2016 |

näin on minulle opetettu, ja näin olen opettanut lapsillenikin, ja siitä pidetään kiinni.
t- äiti 42v.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se enää mene yksioikoisesti noin, koska nykyään on olemassa suojatien jatkeita, joilla saa ajaa pyörällä. Eli ne suojatiet, joissa on katkos keskellä.

Vierailija
2/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä siinä olisi, että osa kevyestä liikenteestä ei saisi kulkea normaalisti risteysten/autoteiden yli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin määkin olen luullut ja nyt ihan pihalla kun lukenut näitä juttuja o.O

Vierailija
4/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taluta. Ajan pyörällä suojatien yli. Nopeampaa ja autot eivät joudu odottamaan.

Vierailija
5/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojatien yli talutetaan, mutta mikäli pyöräkaista tai pyörätie jatkuu pyörätien jatkeena, ajoradan saa ylittää polkien.

Vierailija
6/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen, saa ajaa, ei tarvitse taluttaa.

Vierailija
7/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös yli saa ajaa joka tapauksessa, mutta on vain väistämisvelvollinen muuhun liikenteeseen nähden? Taluttaessaan tulee kohdelluksi jalankulkijana.

Vierailija
8/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei autoa pidä taluttaa suojatien yli?

Vierailija
9/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se enää mene yksioikoisesti noin, koska nykyään on olemassa suojatien jatkeita, joilla saa ajaa pyörällä. Eli ne suojatiet, joissa on katkos keskellä.

Entä ne suojatiet joissa on katkos keskellä, mutta molemmin puolin on pelkät jalkakäytävät? Niitäkin on vaikka kuinka, kun nykyään useimmiten kaikki suojatiet tehdään sen katkoksen kanssa.

Vierailija
10/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös yli saa ajaa joka tapauksessa, mutta on vain väistämisvelvollinen muuhun liikenteeseen nähden? Taluttaessaan tulee kohdelluksi jalankulkijana.

Juuri näin.

Itse ajan teiden yli vaikka se olisi väärin, koska kun sulla on 5 min aikaa olla ajoissa, ei tee mieli alkaa hidastelemaan.

Vierailija
11/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suojatie jatkuu pyöräilyn oikeuttavana kevyenliikenteen väylänä, niin silloin "suojatie" on pyöräilijän kannalta "pyörätien jatke", jota pitkin saa ajaa. Aiheesta lisää esim. täältä: http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt 

Vierailija
12/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin olisi ollut niiin paljon helpompaa, ja säästänyt paljon ihmishenkiä,kun tähän yksinkertaiseen sääntöön ei olisi menty kajoamaan.

Vierailija
13/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän pyöräilijä voi ajaa suojatien yli kun jalkakäytävälläkään ei saa ajaa pyörällä.

Vierailija
14/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

11. On ytimessä. Pyörällä saa ajaa yli, jos kyseessä on pyörätien jatke. Jatkeena olon edellytyksenä ei ole "katkonainen" suojatie, vaan normaali suojatie on jatke, jos kevyen liikenteen väylä jatkuu toisella puolella. Jos valitsee taluttaa, autojen pitää väistää kuin jalankulkijaa. Jos polkee, on lähtökohtaisesti itse väistämisvelvollinen (ellei auto käänny tai tule kolmion takaa).

Siinä se!

Vierailija
15/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi parempi, että aloittajan lapsi opettaa äidille liikennesäännöt, eikä toisin päin.

Vierailija
16/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama, vaikka saisi paahtaa tien yli pää punaisena fillarilla ajaen, minä edelleen opetan ja vaadin, että lapseni taluttaa pyörän sen suojatien yli.

-ap

Vierailija
17/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää taluttaa ellei ole siis se erikseen merkitty pyörätien jatkumo. Ei siinä muuta, mutta jotkut urpot ei näköjään tajua, että jos ajat helvetin kovaa jostain metiköstä suoraan sinne suojatielle, niin autoilijan on todella vaikeaa huomata sua. Siinä tulee sitten äkkijarrutuksia ja läheltä piti tilanteita tai jotain pahempaa. Järkeä saa käyttää.

Vierailija
18/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa liikennesäännöt. 30 vuoden takaiset opit pitää päivittää. Jos osaatte nykyiset säännöt tiedätte suojatien ja pyörätien jatkeen eron. 

Vierailija
19/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa liikennesäännöt. 30 vuoden takaiset opit pitää päivittää. Jos osaatte nykyiset säännöt tiedätte suojatien ja pyörätien jatkeen eron. 

Mutta---tietävätkö AUTOILJAT????  ei välttämättä.

Vierailija
20/80 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden pyörätien välinen suojatie on aina ns. jatke.

Kahden jalkakäytävän välinen on aina suojatie. 

Lapset eivät osaa väistämissääntöjä, jotka koskevat pyörätien jatketta. Siksi heille on hyvä opettaa taluttaminen, jolloin heitä koskee yksinkertaisemmat suojatiesäännöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi