Riittääkö aikuiselle 1 lämmin ateria/päivä?
Rahat todella tiukilla ja seuraavat kolme kuukautta samaa rataa joten aattelin jos päivällisen jättäisin pois ja söisin silloin annoksen kaurapuuroa. Onkohan pahaksi? Saan siis töissä lounaan ja aamupalana syön myös kaurapuuroa.
Kommentit (57)
Kananmuna on tosi edullinen (luoMUNA :) kin) ja kätevä siitä, että menee aamu- tai välipalan korvaajana, toisena ateriana, pääateriana lisukkeilla jne jne.
.
Jos joku pvä huomaa syöneensä liian vähän ja tarvitaan pika-ateriaa paikkaamaan.
Omeletilla saa hyvät variaatiot.
Vaikka tätä ei kysytty :).
Mulle riittää ainakin.
Syön aamupalan, lounaan, joka on se lämmin. Sitten välipala ja iltapala, jos on enää nälkä illalla
N23 160/62
Miksi ei riittäisi? Määrä ja energian kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 kaloria ei ihan kaurapuurolla tule
2000 kcal on suurimmalle osalle naisista ihan liikaa. Istumatyötä tekevän miehen suositus, ei naisen.
Minulle ja suorimmalle osalle 2000 on normi
No kerropa minkä ikäinen olet, miten pitkä, mitä painat, ja miten paljon liikut?
Esim minun, istumatyötä tekevän mutta viikossa noin 3-6 h rankkaa liikuntaa harrastavan 45 v normaalipainoisen naisen peruskulutus on noin 1600 kcal. Jos ylitän sen enkä kompensoi liikkumalla, lihon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei riittäisi? Määrä ja energian kulutus.
Ei, vaan ruuan ravintoarvot.
köyhä kirjoitti:
Ehkä kirjoitin ny epäselvästi. Ois pitäny sanoa et yhdellä monipuolisella ruoalla päivässä jos aamiaiseksi ja päivälliseks söis pelkän kaurapuuron. Iltapalaa en syö ollenkaan ja Leipää en käytä. Jostain on pakko säästää ja aina se on ruoka :/
Mä elin nuorena varmaan vuoden ranskanleivällä, juustolla, kurkulla ja kahvilla eikä mitään ongelmaa ollut.
Mä syön monesti puuroa ns. kunnon ruokana. Puuro on hyvää, halpaa ja nopea valmistaa. Sellaisenaan en sitä vetele, vaan laitan sekaan esim. marjoja, avokadoa, kananmunaa, raejuustoa tai mitä milloinkin. Pelkkä puuro ei ainakaan mulla vie nälkää, mutta tuunaamalla siitä saa mielestäni täyttävän ja ravintoarvoiltaan varsin kelvollisen aterian. Tietenkään en joka päivä korvaa kunnon ateriaa puurolla, kävisi turhan yksipuoliseksi, etenkin kun syön sitä usein aamu- tai välipalaksi :D
Jos syöt riittävästi ja riittävän monipuolisesti, niin eiköhän lounas + kaksi puuroa riitä. Itse tekisin kotiin jotain muuta kuin puuroa. Kauden juureksia ja kasviksia? Leipäjono? Roskisdyykkaus?
Ruoan lämpötila ei määritä sen ravinteikuutta tai yhtään mitään muutakaan.
Kaurapuuro on loistava tapa säästää rahaa. Kuukauden ruoat maksaa kaurapuurona alle 10 euroa. Toki tuosta puuttuu muutamat vitamiinit yms. joten täytyy pidemmän päälle syödä jotain muutakin (porkkana ja appelsiini päivässä ainakin, mielellään salaattia/pinaattia myös).
Voit tehdä sen kaurapuuron hinnalla ihan ruokaakin, vaikka linssikeittoa, olisi ravitsevampaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on loistava tapa säästää rahaa. Kuukauden ruoat maksaa kaurapuurona alle 10 euroa. Toki tuosta puuttuu muutamat vitamiinit yms. joten täytyy pidemmän päälle syödä jotain muutakin (porkkana ja appelsiini päivässä ainakin, mielellään salaattia/pinaattia myös).
Ja rasvaa!!
Vierailija kirjoitti:
Mä syön monesti puuroa ns. kunnon ruokana. Puuro on hyvää, halpaa ja nopea valmistaa. Sellaisenaan en sitä vetele, vaan laitan sekaan esim. marjoja, avokadoa, kananmunaa, raejuustoa tai mitä milloinkin. Pelkkä puuro ei ainakaan mulla vie nälkää, mutta tuunaamalla siitä saa mielestäni täyttävän ja ravintoarvoiltaan varsin kelvollisen aterian. Tietenkään en joka päivä korvaa kunnon ateriaa puurolla, kävisi turhan yksipuoliseksi, etenkin kun syön sitä usein aamu- tai välipalaksi :D
hyviä vinkkejä kiitos tästä :) Tuunattu puuro kaksi kertaa päivässä+työpaikan lounas saa riittää seuraavan 2-3kuukauden ajan.
Ja oon siis nainen 160cm/52kg ja teen työtä jossa liikutaan ja istutaan vaihtelevasti :) omasta kaloritarpeen määrästä en oo koskaan ottanu selvää..
Mä olen syönyt 2 lämmintä ateriaa päivässä viimeks ala-asteella, eli n. 30 vuotta sitten. Sen jälkeen olen pärjännyt elämäni 1 aterialla (lämmin/kylmä) ja 1-2 muuta "palaa"/pv.
Välillä on ollut puuroa, välillä salaatti, välillä pelkät ranskalaiset tai kalapuikot ja taas toisinaan oikein kunnolla rakennettu ateria, riippuen siitä miten on raha-asiat sujuneet. Hengissä ja kunnossa vielä olen, joten jotain olen osannut tehdä oikein. On omat hampaat, hiukset kunnossa ja paksut, luusto hyvä, näkö ok, ei puutostiloja tai sairauksia, joten en usko että ap:lle tulee ongelmia, jos silloin tällöin tai useamminkin ateria on pelkkä puuro.
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä sen kaurapuuron hinnalla ihan ruokaakin, vaikka linssikeittoa, olisi ravitsevampaa.
Paketti kaurapuurohiutaleita maksaa esim. Lidlissä n. 50 senttiä ja taatusti riittää yhdelle moneen annokseen, joten kerropas yhtä halpa ruoka noista linsseistäs ja laita siis hinnat tähän.
Vierailija kirjoitti:
2000 kaloria ei ihan kaurapuurolla tule
No sehän taas riippuu annoskoosta ja lisäkkeistä. Isolla vo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paketti kaurapuurohiutaleita maksaa esim. Lidlissä n. 50 senttiä ja taatusti riittää yhdelle moneen annokseen, joten kerropas yhtä halpa ruoka noista linsseistäs ja laita siis hinnat tähän.
Kaurapuuro pitää nälän loitolla tunnin. Montako annosta päivässä pitäisi syödä?
Syön kauraa keittämättä,siinä on enemmän ravintoaineita kuin missään muussa ruoka-aineessa.Joltain ravintotieteilijältä oli kerran kysytty minkä ruoan ottaisi jos olisi pakko valita vain yksi,sanoi kaurahiutaleet.
asiaa kirjoitti:
Syön kauraa keittämättä,siinä on enemmän ravintoaineita kuin missään muussa ruoka-aineessa.Joltain ravintotieteilijältä oli kerran kysytty minkä ruoan ottaisi jos olisi pakko valita vain yksi,sanoi kaurahiutaleet.
Mitenkäs kananmunat? Voittaako kauran? Ihmisen ravintoa ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on loistava tapa säästää rahaa. Kuukauden ruoat maksaa kaurapuurona alle 10 euroa. Toki tuosta puuttuu muutamat vitamiinit yms. joten täytyy pidemmän päälle syödä jotain muutakin (porkkana ja appelsiini päivässä ainakin, mielellään salaattia/pinaattia myös).Ja rasvaa!!
Kaurapuurossa on niitä molempia rasvahappoja, joita elimistö ei tuota itse. Kaikenkaikkiaan 35 grammaa rasvaa per 2000 kcal, mutta ei rasvaa tarvitse kuin pari grammaa ALA ja LA. Toki se 0,5g ALAa voisi olla enemmänkin, mutta tuohonkaan ei kuole.
Tässä ketjussa puhutaan lämpimän ruuan tarpeellisuudesta, ei kunnon ruuasta.