*TORSTI taas SYYSQ-04*
Kommentit (36)
Reeli: meidän tällä pienemmällä todettiin 8kk-tarkastuksessa sivuääni,joka sitten tutkittiin lastenklinikalla tarkkaan ja hartaasti (koska kuulemma imeväisikäisten sivuäänet on syytä tutkia). Ei mitään rakenteellista löytynyt ja lääkäri totesi, että puolella lapsista jossain vaiheessa harmiton sivuääni kuuluu.
Ranska kuulostaa houkuttelevalta (en ole koskaan käynyt, tunnustan).
" huono äiti" -tunnelmissa, simam
Tehdään Kukkuu räppi uudestaan :) Sinä voisit vähän kustannustoimittaa ;0) Onnittelut työpaikasta! Pari kuukauttakin on varmasti oikein virkistävää (t. tämä, jonka mies vinoilee olevans yh)
Koko viikko ollut kaikenlaista matalaliitoa ja sairastelemista. viikonloppuna kävimme anopin seitsemänkymppisillä ja sieltä tullessa vaivasi ikävä selkäkipu, mutta töissä kävin kuitenkin. Antsa sairastui sitten vatsatautiin, pari päivää ripuloi ja päivän okenteli isin päälle (huono-äiti uurasteli töissä), mutta hyvällä tuulella oli aina vain. Viime yönä oksenteli esikoinen ja tänään lähdin töistä kesken pois, kun miesrukkakin pääsi oksuklubiin. Minä en vielä oksentele.. *koputtaa päätään*
Onpa syysmuorituvissa sairasteltu. Onneksi, Lila pääsit sairaalasta kotiin! Ohan Pyörsky, ayap, jo kunnossa?
Antsa kävelee jo aivan valtoimenaan :D Huoneesta toiseen teputtelee menemään omaan Chaplin-tyyliinsä.
Kovasti itsee isin perään, jos tuo häviää huoneesta...hohhoijaa...Aavis: suosittelen kyllä lämpimästi töihin menoa, jos hoito järjestyy. Mielenterveyttä se tavallaan parantaa, että ympyrät hiukan laajenevat (nimim. pyöriskelee yöllä työongelmia pohtien ;)). Oikeasti: kaikki työkokemus on varmasti loppuelämän kannalta hyvästä. Jos turvallinen ja mukava hoito järjestyy, etkä uuvuta itseäsi töillä, ei Motillekaan se varmasti pahaa tee.
Meillä ei kovasti vielä pottailla. Mies innostui jossain vaiheessa Antsaa potalle istuttamaan, mutta lähiaikoina se on jäänyt. Minäkin vähän ajattelen, ettei vielä niin kiire ole. Meillä ovat isoomat lapset oppineet omaan tahtiinsa. Esikoinen jätti yövaipan pois vasta 3-vuotiaana, keskimmäinen oli aivan ilman vaippoja jo 1,5-vuotiaana. Erittäin yksilöllistä, luulisin.
Kiva, että Mersukin kaivauduit kolostasi :))
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
SaaMa
(...kesäkuussa luultavasti Ranskaan.. da-dim-da-duu...)
Ayap:huhuu...Käy kertomassa jotain..
jatu
..eikös ne kaikki romaanit ala näin.. No dekkariksi ei tulevasta tekstistä ole, mutta pituutta varmaankin löytyy aamukahvin siemailijoiden iloksi/riesaksi.. ;-) Sitten asiaan..
Sini olikin ollut itkuinen ja nukkunut huonosti kun olin ollut poissa. Kamalaa isille, mutta kieltämättä tuntuu hyvälle kun olen ollut Sinille B-luokan kansalainen hetken aikaa. :-/ Isi on vain ollut jotain ja kelvannut joka puuhaan. Ah, miten itsekkäästi ajaltu, mutta ymmärrätte varmaan. Tuntui todella hyvälle kun Sini halusi minut iltapuuhiin ja sänkyynviejäksi eikä miestä. Saa mieskin välillä huokaista ja jäädä sohvalle.
Perhekerhopäivä oli. Lähdin sinne vaikkei olo nyt vielä virkein ollutkaan. Taas oli mukava kerho kun oli sijainen joka vain leikitti lapsia hartaushetken eikä puhunut jotain kuivaa asiaa. Nyt tuleekin kahden viikon tauko kerhoissa. Saapi nähdä pääsenkö enää kolmen viikon kuluttua kerhoon...
Palaten vielä sairaalaan ja synnytysasioihin. Skipatkaa yli jos alkaa nämä asiat jo tympiä! ;-) Kysäisin ohimennen viideltä eri kätilöltä, että miten yleistä on että äiti ponnistaa jossain muussa asennossa kuin puoli-istuvassa, sängyllä? Kaikki tuumivat että suurimmalla osalla äideistä kun on epiduraali/spinaali, niin ponnistavat useimmiten sängyllä. Sanoivat että muutakin voi kyllä kokeilla ja innokkaasti selittivät vaihtoehtoja. Kysyisinkin että onko joku syysmammoista ponnistanut lapsensa jossain muussa asennossa kuin puoli-istuvassa? Itse olisin halunnut olla viimeksi jotenkin nelinkontin sängyn päätyä vasten, mutta se oli lapsen hengitysteiden imemisen kannalta mahdotonta.
Sain muuten kunnon vauva-kuumeen sairaalasta, (S-joella prena ja synnyttäneet ovat samassa). Ihania vaaleanpunaisia ja vaaleansinisiä pieniä pakettaja äidit lykkivät läpinäkyvissä kaukaloissa.. Maltan tuskin odottaa että pääsen itsekin sellaisia kärryjä työntelemään..
Mimmu, pikkuvauvajutut ovat ihania, kerrohan lisää! :-D Yritän lepäillä nyt, pian se on taas sitä kuvaamaasi rumbaa.. Jaksuja vauva-arkeen! Ps. En saanut yhtäkään sairaalan lämmintä ruokaa. :-( Jugurttia tulee kyllä korvistakin.. Pidän sairaalan pöperöistä yleensä, mutta olenkin itse niin onneton kokki. :-/
T-P, mukavaa matkaa!
Heh, minä puutarhaguru??? Lähinnä vuoden puutarhatumpelo tai kantapään kautta kaiken hitaaasti oppiva.. Mutta kiinnostunut olen viherasioista. Siitä tulikin mieleen. Mies oli unohtanut ruokkia pikkulintuja poissaoloni ajan. Ei ollut sitten kauraa laittanut keltasirkuille. Jäniksetkin olivat jääneet siis ilman ja sen tietää miten käy kirsikkapuskille, jollei jäniksillä ole kauraa vaihtoehtona.. ARRRRGGG! No ne toipuvat, mutta jälki ei ollut todellakaan kaunista. :-(
Sairastupia on taas monta. :-( Hus, pois pöpöt! Väkkärälle erityissympatiat, ei ole kivaa ripuloida.. Tiedän.
Kukkuulle onnittelut uudesta pestistä ja Aavikselle onnea valitsemallaan tiellä, mikä se tie sitten onkin!
Tyynyg; Sinille laitin tänään ensimmäistä kertaa ohuen tyynyn. Päikkäreillä tyyny oli pysynyt ihan nätisti pään alla, mutta veikkaan että huomen aamulla tyyny löytyy Sinin kainalosta.
Miehen lahjatavat; Ostaa omatoimisesti omalle kummipojalleen lahjan. Yhteisten kummilasten lahjat ovat jääneet minun kontolle ja Sinin lahjat mietimme yhdessä.
Vielä potta-asiaan. Sinihän oli " istuva härkä" . Kasvoista näki 7kk iässä että milloin alkoi yrittää punnata kakkaa. Laitimme silloin potalle ja mukavamminhan se kakka sinne tuli, kuin pakarat eivät olleet tiukasti maata vasten. Oppi sitten pyllykiitäjäksi ja pottaanhan ne asiat oli edelleen mukava tehdä. Sini lähti kävelemään vasta reilu 2kk sitten joten hän ehti oppia hyvin ennen sitä että pottaan kakataan. Ennen kävelyn oppimista käytiin joka ruuan päälle potalla ja pissatkin lorahtivat silloin usein pottaan. Nykyisin ei potallle ruuan päälle halua, jollei ole kakkahätä. Niimpä pissat tulevat pääosin vaippaan. Toisinaan käy paukuttamassa vessaovea että pääsee potalle pissalle, mutta harvemmin. Yleensä ilmoittaa vain jos haluaa kakalle. Vaikka meillä pottailu siis sujuu mielestäni loistavasti, niin Siniä en kyllä pystyisi tässä ikävaiheessa opettamaan istumaan potalla. Neidissä on nyt liiikaa energiaa ja kävelytarmoa. Pissaa aletaan varmaankin saalistamaan pottaan vasta kesällä, jos silloin olisi otollisempi aika ja Sinillä enemmän malttia takataskussa. Eli, Alli älä huoli, monet meidän paaperoita nuoremmat ovat vielä siinä vaiheessa että suostuvat olla potalla. Mutta valitettavasti monella ne taidot taantuvat, kun kävelemään oppivat. Ei huolestuta vielä pottataidoista.
Eiköhän tämä riitä taas tällä erää..
Lila75
Jotain hyvääkin älyvapaalta: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6517116&p=1&tmode=1&smode…
Se on Väkkärä, joka kakkii pitkin poikin. Pyörsky on toistaiseksi säästynyt taudilta *kopkop* Väkkärällä tulee huomenna viikko täyteen, jos ei jo tauti lopu. Pah. Ruoka maistuu huonosti, ei ihme. Iloinen kaveri kuitenkin, ihme sälli. Minulla tauti on jonain loivana versiona, enkä ole läheskään yhtä hyväntuulinen kuin sairaampi poika.
Päivän paras uutinen: Pyörskyn aiwoelektrooooninenkäyrä oli normaali. Huh helpotusta, vaikka en oikeasti muuta vastausta odottanutkaan.
Jos ei mies sairastu huomenna, jään lasten kanssa kolmin viikonlopuksi (Ykkönen ja Kakkonen ovat evakossa Kanarialla). Kukaan ei varmaankaan halua tulla meille, eikä meitä kylään :) Lapsettomia vieraita en varsinaisesti haluaisi; voi olla vaikea tajuta miten uupunut olen enkä jaksa selitellä. Lapsettomilla olisi kuitenkin vähemmän tartunnan saajia, eli voisi olla helpommin puhuttavissa ympäri :) Tosi sekavaa tekstiä, menen nukkumaan.
Kiva kun te olette täällä, hvyikset!
Missä Ramis?
Mersu / Marsu / Mursu, tule taas!
Pitkästä aikaa täällä, lukenut oon pinoja mutta en ole jaksanut kirjoittaa. Työt vie voimat:(
Töissä oon ollut siis tän kuun alusta lähtien. Ihan kivasti on mennyt, vaikka iltaisin olen aika poikki. Poika on edelleen jäänyt aamuisin päiväkotiin itkemään. Kyllä tuntuu rankalta jättää poika ja lähteä. Tällä viikolla poika ei ole ole ollut hoidossa lainkaan. Maanantaina alkoi meilläkin mahatauti ja pientä lämpöä ollut siitä asti. Mä olin pojan kanssa kotona tiistain, mies eilen ja tänään, húomenna taas mun vuoro.Tänään huomattiin pojalla ekat näpyt, nyt siis vesirokko. Osasin tätä odottaa, tarhassa sitä on ollut liikkeellä. Nyt sitten tiedossa varmaan koko seuraavakin viikko kotona. Onneksi mun äiti lupasi tulla ensi viikolla meille, jotta pääsen ainakin muutamana päivänä töihin. Ei mulla mitään hinkua töihin ole, tuntuu vaan että reilu viikon poissaolo ois aika paljon...
Aavis pohdiskeli töihinmenoa. Mustahan tuntui ihan kauhealta kun töihinmeno lähestyi. Ajattelin että peruisin koko homman jos voisin ja kehtaisin. Nyt olen kuitenkin ollut suht tyytyväinen ratkaisuun. Tosin teen 4-päiväistä viikkoa ja se tuntuu todella kivalta. Muuten en varmaan jaksaisi, tai kyllä sitä varmasti jaksaisi jos vaan asennoituisi niin. Mulla vaan päivistä tulee helposti pitkiä kun oon parina päivänä vasta ennen kuutta kotona jolloin yhteinen aika pojan kanssa jää tosi lyhyeksi. Se hyvä puoli on lapsen myötä tullut että enää ei tule mietittyä työjuttuja kotona, kaikki unohtuu kun näkee pojan.
Tealle tsemppiä, tiedän tunteen!
Paljon piti kommentoida mut mitään ei muista. Ai niin, Kukkuulle onnittelut töistä, Lilalle jaksuja viimeisiin hetkiin.
Helli, silmät ristissä huonon viime yön jälkeen+ näppyläinen pieni potilas
kiitän Ayappia ihanasta linkistä!
Nea vielä unessa, mä heräsin ennen kuutta :-( Eilen oli tosi kiva päivä Jatulla! Illalla laittelinkin ruokaa ja siinä se päivä vierähti.. No niin, nyt tytsy heräs. Palailen jos ehdin, tänään kyläilyä ja siivouspäivä, illalla kaveri tulee yöksi, ehkä en ehdikään enää tänne! Mukavaa päivää kaikille!
Enkeli1 ja Nea
Mekin lähdemme pian liikkeelle. Aikainen lintu madon nappaa, jne. Me mennään kyläilemään. Tyttö ei siis varmaan tänään nuku päiväunia, kun ollaan vieraassa paikassa. Menee sitten aiemmin yöunille.
T@hati, mä tajusin vasta eilen että sinäkin alat olla jo hyvillä viikoilla. Aika menee tosi nopeasti. Tuntuu, että hetki sitten vasta kerroit täällä plussanneesi.
Mimmulille onnea unelman lähestymisestä! Niin se aika tosiaan menee juu eteenpäin. Ja pian saatte lämmitellä oman ihanan uuden kodin takkatulen lämmössä :)
Tyynyistäkin on täällä ollut puhetta. Meillä on tytöllä pieni littana Familonin (vauva)tyyny. Aamulla tyyny kyllä löytyy yleensä lattialta minne tyttö sen viskaa kun heräilee. Hänellä sellainen tapa, että heräilee aamuisin kaikessa rauhassa ja leikkii unilelullaan ja " lauleskelee" . Sitten viskaa unilelu, unirätin, tutin ja tyynyn sängystä. Tämän jälkeen alkaa huudella että " tänne hakemaan minut" -huutojaan :)
Pottailusta kysymys!
Meillä pottaillaan tai no, harjoitellaan. Mutta harjoittelusta tekee nyt ongelmalliseksi se, että tyttö ei meinaa pysyä paikoillaan. Istuu potalle ihan mielellään ja hetken istuu siinä. Mutta ei tarpeeksi kauan ole kärsivällisyyttä. Nousee potalta, lähtee kävelemään, pissaa matkalle (heh) ... Yleensä hänen kanssaan istuu joko minä tai mies vieressä. Yritämme kannustaa potalla istumiseen, luemme kirjoja, tms. Mutta kun tyttö päättää nousta sieltä potalta, niin hänhän nousee. Kauhea huuto jos yrittää takaisin istuttaa. En ole sitten viitsinyt pakottaa että ei tule kammoa.
Mutta tuntuu, että meillä ei edistytä tuossa potta-asiassa. Ja nimenomaan näen ongelmana sen, että tyttö ei jaksa/halua kauaa istua potalla, haluaa lähteä liikkeelle. Jos siinä lyhyessä ajassa sinne jotakin saa, pissan ja joskus jopa kakan, niin kauheasti olemme kehuneet ja tyttökin tuijottelee tuotostaan ihastuksissaan. Olisiko jollakin jotakin neuvoa?? Tai samanlaisia kokemuksia??
Täytyy mennä. Kivaa päivää kaikille, ainakin täällä on tulossa upea ilma :)
Alli
Tänään nokka kohti anoppilaa. Kipii... Mies pitää tässä välissä nyt talvilomansa. TUli vähän äkkiseltään tämä. Ollaan sunnuntaihin asti anoppilassa ja heti maanantaina Ouluun. Mies sai sieltä työhaastattelu kutsun, joten siitäkin syystä loma on nyt. Tiistaina olis tarkoitus lähteä lasketteleen Rukalle miehen kanssa kaksin. Äiti hoitaa Onnia.
Vähän mietityttää tosin. Äiti kun on semmonen, että antaa aamupuuron. Jos ei paljon syö, tarjoaa kohta taas jotain ja eihän sitten lounaalla maistu. Ja ainakin viime kerralla (uuden vuoden aattona) päikyt kesti vain 45 min. No, jospa saisin nyt iskostettua sille, että rytmit on nämä ja niistä pidetään kiinni. Helpottaa hänen itsensäkin oloa ja eloa. Eilenkään Onni ei syönyt aamulla kuin pari lusikallista viiliä mutta en antanut muuta. Sitten lounaalla maistuikin ja kunnolla!
Äiti on vaan semmonen, että hienotunteisesti sitten vain ohittaa mun ohjeistukset.Saattaa sanoa vaikka, että " minä nyt ajattelin kokeilla, josko nyt olis nälkä" tms. Aika ärsyttävää vaikkei mikään iso asia siis.
Mitähän tuolle asialle tekis... Kun mulla menee nuo ohjeistukset helposti sille mallille, että joko sanon aika rumastikin, että näin meillä tehdään tai sitten ympäri pyöreitä selittelen ja annan lopulta kuulijan valita, miten homman hoitaa. Kun oma äiti on semmonen vähän, että ikään kuin ottaa herneen nenään helposti. Aikanaan, kun tavallista maitoa ei oltu vielä kokeiltu Onnille, olis äiti ollut antamassa perunamuusia. Sanoin, ettei vielä voi antaa. Naama vähän kuin venähti... Ei jotenkin muka uskonut mua. En osaa selittää nyt kunnolla.
Jepulis. Taas on ollut mykkäkoulua maanantaista asti. Enpä oikeastaan ollut edes varma, ollaanko tänään lähdössä mihinkään.. Tai no arvelin kyllä.
Enpä muuta keksi nyt. Kiva oli Tuttis, kun piipahdit iltapinossa.
T-P
mutta sitä ennen Allille pottailusta. Idalla oli samanlaista jaksamattomuutta istumisen suhteen, nyt taas istuukin hetken, mut heti ku kuulee et pissa on tullu niin pitää nousta ylös ihmettelemään et mitä sinne pottaan tulikaan. Meillä siihen kun ei jaksanut potalla istua auttoi sellainen supistaja vessanpönttöön, siinä Ida istui onnellisena eikä siitä niin helposti ylös pääse. Samalla Ida tutki vessan tavaroita (meikkejä ym.) eikä olis millään tullu pytyltä pois. Ja tulostakin tuli aina :)
Ida eilen komensi isäänsä että äiti tänne :) tuntuu tyttö kokonaan unohtaneen käyttämänsä äijän ja Jannen (miehen nimi) ja kutsuu nyt isääkin äidiksi.
Mut nyt lähdetään neuvolaan...
P+I
Oli kiva lukea, että kaikki on kunnossa ja pääsit kotiin Sinin sekä miehen luo :) Voi hyvin!
Jälleen hengissä selvitty. En ole jaksanut pinoilla eilen, kun tuntuu, ettei ole mitään kertomisen arvoista tapahtunut. täällä vaan syödään, vaihdetaan vaippoja, laitetaan ruokaa, pestään pyykkiä, huudetaan, nukutaan...
Kiva, Lila että pääsit jo kotiin. Sairaalaympäristö ei mukava, kotona moninverroin hauskempaa. Ja saa ainakin parempaa ruokaa, jos vain itse jaksaa sitä laittaa.
Noiden raskautuneiden viikot mennä vilistää kyllä aivan hurjasti eteenpäin.
Mimmulille on jo pitänyt moneen kertaan kommentoida tuota muutto/siivousasiaa. Varaudu siihen, että sitä rakennuspölyä on aivan valtavasti, sitä löytyy vielä puolen vuoden päästäkin. Meillä oli siivouksessa ennen muuttoa apuna sellainen iso laitosimuri, jossa tehoja löytyi kuin pienestä kylästä. Moneen kertaan ensin imuroitiin seinät ja lattioita, sen jälkeen katot, seinät ja viimeiseksi sitten ikkunat. Jonka jälkeen kyllä sai vielä uudemman kerran luututa seinät ja lattiat. Ja paljon apukäsiä eli kaikki kynnelle kykenevät siivoustalkoisiin!
Jaahah, tietokoneen kakattava vaikutus tuntuu jo nenässä. Ei siis mennyt itsellä housuun, vaan T:llä. Ja Neitikin jo huutelee... Joten poistun takavasemmalle.
Mukavaa Torstia kaikille!
Mimmu ja pesue
Tiedättekö että ystävät lukee ajatuksia?Eilen heräsin suuressa suklaan tuskassa..syy selvä,menkat alkaa su ja ke on se pahin makeanhimo!Mietin jo että soitan enkelille et tuo jotain,mut en sit viiittiny ettei tarvi Nean kans mennä kauppaa...mutta Enkeli tuo suuren pussin dumleja :-)
Nyt on vaan morkkis siitä et söin niitä tosi paljon!!!!
Poika soitti eilen et jos hän on vielä 5yötä,sopiiko?Minä sanoin et ei,ois aika tulla kotiin!Sovittii et tulee la ja mä ostan karkit valmiiks oottamaan :-)
Lila:Kiva et oot kotona :-)
Typy " häiritsee" ...palaan...
jatu
täällä Lempo soi että Paariiisin taaivaan alla soi sävel näin hhhmmmm hhhmmmm mmmmmmmm :D